Ambulanssirener på kvällstid
Pågår diskussion här hemma, jag & sambon kan inte komma överens om ett enat svar
Så :
Har ambulanserna sina sirener på även på kvällstid?
Pågår diskussion här hemma, jag & sambon kan inte komma överens om ett enat svar
Så :
Har ambulanserna sina sirener på även på kvällstid?
det har de väl?
Vi bor nästan mitt för där ambulanserna utgår ifrån och de har sierenerna på ibland, inte på långa vägar så ofta som på dagen, det tjuter jämt här... men det är väl om det är mkt bilar i korsnigen på kvällen antar jag
beror väl på hur mycket trafik det är om dom måste varna eller ej..
Min pappa bodde förut nära Södersjukhuset i Sthlm och där hörde man sirener nätterna igenom då alla ambulanser åkte förbi utanför hans hus. Så min teori är att de har det, åtminstone om det är trafik ute.
Vet också att brandkåren har sirener på på nätterna då jag en gång larmat och de kom med blåljus och sirener som de iof stängde av inne i själva bostadsområdet men det hördes ju när de körde på stora vägen utanför.
Tack för era svar!
Det beror på!
Blåljus på om det är prio 1 larm (dvs livshotande tillstånd). Men ofta stänger vi av dom nattetid när vi närmar oss stället vi ska till. Lite för att den som larmat inte ska få 100 nyfikna grannar i fönstren. Men är vi däremot utomhus får dom vara på. Det gör andra uppmärksamma på att här händer nåt, dom ska sakta ner osv, en del i vår säkerhet också.
Sirenerna används ju för att påkalla fri väg (ja även blåljusen) och när det är mörkt syns dom bättre och man kanske inte behöver ha sirenen på. Så personligen slår jag av sirenen så ofta det bara går på kvällar och nätter för att inte störa i onödan.
De flesta körninar vi gör behöver ju dessutom inte ha varken blåsljus eller siren utan körs i "normal" hastighet, det finns ingen anledning att påkalla fri väg.
Jag bor väldigt nära MAS här i Malmö, och vi bor vid en stor korsning.
Här kan man se ambulansljus men inte sirener, men oftast sätter de på dem
just i korsningar och där det är mycket trafik. Brandbilar har till och med en extra
tuta, så då låter det typ tuuuut tuuuuuuut DÖÖÖÖN TUUUUUT tuuuut tuuuut DÖÖÖÖN.
haha.
jag lever med dessa sirener omkring mig dagarna i ända! :)