Kuhlii-ålen - uppäten?!?!
Vi startade vårt akvarium i förra veckan och köpte fiskar. De fiskar vi har är platyer, en svart molly, fyra guppys, en mal (vet ej vad för sort, men den är prickig? och väldigt liten ännu 4-5 cm) och vi hade en kampfiskhane. När vi köpte fiskarna så sa dom att kampfiskanen kan gå till attack mot guppyerna så vi skulle hålla koll. Mycket riktigt, så var ena guppyns halva stjärtfena bortsliten imorse så jag ringde Djurmagazinet och sa att nu kommer jag in med kampfisken för den ha varit stygg. Sagt och gjort.
Vi testade vattnet, men nitritvärdet var på tok för högt så jag fick göra delvattenbyte sa dom. Det gjorde jag och passade då på att plantera nya växter i akvariet. Men märkligt nog hittade jag inte Kuhlii-ålen. Jag vet att dom kan gräva ner sig, men jag var tvungen att gräva lite överallt då de andra växterna fick planteras bort så jag borde ha sett honom. Nu är jag orolig att kampfisken ätit upp Kuhlii-ålen! Eller att kanske malen gjort det. Jag såg honom senast igår kväll när vi skulle släcka ner akaribelysningen för natten.
Vet någon om en kampfisk eller en mal kan äta upp en kuhlii-ål på sisådar 5 cm?? Och om de ens skulle göra det? Var är han annars? Inte i gruset på botten iaf och han kan inte ha hoppat ur heller för vi har ramp och jag kollade runt akvariet men såg inte honom. Var är han?!