• Flickan och kråkan

Somna utan gråt. LÄS DEN!

Jag ägnade gårdagens kväll och stora delar av natten till att läsa Elizabeth Pantleys bok (som nyss kommit ut i svensk översättning) "Somna utan gråt", och det var en riktig höjdare. Äntligen kan jag hjälpa mitt barn till bättre sömn utan några plågsamma skrikmetoder.

Den handlar om hur man som nära förälder kan få sitt barn att somna på egen hand och sova länge, på ett kärleksfullt sätt. Konkreta metoder för alla, samsovande eller inte, ammande eller inte, spädbarn eller äldre.

Här får man som förälder kunskap om barnets sovmönster och sömnbehov, samt konkterat råd hur man på ett kärleksfullt sätt får sitt barn att sova utan att offra sin egen nattsömn.

Om någon har erfarenhet får ni gärna berätta hur det har gått. Här har vi inlett projektet nu, idag.

www.pantley.com/elizabeth/

• Svar på tråden Somna utan gråt. LÄS DEN!
  • Babusjka

Läste den boken när stora tjejen var liten, och läste den igen för att uppdatera minnet innan lillasyster föddes.
    Hon är ännu bara 2 månader och styr själv. Har däremot från start "lärt" henne att släppa bröstet innan hon somnar.
    Det har fungerat kanon på båda barnen, trots att lillan är mycket snuttig av sig.

Så hon äter först, sen snuttar hon och släpper alltid taget innan hon somnar. Jättebra!

Resten har vi inte använt oss av. Vet inte om det kommer behövas heller, men det är ju kanon att ha i bakhuvudet.

Boken har sin givna plats här hemma hos oss, tillsammans med "Nära föräldrar" av Jorun Modén. I sovrummet såklart!

• MalinEddie

Har också läst den, tyckte mycket om den just eftersom den är snäll. Det är bra att den ger så många olika tips, man kan plocka lite här och där och använda sig av de råd som passar en själv.
    I början av boken är ju en beskrivning av en bebis som får skrika sig till sömns kommer jag ihåg, hur de känner osv,vart så ledsen när jag läste det och ännu mer övertygad att det är fel.

• MalinEddie

Hon har kommit med en ny bok nu på svenska,potträning utan gråt heter den visst.

• Citronmeliss

Vi kör med skrikmetoden, eller femminutersmetoden. Jag trodde inte heller på den men vi blev rekommenderade den av bvc. Nu är vi inne på dag tre och det har gått enastående bra. 20 min jobbig gråt första dagen, sedan har hon somnat utan gråt på mindre än fem minuter dag 2 och 3 (i kväll).
    Men vi kanske har ett "lätt barn".

Jag vill iaf tipsa om metoden eftersom jag själv är nyfrälst.
    www.barnfamiljen.com/templates/article.asp&section=2

• Babusjka
    Citronmeliss skrev 2008-04-27 20:06:22 följande:
    Vi kör med skrikmetoden, eller femminutersmetoden. Jag trodde inte heller på den men vi blev rekommenderade den av bvc. Nu är vi inne på dag tre och det har gått enastående bra. 20 min jobbig gråt första dagen, sedan har hon somnat utan gråt på mindre än fem minuter dag 2 och 3 (i kväll).Men vi kanske har ett "lätt barn".Jag vill iaf tipsa om metoden eftersom jag själv är nyfrälst.www.barnfamiljen.com/templates/article.asp...
    Skrikmetoder funkar på alla barn efter mer eller mindre lång tid, för alla bebisar ger upp tillslut.
  • Ciccilionaa

Babusjka, vet inte om det är så "rakt".
    Klart att det kanske funkar, men vissa barn kanske skrikit sig till sömns under ett antal timmar?!

C

• MalinEddie

Somna utan gråt metoden kanske tar längre tid än skrikmetoden, men den är mkt mer human.

• Flickan och kråkan
    Citronmeliss skrev 2008-04-27 20:06:22 följande:
    Vi kör med skrikmetoden, eller femminutersmetoden. Jag trodde inte heller på den men vi blev rekommenderade den av bvc. Nu är vi inne på dag tre och det har gått enastående bra. 20 min jobbig gråt första dagen, sedan har hon somnat utan gråt på mindre än fem minuter dag 2 och 3 (i kväll).Men vi kanske har ett "lätt barn".Jag vill iaf tipsa om metoden eftersom jag själv är nyfrälst.www.barnfamiljen.com/templates/article.asp...
    Det spelar ingen roll om jag har ett barn det skulle fungera lätt på eller inte. Jag var själv väldigt mörkrädd och rädd för ensamhet när jag var liten, trots att jag alltid var välkommen i mina föräldrars säng. Det finns inte i ens i närheten av min karta att låta mitt barn skrika sig till sömns.

Däremot är jag för metoder som utan rädsla/förtvivlan kan hjälpa såväl mitt barn som oss föräldrar till bättre och god sömn - nu och fram igenom.
  • Linusina

Ibland kan jag bli så förvånad, ja över alla dessa metoder. Enligt mig handlar det om rent sunt förnuft, och inget annat. Dvs vad vänjer du barnet till från första början, ja från start.

Är själv två barnsmor, har en snart 12-åring och en 6 månaders bebis hemma. Utan tvekan var ju första barnet ett sk experimentbarn, när nr 2 kom, visste jag utan tvekan vad jag ville ha, och vad jag inte ville ha.

Och när det kommer till just sömnen, hade jag 8 års pina i bakhuvudet från att ha haft sonen i vår säng sovandes...varje natt... det skulle under inga omständigheter få ske nu.

Däremot hade jag med sonen, dvs den äldsta aldrig problem med nattvak, utan han sov från ett tidigt stadium hela nätterna, men självklara fasta rutiner från dag ett hemma.

När lillasyster kom i oktober 2007, visste jag att ska vi lyckas få ha vår säng fri, ja då får hon helt enkelt sova i sin egen säng.  Vilket hon även fick, från en månads ålder även i eget rum, såklart med både andningslarm, babyvakt och nattlampa.

Vi körde med samma rutiner som med storebror, skillnaden som sagt var endast att hon aldrig ligger i vår säng, och sedan 6-7 veckors ålder har hon sovit fulla nätter, idag sover hon 12 timmar sträck, dvs från 20-08 varje natt. Vaknar nästintill aldrig på natten, någon enstaka gång har det hänt att hon vaknat till vid 5-tiden, har då fått sin napp och somnat om igen.

Jag har inte en kväll behövt vagga henne till sömns, inte en kväll behövt höra henne gråta sig till sömns, utan det fungerar helt enkelt smärtfritt. Hon får sin välling/gröt 19.30, på med pyjamas, saga, sång och stoppa i säng, god natt puss, tutte, snutte ett godnatt o jag älskar dig.... 1-2 minuter senare sover hon gott.

Så jag skulle vilja föreslå att tänk innan, ja innan bebisen kommer, bestäm er redan då för att införa rutiner, jobba på dem benhårt, så slipper ni utsätta era barn för alla dessa metoder av olika slag, ena värre än den andra... ja i några fall skulle jag rent av vilja kalla dem för psykisk barnmisshandel.

Jag skulle under INGA omständigheter låta något av mina barn ligga gråtandes och hulkandes sig till sömns och utan tvekan lider jag med alla barn som får göra det, pga att föräldrarna från början inte orkade ta tag i införandet av rutiner. För visst, de är hur söta, små o goa när de kommer hem som nyfödda, visst är det underbart ljuvligt att få låta dem somna i famnen, vagga dem, på magen osv... men lär demfrån början att till natten, ja då somnar man själv, på egen hand, i sin trygga ombonade säng.

Som man bäddar får man ligga helt enkelt.

• Citronmeliss

Oj, från en månad i eget rum. Det var tidigt.

Svar på tråden Somna utan gråt. LÄS DEN!