• Fru Gustavsson

När är det läge för glasögon?

Lite skum fråga kanske med tanke på att jag inte har några jätteproblem med synen, men undrar ändå...
    När jag sist gjorde synundersökning hade jag 0,7 (vad heter enheten det mäts i?) och optikern tyckte att jag kunde behöva läsbrillor. Ibland blir det suddigt i text och på skyltar när jag ska till att läsa. Vid vilken (enhet) går "gränsen" för att man ska ha nytta av glasögon tror du?
    Vad har du?
    Om man hade 0,7 (enhet) sista undersökningen, är det då vanligt att synen blir sämre och sämre, eller hur funkar ögonen egentligen?

• Svar på tråden När är det läge för glasögon?
  • Nyfiken gul

kör du bil bör du ABSOLUT skaffa glasögon så du ser skyltar. Blir du tagen i en kontroll o man upptäcker att du ser dåligt kan du få dryga böter....

När man börjar anstränga ögonen o kisar för att kunna se sig omkring behöver man använda glasögon - anstränger man ögonen och får ont i huvudet vid kvällarna är det läge för att inköpa glasögon...

ser man dåligt för länge kan dessutom synen ändras o bli sämre fortare än i normala fall - så vänta inte för länge är mitt tips...

• Em00

Jag har - 1,0 och har glasögon och linser (inte båda samtidigt dock), jag ser alltså dåligt på långt håll..

Läsglasögon kan vara rätt sköna att ha, det blir inte lika
    jobbigt att läsa, man blir inte lika trött i ögonen och får ont i huvudet liksom..

Men prata med din optiker, han/hon kan svara på den frågan..

• Lottis Pottis

ja har - 0,75 ser dåligt på långt håll osv. ska ha mina brillor jämt egentligen men har dom inte när ja e hemma.

Leksing tills ja dör !
  • Mumin

Jag hade en kompis som inte förstod att hon såg dålig förrän hon upptäckte att jag kunde tala om för henne vad gatan hette vi körde på långt innan hon kunde läsa namnet själv. Hon gick till optiker och hade -1.0. Så visst kan det vara läge för dig med att skaffa brillor.

hej från mig som har -5.0...

• Fru Gustavsson

Tack för svaret Nyfiken! Har inte fått arslet ur vagnen ang. körkort än och med mina nerver blir det nog aldrig av, men klart det kan vara på sin plats med brillor för att inte försämra synen... Har inte ont i huvudet och det är inte alltid jag får koncentrera blicken, men om det kan försämras fortare om man måste anstränga sig till och från tror jag nog att jag bokar en tid till farbror optikern.
    Undrar om synproblem är ärftligt? Tusen frågor...

• Mumin

PS. Synen brukar bli sämre ganska fort när det väl börjar. Kompisen var uppe i 2.0 efter ett kort tag.

• Fru Gustavsson

Tack för alla svar! Oj, 0,75 är ju inte mycket mer än vad jag har... undrar om det inte är så att jag bör pallra mig iväg SNARAST...

• Nyfiken gul

kan tillägga att jag har -6,5 (är närsynt) och jag ser inte ett skit utan glasögon eller linser. Min syn försämras ca vartannat - var tredje år.

Jag fyller 31 i år...

• Mumin

Jag tror att det är ärftligt. I dagens samhälle har ju snart alla glasögon eller linser. I min bekantskapskrets är vi nog långt mer än hälften på den synsvaga sidan...

Svar på tråden När är det läge för glasögon?