• Pion

Vilken sorts gröt är bra att börja med och varför?

Jag undrar vilken sorts gröt som kan vara bra att börja med? det finns ju några olika och vilken tycker du är bra och varför?
    Undrar också vilken sorts välling.

Mina äter nu bara nan2 ersättning och diverse smakisar!
    De är drygt 5 månader (2,5 korrigerat).

• Svar på tråden Vilken sorts gröt är bra att börja med och varför?
  • santanas

Jag startade med havregröt vilket sonen älskade, Tänkte på att man ska införa lite gluten medans man ammar ( om man gör det vill säga) Risgröt provade jag också. Det som var viktigast för mig var att det inte var smaksatt gröt till att börja med utan att sonen ville äta det naturella. Nu äter han både och. Han får förresten fruktpuré till den naturella

• Pion

Hej! Tack för svaret!
    Vad är det för skillnad på havre, ris o majsgröt? Varför väljer man en sort? Är det minst gluten i havregröt då?
    När började du med den smaksatta gröten?

• längtar efter litet knytt

Hej vännen! Fastnade för din fråga utan att veta att det var du, så jag kan ju svara också Vi började idag med Mild havregröt från Nestlé, den är från 4 månader så den är skonsam. Ville börja med den eftersom den har gluten i sig så att Hugo får i sig det medan jag ammar.
    Kram K

• santanas

Nu  får sonen både risgröt och havregröt och sista paketet jag köpte var kombinerad havre/majsgröt.
    Mild havregröt är från 4 månader och en naturlig start. Risgröten verkar mild men liknar tapetklister fast sonen gillar den så...
    Den smaksatta gröten är från 6 månader men smaksätt den naturella om du vill.
    Jag gjorde så att jag kokade 2 äpplen med 2 päron så bitarna blev mjuka, sen mixade jag dem och fick ett sött fruktmos. Jesper älskar det också. Nu när han är större så mixar jag äpple/päron i råa bitar som jag lägger i vatten med lite askorbinsyra i så det inte mörknar. Sen fryser jag in i portioner och tar fram allt eftersom.
    Lycka till med de små

• Abessiniern

Vi började också med havregröt, dels för att smyga in lite gluten försiktigt. Sen kan bäde majs - och risgröt vara lite stoppande efter vad jag har hört, så därför kan havregröt vara lite mildare mot magen i början.

• Pion

Hej längtar

Tack för era svar! Missförstod det där med gluten som ni kanske förstod.
    Har idag provat mild havregröt och det var med blandat resultat. Ena killen "köpte" det direkt och åt mycket! Andra killen (har tvillingar) var lite mer skeptiskt men till slut fattade han galoppen!
    Tänkte att det var bra att inte ha smaksatt gröt till att börja med, så får vi se sen.

• Ällvira

Jag gör det enkelt för mig och kokar havregrynsgröt som jag kan riva ett päron över, eller ett äpple. Ibland ngn fruktdessert. Har prövat "köpegröt" men det var inte lika poppis och det här är dessutom billigare. Sonen är nu sju månader, men har ätit detta från att han var ca fem månader.

• santanas

Grejen är att vår hemgjorda gröt innehåller inte det järn våra små behöver från ca 6 mån då deras medfödda förråd tar slut och behöver fyllas på. Om man alltid gör hemgröt så kan man köpa "hårt paltbröd" just nu minns jag inte vad det heter och mosa i 1 tsk av det. Det innehåller ju blod och är alltså järnberikande. Köpegröten har tillsatt järn.

• Pion

ehm... Att göra maten själv existerar tyvärr inte för mig nu. Har tvilingar och att bara försöka få i mat i båda samtidigt är ibland en gåta....Så de får stå ut med köpemat!

• Ällvira
    santanas skrev 2008-04-27 21:03:50 följande:
    Grejen är att vår hemgjorda gröt innehåller inte det järn våra små behöver från ca 6 mån då deras medfödda förråd tar slut och behöver fyllas på. Om man alltid gör hemgröt så kan man köpa "hårt paltbröd" just nu minns jag inte vad det heter och mosa i 1 tsk av det. Det innehåller ju blod och är alltså järnberikande. Köpegröten har tillsatt järn.
    Ja du har rätt i att köpegröten är järnberikad, men jag tror ju inte att det är någon fara, då gröten inte är huvudmålet. Köpegröten innehåller ju ofta mjölk och det försvårar järnupptaget. Jag blandar ju olika fruktpureer som har järn i sig så det tror jag inte är någon fara. Men ska fråga bvc om detta då du skrämde mig lite sananas
  • jorialel

Jag blev också avrådd att ge hemgjord gröt pga järnet så jag ger köpegröt några veckor, annars gör jag all mat själv. Det ytterst få färdiggrejjer jag köper blir uteslutande ekologiskt, såsom tex gröten. Men jag hör nog till den konstiga sortens mamma som lagar det mesta själv. En gång kom mina stora barn, 4 och 6 hem och sa att de hade fått nån fisk på dagis som hette fiskpinnar, de såg ut som två fågelholkar. Hi hi.

• Mollan

jorialel: Mina barns kompisar (7-8-9 år) brukar flcokas runt mig näår jag lagar mat. "Gör du köttbullarna själv?" "Vad är omelett?" "Kan man GÖRA pyttipanna?" Jag är alldeles chockad över att de knappt verkar ha sett någon laga mat från grunden!
    Men just gröten till bebisen köper jag helst, men jag är nog extra nojjig eftersom mitt ena barn haft problem med järnnivåerna trots att jag är extremt noga med maten.

TS: Mild havregröt tycker jag är super att börja med - enkel ren smak av havre och lagom låg dos med gluten. Hemmagjord havregrynsgröt blir i princip helt glutenfri och lite gluten vill man ju ge.

• Pion

Nu har bäsarna fått gröt i 3 dagar. Lite mer än smakportioner, då de verkade tycka att det var gott. Jag har gett gröt som sista mål plus ersättning upptill.

Båda nätterna har de sovit längre än vanligt och i natt sov de från 19,30 och åt först kl 07,00!!!!!!Då gav jag dem även gröt till frukost innan ersättningen. De vaknade någon gång men då "behövdes" inte mat utan bara napp.

Så helt plötsligt har de dragit ner på ett mål... Idag har de bara ätit 4 mål. Undrar om det är tillräckligt?

• Mollan

Kul att de gillade gröten! 4 mål verkar väldigt lite, men när man läser här på FL verkar vissa barn som får esrättning äta väldigt sällan. För mig som ammar typ varje timme känns det konstigt, men jag har ingen erfarenhet av ersättning. Hur som helst måste ju målsättningen vara minst 5 mål per dag, tycker jag.

• mammalen

jag gav rigröt med banansmak förut men tyckte han blev så hård i magen så nu kokar jag havregrynsgröt själv...men man kan väl ge typ varannan gång av den ena sorten, med tanke på järnet då..?

• Pion

När börjar man med den smaksatta gröten? Hur lång tid kör man "naturell"?
    Fortfarande har mina bäsar inte smakat något sött/frukt utan smakisarna är bara potatis/majs/broccoli/blomkål/palsternacka. Har hört att man inte ska börja med det söta då de oftast tycker att det är godare och kanske "skippar" det andra?

• Ällvira
    mammalen skrev 2008-04-30 09:29:40 följande:
    jag gav rigröt med banansmak förut men tyckte han blev så hård i magen så nu kokar jag havregrynsgröt själv...men man kan väl ge typ varannan gång av den ena sorten, med tanke på järnet då..?
    Jag frågade på bvc om hemmakokt gröt och de sa att den gröten inte är lika full med järn som "köpegröt" men att man kan köpa järnberikade flingor, eller köpa hårt paltbröd och ha i gröten. Vi har mest kört med hemmakokt gröt då sonen inte gillat "köpegröt". Testade på nytt nu i dagarna och nu gillade han den bättre.
  • Marie1978
    Pion skrev 2008-05-04 17:47:29 följande:
    När börjar man med den smaksatta gröten? Hur lång tid kör man "naturell"? Fortfarande har mina bäsar inte smakat något sött/frukt utan smakisarna är bara potatis/majs/broccoli/blomkål/palsternacka. Har hört att man inte ska börja med det söta då de oftast tycker att det är godare och kanske "skippar" det andra?
    Vi har aldrig gett smaksatt gröt till vår son om är 2 år. Man kan ju ge frukt till istället. Känns konstigt att ge söt gröt när man kan tillsätta olika frukter/bär istället.
  • Tingelingpling

Hej!
    Jag funderar att koka egen gröt till mina flickor, de är 3,5 mån och jag undrar om ni malde havreflingorna så gröten blev slät eller är det "överkurs"? Själv tycker jag att vanlig havregrynsgröt kan vara lite grov. Ni som kokat egen, skulle vilja få ert recept.

• mammalen

man kan ju stöta havregrynen eller köra i  mixer. 1 dl vatten och 1/5 dl havregryn. 1 klick margarin. sen ger jag lite messmör till för att han ska kunna bajsa.

Svar på tråden Vilken sorts gröt är bra att börja med och varför?