• adams morsa

Nyttigast och hälsosammast att steka i???

Som rubriken:

Vad är mest nyttigt och hälsosamt att använda till mat? Tex steka i, eller som mjukis i typ pasta etc.

Smör? Olja? Vilken olja?

• Svar på tråden Nyttigast och hälsosammast att steka i???
  • blommanigbg

Olivolja.. Det använder jag...

• blonde redhead

Raps eller olivolja.

• adams morsa

vad bra, dom två oljor jag har hemma och har börjat använda...

Linfröolja, vad brukar ni använda det till? Har nämligen en sådan ståendes och har ingen aning vad den ska vad till...

• snissi

Rapsolja är mildast mot kolesterolet fick jag veta av min dietist.

• blonde redhead

Linfröolja är väldigt nyttigt, innehåller mycket omega 3. Använd det som bas till dressingar, extra i mat osv. Kan även tas ren som kosttillskott.

• luzorsus

de bra sakerna med olivolja förstörs vid höga tepmeraturer, rapsoljan är minst lika nyttig men tål högre värme så den är bäst att steka i.

• Angelfalls

jag använder bara olivolja

• Mint
    luzorsus skrev 2008-04-26 11:50:50 följande:
    de bra sakerna med olivolja förstörs vid höga tepmeraturer, rapsoljan är minst lika nyttig men tål högre värme så den är bäst att steka i.
    Det här har jag också hört så det kör jag efter.
  • Glass

olivoljan är känslig för höga temperaturer och bör inte stekas i. Rapsoljan tål högre temperaturer, men egentligen så tål den inte för höga den heller.

Raps och olivolja är lika nyttiga, men innehåller olika slags fetter. Raps innehåller lite mer omega 3, vilket många av oss behöver lite extra av och olivoljan innehåller omega 6, vilket de flesta får i sig tillräckligt av.

Linfröoljan tål inte uppvärmning alls, men är rik på omega 3 coh perfekt för kalla grejer.

Jag har ingen sidfot...
  • adams morsa

Tack så mycket för alla svar!

Svar på tråden Nyttigast och hälsosammast att steka i???