• Pannka­kan
    Äldre 27 Apr 00:46
    231938 visningar
    7129 svar
    7129
    231938

    Tårttråden - Baked with Love - Del 10



    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.


    För inspiration eller bilder av tidigare tårtor:

    FL-galleriernas tårtor efter kategori (uppdateras inte)
    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.


    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Det finns inga verktyg man bara måste ha, utan det varierar från tårta till tårta.
    Börja därför med att fundera ut vilken sorts tårta just DU skulle vilja göra och sedan på vilka verktyg, vilket material och vilka färger du behöver.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    ____________________________________________________________________________



    - OBS! -



    Prata inte beställningar och betalning i tråden.

    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg är inte tillåten.
    Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten.
    ____________________________________________________________________________


    Viktiga länkar -

     

     

    Bilder på tårtor, cupcakes och sockerkonst lägger vi i bildtråden så de är enkla för alla att hitta och inspireras av.


    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.



    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    It isn't who you love, it's HOW you love. Genitalia is simply God's way of accessorizing
  • Svar på tråden Tårttråden - Baked with Love - Del 10
  • Ankmor
    Äldre 27 Apr 00:49
    #1

    Suverän TS Pankis!


    Här är rent nog att hålla sig frisk och rörigt nog att trivas ...
  • JFL
    Äldre 27 Apr 08:17
    #2

    Puss Pankis!!!!

    Tack för de nya trådarna. Du är guld värd!


    I ღ cakes
  • Sexyma­la
    Äldre 27 Apr 09:05
    #3

    Kanon pankis!!

  • Äldre 27 Apr 09:16
    #4

    ska baka en tårta till min pappa som fyller om om nästan 2 veckor, han ska ha med den till jobbet. har tänkt vanliga ljusa bottnar och mff täckning. Men skulle behöva tips på fyllningar som passar. Har bara gjort med mörkchokladmousse o hallonmousse förut. Supergott men vill prova nåt nytt.

    Det är ju hans jobb som ska få smaka, 35-60 åringar typ. Funderar på A8 och päronmousse. Eller har ni nån annat bra tips`?

  • VB78
    Äldre 27 Apr 09:41
    #5

    du är ju bara så duktig Pankis!!!
    Tack för att du tar dig tiden och fixar denna kanon fina TS!


    En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
  • nisse
    Äldre 27 Apr 09:56
    #6

    BLANDNING AV MÄRKEN!

    En liten fråga bara! Jag ska göra några tårtor akut till min lille farfar som fyller år men nu ser jag att jag har lite ont om SP. Tror ni man kan blanda lite av Bakels och Ballinas SP?! Man får väl fodra den för säkerhets skull men vad tror ni om att som sagt kunna blanda dessa märken?!

  • olzzon
    Äldre 27 Apr 11:06
    #7

    Hur tjocka är era bottnar vs fyllningar?...
    Tycker de e svårt att göra en tårta med tjock fyllning när de ska vara ex 3 läger.
    Blir inga direkt raka kanter på mina.
    Tittar man mer på amerikanska tårtor där de e mest bottnar och minimalt med fyllning så är dom jätte raka.

    Hur gör ni?..
    ska göra vår bröllops tårta den 8-9 maj.
    och vill ju ha den fin fin till då.

  • Peppar­kaka
    Äldre 27 Apr 11:48
    #8

    Kan nån hjälpa mig med bilden igen...?

    www.familjeliv.se/hem/pepparkaka/gallery/phps2srxo_thumb.jpg

    En födelsedagstårta till min mans kusin man. Ljusa bottnar, fylld med blåbärsfärskostmousse med gelesocker multi som stabiliseringmedel i ställer för gelatin. Grädde runtom, hade i några msk kesella i den vispade grädden, gick ganska bra att spritsa då.

    Önskemålet var en traditionell gräddtårta och det var roligt att göra en sån som omväxling. Eftersom gräddtårtor är mina favorittårtor ser jag fram emot att äta själv också .

  • Äldre 27 Apr 11:49
    #9
    Hejja Pannkis! Bra jobbat!

    olzzon skrev 2008-04-27 11:06:20 följande:
    Hur tjocka är era bottnar vs fyllningar?...Tycker de e svårt att göra en tårta med tjock fyllning när de ska vara ex 3 läger.Blir inga direkt raka kanter på mina. Tittar man mer på amerikanska tårtor där de e mest bottnar och minimalt med fyllning så är dom jätte raka.Hur gör ni?.. ska göra vår bröllops tårta den 8-9 maj.och vill ju ha den fin fin till då.
    Jag har nog mer fyllning än botten i mina tårtor. Jag lägger helt enkelt ihop tårtorna dagen innan så dom får stå nästan ett dygn o sätta sig så dom blir stadiga. Sen får man spackla så det blir rakt innan man täcker.
    Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Peppar­kaka
    Äldre 27 Apr 11:52
    #10
    olzzon skrev 2008-04-27 11:06:20 följande:
    Hur tjocka är era bottnar vs fyllningar?...Tycker de e svårt att göra en tårta med tjock fyllning när de ska vara ex 3 läger.Blir inga direkt raka kanter på mina. Tittar man mer på amerikanska tårtor där de e mest bottnar och minimalt med fyllning så är dom jätte raka.Hur gör ni?.. ska göra vår bröllops tårta den 8-9 maj.och vill ju ha den fin fin till då.
    Inte är det lätt att få till raka kanter nej...

    Tycker det varierar lite med botten och fyllningstjocklek... I min senaste tårta var nog bottnarna tjockare än fyllningen; bottnarna var kanske 2 cm och fyllningen 1,5 cm.

    I amerikanska tårtor har man ju ofta en annan typ av botten, tyngre och stadigare botten som redan i sig ger stadigare och rakare tårtor. Och deras fyllningar är säkert mäktigare och krämigare vilket också innebär stadigare tårtor.
Svar på tråden Tårttråden - Baked with Love - Del 10