• Habibalbi

Någon kattkunnig gällande parning!!!

Lånade hem hanen för parning igår då min hona börjat löpa.
    Har inte sett själva parningen äga rum men har hört henne skrika till tre gånger igår kväll.
    Jag gick sedan in i rummet och då såg jag henne rulla omkring på mattan, samt slicka sig runt könet.
    Idag har jag dock inte hört eller sett någonting, kan det vara möjligt att han tröttnat på henne ?
    Hon löper fortfarande och ställer sig i parningsställning men han verkar inte vara intresserad längre.

Vad tror ni?
    Har dem parat sig?
    Har han tröttnat på henne?
    Vad borde jag göra?

tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon kattkunnig gällande parning!!!
  • Roisin Dubh

Han kanske är gay?

Nej jag skojar bara. De kanske hann få till det. Det brukar gå ganska kvickt när katter parar sig.

Hur länge ska du ha honom där? För säkerhets skull kan ni ju avvakta och se om han finner intresse igen.

• Bollina

Ha hanen hos dig tills hon slutat löpa. Nästa gång kan du ju tänka på att det är bättre om honan far till hanen och inte tvärtom... eftersom honan då löper och bryr sig i stort sett inte var hon är då hon bara vill bli påsatt. Medan hanen kan komma av sig i en främmande miljö.

• Habibalbi
    Svar på #2
    ok tack så mycket för era råd och svar.
    Ska jag kanske sära på dem imorgon under hela dagen och sen kanske släppa in hanen till honan igen?
    Igår kväll hörde jag tre skrik i tre olika tillfällen..
    Mycket möjligt att dem parat sig men känns ändå tråkigt att inte ha kunnat se det själv med egna ögon.

Har oxå en fråga gällande storleken på kullen om det har någon betydelse för hur många dagar honan blivit parad?

Hur stor chans tror ni det är att hon blivit dräktig?
  • Habibalbi
    Svar på #1
    det är min egen hane, har haft han på foder.
    Har läst att man hellst ska ha sett 4 lyckade parningar då det är 100% sannolikt att hon kommer/har blivit dräktig.
    Har väntat på hennes löp s länge nu och hoppas verkligen att det blir av denna gång..
  • Tusentand

dom parningsläten jag hört är att honan skriker till lite när hanen biter tag i nackskinnet på henne och ibland morrar hanen lite dovt samtidigt så det är mycket möjligt att dom har hunnit para sig, det kan gå väldigt snabbt med katter.
    Dom flesta honkatter tvättar sig konstant runt könet när dom löper. Jag tror nog att det ska lyckas. Katter blir dräktiga väldigt lätt när dom löper. Antalet gånger dom parar sig ska inte ha någon betydelse på kullen eftersom dom har miljoner spermier, men däremot har jag varit med om att en av mina honor blev dräktiga av två hanar som parade sig med henne och två av fem ungar var från "fel" hane, så det kan ju hända. (hur jag vet detta är för att det var två russian blue som skulle paras men den gamla perserhanen hann först)

• Habibalbi
    Svar på #5
    Samma dag hon börjat löpa verkade han oxå helt ointresserad tills att jag särat på dem i 40 minuter.
    Jag släppte in honom till henne och efter 10 minuter hörde jag hur hon skrek till.
    Sedan hade dem en paus i 30 minuter, därefter skrek hon till ännu en gång.
    Gick o la mig sent den kvällen och hörde henne en tredje gång.
    Men idag har dem fått vara med varandra hela dagen men har inte hört någonting.
    Varit inne i rummet och tittat, men då har jag bara sett henne huka sig i parningställning och att han nosat henne lite i baken.
    Funderar på att sära på dem imorgon under några timmar?
    eller är det bättre att dem får vara tillsammans?
  • Habibalbi
    Svar på #6
    Hon är inne på sin tredje löpdag idag..
  • Havanna82

Jag har en hona på parning nu där det hänt ungefär samma som för dig. Hon åkte när hon var i löp, dom parade sig efter någon dag. 1-2 gånger trodde ägaren. Vi trodde hon hade blivit dräktig, men så plöstligt började hon löpa igen. Nu har dom parat sig minst 2 gånger (vad dom sett) och jag hoppas verkligen det tagit eftersom jag totalt kört 400 mil för att lämna henne *haha*

• Habibalbi
    Svar på #8
    det är så jobbigt när det blir så, har väntat på det här länge.
    Hoppas verkligen hon blir dräktig den här gången..
    Har inte hört någonting alls idag, fasten att hon är under höglöp.
Svar på tråden Någon kattkunnig gällande parning!!!