• Torparn

Hur många hektar betesmark behövs för 2-3 hästar?

Har pratat med bonden om att arrendera en bit av hans åker som vi bor bredvid Han skulle ändå så vall där i år så han såg inga större bekymmer med att arrendera ut en del. Vi planerar att nästa år hyra några hästar under sommarmånaderna. Sen om vi trivs med allt och det känns bra så vill vi bygga stall

Frågan är hur mycket ska man arrendera? Det går väl inte åt så mycket nästa sommar men det är ju lika bra att sikta in sig på att bli åretrunthästägare så småningom

Då delar vi förmodligen upp biten så sommarbetet får växa upp ordentligt innan de släpps in där.

Hur räknar man? Det blir förmodligen 1 ponny och 1 ridhäst +ev. 1 ponny till. Jag vill inte ta i för lite för jag tycker många hästar idag går i väldigt små och tråkiga hagar.

• Svar på tråden Hur många hektar betesmark behövs för 2-3 hästar?
  • gookie

Vi har två ha på två hästar. Den ena e vinter respektive sommarhage. De e ungefär lika stora. I sommarhagen har här gått tre stycken hästar en sommar och det hade gått och väl kunnat gå två till. Då var det två ponniesar och en stor häst. Så 1 ha på fyra stora hästar hade nog räckt om man låter det växa på lite innan de släpps. Fast jag e inte vidare kunnig på området vet bara hur mycket det går åt här

• caroline 32

Så vitt jag hört via jordbruksverket så rekommenderar dom 1 h per stor häst. Men jag har 2 stora hästar på 1 h. Beror väl på vad man har för kusar oxå !

• Torparn

Tack för era svar Vad skulle man göra utan FL?

Jag var inne på 2 hektar.....Vill ju gärna om jag får för bonden göra en paddock för några av dom kvm. Tänkte om man lägger markduk och sedan bärlager och sist sand så går det ju alltid ta bort om det i framtiden skulle behövas.

Fler erfareheter?

• Torparn

Ja, just det vilken sorts hästar Jag kan tänka mig ett lättare halvblod och dottern en C eller ev D ponny av lättare modell. Sen kan jag tänka mig att ta en inackordering också.

Om någon skulle visa sig vara fångbenägen så har vi skog så det finns magrare bete.

• MillanB

Man brukar räkna 1 ha per häst. Sen beror det ju på hur mycket du vill fodra brevid. Ju mer bete ju mindre behöver du fodra. Då kan du ju vara säker på att du har bete med bra kvalite och tillväxt.

• jeanettte

jag har ungefär 2 (o lite till) ha på 2 stora hästar...

• Torparn

Jag tror att det får bli 2 ha, sen får vi se om det räcker. Jag hoppas ju på en inackordering men det vet man ju aldrig . Ska även försöka stängsla in en bit av skogen så hästarna får lite skydd mot sol och regn. Så då blir det ju lite mer än 2ha.

Vad är rimligt att betala tycker ni per år och ha? Han förlorar ju lite spannmålsintäkter och så. Han skulle räkna på det och återkomma. Men jag har ingen aning om vad som är rimligt????

• MillanB

ca 1500 kr per ha per år kan vara rimligt. Sen kanske det kan vara diskutabelt.

• Torparn

Ok, tack 1500 låter ju inte farligt. Fler med prisuppgifter?

• gookie

Förlåt vår ena hage e på ca 1,5-2 ha och den andra e något mindre. Jag som misstagit mig

Svar på tråden Hur många hektar betesmark behövs för 2-3 hästar?