• Sommarkatten

Katten har rymt, han springer när han ser mig =(

Min 3-åriga hankatt som är innekatt rymde imorse. Han har bla legat å tryckt långt under en trappa å inte viljat komma fram fast jag har lockat hela dagen. Nyss när jag skulle försöka igen såg jag honom hos grannen. Jag lockade men han sprang in i skogen när han såg mig...  har lockat med mat och allting... ställde ut mat men grannarnas katter äter upp det hela tiden... 

jag känner mig som en usel kattägare... är skitledsen.. jag älskar kisse och vill inte att något ska hända honom där ute.. vill att han ska vara här med mig och bli ompysslad och må bra.. tröstar mig med att han iaf är kastrerad, öronmärkt å vaccinerad, så han är ingen bråkig, sjuk katt som bara vill para sig... men gillar han inte att bo här eller vad?

vad ska jag göra för att få hem honom?

I ♥ me
  • Svar på tråden Katten har rymt, han springer när han ser mig =(
  • Sommaren22juni1979

Det är så fint väder att han njuter .. Min är en mestadels innekatt .. MEN nu helt plötsligt så håller han sig borta i flera dagar , alltid på femte dagen kommer han hem för då är han hungrig ..

Så håll ögonen öppna , sätt upp lappar i området , kanske någon får in honom ... och då vet de iallafall vart de ska vända sig !

Trillingar har vi fått ( kattungar då )
  • Sommarkatten

hmm ja jag får sätta ut lappar. har pratat med grannar i närheten så dom håller nog ögonen öppna. finns tyvärr ganska många rödvita katter här omkring.. =/ vill gärna att han ska få vara ute mer sen, men hade ju tänkt att försöka låta honom lära sig området med sele å koppel, men då har han vägrat gå ut.. vill åtminstone ha ett halsband på honom... men stannar han här i området tro eller kommer han ge sig iväg långt bort? har för mig att innekatter som rymmer inte brukar dra så långt..

I ♥ me
  • Daimis

Jag tror inte han går långt. När vi flyttade m våra 2 utekatter så höll de sig på tomten ett par veckor i början. o de var ju ändå vana att va ute.
    Han kommer nog hem snart igen

• Trulsa1985

Ha lite is i magen är mitt råd. Vill han inte komma in så kommer du heller inte kunna fånga in honom.

Min kastrat här hemma får aldrig gå ut men om jag har fönstret öppet så hoppar han ut och om jag går ut efter honom direkt så sticker han, så det är bara att vänta som gäller. Jag brukar gå ut på kvällen sen och locka med en påse greenis som är hans favorit, ställer mig i dörren och skakar påsen och lockar lite, då kommer han för det mesta och springer in av sig själv, när han kommer in så får han sitt godis... Det är inget jag behövt lära honom utan det är det som fungerat helt enkelt, jag får sällan ta honom om han är ute...

• Kaxxen

Han har väl fått smak på hur härligt det är att vara utekatt! Om du ändå tänkt låta honom vara utekatt så låt honom vara det sedan i fortsättningen. De behöver inte lära sig i koppel först, de har ju jättebra "lokalsinne". Jag lockade fram en katt genom att ta ett gammalt fiskespö och band ett jättelångt snöre däri som hade en sådan där leksaksmus för katter i änden. Den slängde jag fram mot katten och drog lite ryckigt och så ville hon ju komma efter den. Tillslut var hon så nära mig att hon såg när jag satte ner en skål med burkmat. Sedan var det bara att ta henne.

• skorpionen80

Ser han skadad ut? Skadade katter brukar inte vilja ha sällskap, utan de brukar dra sig undan för att inte bli ett lätt byte.

• Sommarkatten

haha fiskespöidén lät rolig

Kaxxen skrev 2008-04-26 09:06:06 följande:
    Han har väl fått smak på hur härligt det är att vara utekatt! Om du ändå tänkt låta honom vara utekatt så låt honom vara det sedan i fortsättningen. De behöver inte lära sig i koppel först, de har ju jättebra "lokalsinne". Jag lockade fram en katt genom att ta ett gammalt fiskespö och band ett jättelångt snöre däri som hade en sådan där leksaksmus för katter i änden. Den slängde jag fram mot katten och drog lite ryckigt och så ville hon ju komma efter den. Tillslut var hon så nära mig att hon såg när jag satte ner en skål med burkmat. Sedan var det bara att ta henne.
    I ♥ me
  • Sommarkatten

Han ser bara smutsig och tilltuffsad ut efter att ha ålat sig runt under den jordiga trappan, men annars tror jag inte att det är någon fara.

skorpionen80 skrev 2008-04-26 10:24:13 följande:
    Ser han skadad ut? Skadade katter brukar inte vilja ha sällskap, utan de brukar dra sig undan för att inte bli ett lätt byte.
    I ♥ me
  • Sommaren22juni1979

Sommarkatten , min kom igår , efter att ha varit ute i det fria i fem dagar ... han gjorde som han brukar göra , äta , sova och dricka.. sen sätter sig han på tvären OCH vill ut igen...
    Efter fyra timmars jamande gav jag upp , öppnade och sa .. Jaha när kommer du nästa gång ? .

Han bara stirra på mig precis som att jag vore dum eller nåt.. men kul var det ;)

Trillingar har vi fått ( kattungar då )
  • tamate

Öppna dörren så komemr han nog in när han känne rför det, låter lite som han känner sig förvirrad och får han bara lite lugn och ro så kommer han tillbaks. Hade 2 katter som alltid varit innekatter. den ena ramlade ut genom ett fönster och vart helt chockad över hur stor världen var så det tog några timmar innan han kom men då satte jag fram mat och öppnade dörren och tillslut kom han in och då vart han lugn. Den andre fick flytta ut i stallet och han finns än idag och han beter sig som om han aldrig varit innekatt. Dom är så olika =)

Oroadig inte så mycket utan det kommer säkert gå bra för dig =)

- det som inte dödar härdar!
  • Love4cats

Det är överväldigande för de när de tar första turen precis som Tamate säger. Han kommer säkert hem för de irrar mest nära hemmet då de är ovana. Om något eller någon skrämmer honom kan han gömma sig men han kommer säkert smygandes hem. Vi gjorde misstaget att gå efter en gång och det resulterade bara i att katten la benen på ryggen, som att den tänkte; Glöm det! Nu är jag ute.

• DalaPetra

Hej
    Ville bara tipsa om min sida där man kan lägga in annonser om försvunna djur och upphittade djur. Helt Gratis. Eftersom jag inte får skriva länken här för moderatorer så finns den i min profil.

Hoppas det går bra med katten.

Svar på tråden Katten har rymt, han springer när han ser mig =(