• Twentyfourhours

Köra dagen efter man drack??

Jag tänkte höra eftersom jag är så pass orolig över det här med att köra dagen efter. Jag drack cider igår,ca 5 st 4,5% procentiga och slutade dricka vid 00-01 tiden.. när borde det vara okej att köra? jag känner mig helt fräsch idag o skulle kunna köra men är så orolig då körkortet behövs o de är dumt att bli av med över en sånhär liten grej. När är det okej o när brukar ni själva köra bil dagen efter en fest?

• Svar på tråden Köra dagen efter man drack??
  • gabriella83s mamma

Du ska inte köra dagen efter...
    Om du är kvinna förbränns alkoholen mycket långsammare i kroppen än hos en man. Min bror blev av med körkortet för en del år sedan. Han kände sig fräsch på kvällen dagen efter och tog en tur till affären. En trafikkontroll fanns i närheten och han fick blåsa. Det gav fullt utslag och kortet åkte på platsen...

• Åttan

Man bör inte köra men man kan! Hade jag slutat dricka runt den tiden som du säger så hade jag nog vågat sätta mig i bilen efter 14 beroende i vilket tillstånd du var i när du gick å la dig!

• Fru U

från systembolaget.se

Hur snabbt går alkohol ur kroppen?

Kroppen förbränner i genomsnitt mellan 1,5 och 2 centiliter 40-procentig alkohol i timmen (vad det betyder i lite mer begripliga termer ser du här nedanför).

Så snabbt, eller långsamt, går det oavsett vad man gör. Att dricka starkt kaffe, bada bastu eller röra på sig gör alltså varken från eller till.

Om man väger mer än genomsnittet går det en aning snabbare, och väger man mindre än genomsnittet går det långsammare.

en flaska mellanöl (33 cl) ca 2 timmar
    en burk mellanöl (50 cl) ca 3 timmar
    en flaska starköl (33 cl) ca 3 timmar
    en burk starköl (50 cl) ca 4,5 timmar
    ett glas vin (15 cl) ca 2,5 timmar
    en halv flaska vin (37,5 cl) ca 6,5 timmar
    en flaska vin (75 cl) ca 14 timmar
    ett glas starkvin (8 cl) ca 2,5 timmar
    en snaps (4 cl) ca 2,5 timmar
    en halv flaska sprit (35 cl) ca 23 timmar

Tänk på att du inte är helt återställd bara för att alkoholen är förbränd. Så undvik aktiviteter som kräver att du är skärpt under de första timmarna efter det att alkoholen gått ur kroppen. Förmågan att köra bil har till exempel visat sig vara nedsatt med hela 20 procent även när testpersonerna varken haft alkohol kvar i kroppen eller känt sig bakfulla.

Live and let live
  • Twentyfourhours

tack för alla bra svar.. jag ska väl helst inte köra men ska ut till mina föräldrar på middag ikväll och de har inte möjlighet att hämta mig heller.. men eftersom jag inte var direkt full igår, jag la mig i bra skick och i morse vid 8 var jag uppe o drack massa vatten o nu mår jag fint.

• Åttan

Jag skulle våga ta bilen ikväll!

Twentyfourhours skrev 2008-04-27 13:17:20 följande:
    tack för alla bra svar.. jag ska väl helst inte köra men ska ut till mina föräldrar på middag ikväll och de har inte möjlighet att hämta mig heller.. men eftersom jag inte var direkt full igår, jag la mig i bra skick och i morse vid 8 var jag uppe o drack massa vatten o nu mår jag fint.
  • ming
    Twentyfourhours skrev 2008-04-27 13:17:20 följande:
    Vill bara säga att hur full man är har inte alltid med promillehalten att göra. Tex en som dricker mycket och ofta kan ha högre promillehalt alkohol utan att vara lika berusad som en annan person som dricker samma mängd.
  • Twentyfourhours

joo jag får se hur jag gör...lutar ju åt att ja kör ikväll men endå så är jag nojjig!!

• piixelslyna

Jag skulle inte köra. Men så har jag ju också nolltolernas.

• Pormoicheia

Men när började du dricka då?

Om du hävt i den 5 cider på kortare tid så är det ju mer osäkert än vad det är om du började dricka tidigt så dom där cidrarna intagits under längre tid och sakta.

Svar på tråden Köra dagen efter man drack??