• Ramonas

Ordning och reda, pengar på fredag=)

Hmm, visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden...

Nu är jag trött på att ha viktiga papper hullerombuller. Nu vill jag sätta in dom fint i en pärm.

Vilka rubriker har ni? Vad bör man ha med i sin pärm? Hur har ni gjort?

Alla tips är välkomna! =)

• Svar på tråden Ordning och reda, pengar på fredag=)
  • FiaG

Jag kommer ha en (smal) pärm bara för alla mina intyg. Fyller snart en pärm. Sedan en tjock pärm med 3 flikar för räkningar(obetalda, betalda och lönespec).

Sedan har jag en 3:e pärm med alla andra papper.
    Medicin. Där hamnar alla papper om läkarbesök, recept etc
    Telefon: Alla kontraktspapper från ex Telia, mobil mm
    Militärt: Kontrakt, andra papper som ska sparas
    Skatt: Alla papper som har med det att göra

Och en massa andra

Tror på att ha några olika pärmar då det börjar bli en massa papper.

• Miffomorsan

Numera har vi inte så mkt papper då t ex alla räkningar går via e-faktura eller autogiro så den enda pärm vi har ser väl ut ungefär så här när det gäller rubriker:

Bank
    Försäkringar
    Hus
    Bil
    Båt
    Barn
    Kvitton/Garantier

• saxifraga

Jag tycker det verkar jobbigt med en särskild flik för obetalda räkningar. Jag har så svårt att komma ihåg att lägga in i pärmen då jag betalat, så jag skulle aldrig kunna komma ihåg att lägga in i pärmen innan jag betalat! (Har obetalda räkningar i en plastficka på väggen).

Det är smart att ha särskilda pärmar för grejer som sträcker sig över flera år, t ex en pärm för husgrejer (kontrakt, ritningar, besiktningskontroll mm), bilen (kontrakt, besiktning, underhåll mm), barnen, kvitton/garantier. Det har inte vi så man får fundera en stund när saker och ting hände om man ska hitta det man behöver. I den årliga pärmen har man löpande grejer som årsbesked, lönebesked och räkningar (gärna uppdelat i lämpliga underrubriker). Jag önskar jag får till stånd den optimala ordningen någon gång och är också intresserad av hur andra gör!

• Ramonas

Som det ser ut just nu ligger allt i olika byrålådor huller om buller..

Så det var verkligen en pärs inför deklarationen...

SÅ mer tips=)

• musli

Jag skannar in allt i datorn och lägger i en mapp. Har en kopia på mappen på den externa hårddisken plus att jag en gång i halvåret bränner ner mappen på skiva och tömmer den. Haaaaatar pärmarna!!! Höll på att bli skogstokig på alla pärmar som tog plats!!!
    Numera har vi EN pärm. Den innehåller låne-papper, försäkringspapper, intyg och betyg och liknande.

Svar på tråden Ordning och reda, pengar på fredag=)