• Feline

Komer ni ihåg en tysk låt från slutet av 80-talet?

Lätt fråga, jag vet, men jag ställer den ändå för jag behöver hjälp ;)

I slutet av 80-talet någon gång, kanske så sent som -90 eller -91, strax efter Falco kom med Amadeus och Jeannie. Då kom det en annan tysk med en 1-hit-wonder som var så bra, fastän att han sjöng på tyska som jag inte förstår. Någon som kommer ihåg någon låt som kan passa in på beskrivningen?
    Inte mycket att gå på men jag kommer inte ihåg mer än så, det är ju trots allt inte var dag som en låt på tyska spelas ofta på radion.

Hoppas någon kan!

• Svar på tråden Komer ni ihåg en tysk låt från slutet av 80-talet?
  • Siili

De enda låtarna jag kan komma på är Das Boot, fast då sjöng han nog på både engelska och tyska, och sedan någon låt där de sjöng Eins Zwei Polizei.Fundersam

Gabba Gabba Hey
  • Siili

Den där eins zwei-låten kom nog förresten lite senare än -91 tror jag.

Gabba Gabba Hey
  • dio

haha dom enda tyska låtarna jag kanh är 99 luftballongs och så reimsteins låtar. Hm....

• idiblon yes

Tjej eller kille som sjöng?

• Feline

Rätt snygg kille, om jag inte minns fel. Tror han var sin egen - inget band.

Det var en lite smörigare låt än 99 luftballons om ni tänker er, men tuffare än svensktoppen. Bra förklaring, va ;)

Vet att den spelades mycket och ofta på radio men den verkar inte ha legat etta på någon lista om man skall tro vad jag hittat via internet.

tack för att ni försöker iaf :)

• Atamon

Trio - Da Da Da (iofs en grupp och låten är från 1982)

After The Fire - Der Kommissar (från 1983)

Münchener Freiheit hade ju en del låtar

• Feline

Tack, men det var ingen av dem. Han hade sitt eget namn som artistnamn. *suck* Var finns minnet när man behöver det?

• Atamon

och inte något Michael Cretu projekt?
    Cornelius and Cretu - Rettungsringe Sterben Aus (från 1992)

Cornelius + Cretu: Nichts ist vollkommen

eller något med Hubert Kah tex

• Atamon

Fancy är väl ett annat känt namn men han gjorde väl mest låtar på engelska?

• Feline

Haha, jag hittade den till slut när jag skummade igenom tyska topplistor från -89/-90, och oj, oj, oj... tänk vad smaken ändras med tiden.
    Låten hade jag aldrig fastnat för idag, eller ens tagit mig tid att lyssna på, och snygg är väl varken det första eller andra jag tänker när jag ser honom - men glad och så där lyckligt nostalgisk blir jag! Samtidigt som jag kliar mig i huvudet och undrar om jag verkligen någonsin har gillat sådan här musik.

Vad det var?
    Matthias Reim som sjunger Verdammt ich lieb dich på länken

Tack Atamon för alla förslag - det är så kul att lyssna på alla låtar man glömt att man kunde :)

• Atamon

Feline skrev 2008-04-28 20:57:08 följande:

Haha, jag hittade den till slut när jag skummade igenom tyska topplistor från -89/-90, och oj, oj, oj... tänk vad smaken ändras med tiden. Låten hade jag aldrig fastnat för idag, eller ens tagit mig tid att lyssna på, och snygg är väl varken det första eller andra jag tänker när jag ser honom - men glad och så där lyckligt nostalgisk blir jag! Samtidigt som jag kliar mig i huvudet och undrar om jag verkligen någonsin har gillat sådan här musik.Vad det var?Matthias Reim som sjunger Verdammt ich lieb dich på lä

Atamon för alla förslag - det är så kul att lyssna på alla låtar man glömt att man kunde :)
    Va kul att du kom på vilken låt det var! själv har jag inget minne till den. Och det var kul att leta lite
    (sambon ropade till mig från vardagsrummet - vafan lyssnar du på.. Trio?! Hur kom du ens på tanken att lyssna på det?? )
Svar på tråden Komer ni ihåg en tysk låt från slutet av 80-talet?