• Anonym (Frida)

Hjärtinfarkt! Syrebrist, hjärnskada?

Min pappa drabbades nyligen av en hjärtinfarkt med hjärtstopp som följd. Han har legat nedsövd och nedkyld med respirator men vaknade till för ett par dagar sedan. Han hade då legat i respirator 3 dygn. Han fick hjärt-lungräddning på olycksplatsen men det är osäkert om han fått några hjärnskador. Nu har han varit vaken i ca 2 dygn men är väldigt förvirrad och har inget närminne. Han kan prata och minns saker som hände för flera år sedan.

Är det någon som varit med om liknande situation? Som upplevt samma ovisshet ang. framtiden, ev hjärnskador, tillfrisknande osv? Eller kanske nån som jobbar med
    infarktpatienter?

• Svar på tråden Hjärtinfarkt! Syrebrist, hjärnskada?
  • Anonym

Hej det bästa är nog att fråga läkarna som tar hand om din pappa.

• lollipop25

har inte själv varit med om det men jag sänder dig styrka och kram

• Anonym (Frida)

Jag har pratat mkt med läkaren men blir bara frustrerad över att höra "vi vet inget än"! Rent logiskt förstår jag vad han säger men känslomässigt blir jag tokig snart! Nån som varit med om att förvirringen släppt efter ett par dagar? Behöver lite hopp

Anonym skrev 2008-04-27 14:31:01 följande:
    Hej det bästa är nog att fråga läkarna som tar hand om din pappa.
  • Anonym (Frida)

Tack

lollipop25 skrev 2008-04-27 14:31:27 följande:
    har inte själv varit med om det men jag sänder dig styrka och kram
  • krakel

HAr de sagt när de kan se om det är permanenta skador ???

hemsk när ens föräldrar drabbas förstår man de inte kommer finnas för evigt... min pappa hade n infarkt för ett par år sen som tack och lov lste sig självt men hu va nervös jag va så jag förstår du är frustrerad

• Dame72

Hej!
    Jag jobbar inte med infarktpatienter, men vill bara sända lite styrkekramar och några ord på vägen.
    Kroppen har en mkt god förmåga att läka sig själv, men det är bara tiden som kan utvisa hur det kommer att gå för din pappa. Att han överhuvudtaget överlevde hjärtstoppet är den stora grejen. Allt positivt efter det är lixom pluspoäng, eller hur?
    Att han är vaken och pratar måste ju båda gott, men nu är det träning och rehabilitering som gäller när väl den fysiska biten har rett ut sig.
    Hoppas innerligt det går bra för din pappa. Det blir en tuff period men det blir bra i slutändan, på nåt vis!
    Kram

• Anonym (Frida)

Tack för era fina svar De har inte sagt något om när de kan se om skadorna är bestående. Men som Dame 72 skrev så går nog mkt att ordna med rehabilitering/habilitering. Jag blir bara så ledsen då min mamma gick bort för ett år sedan i alzheimers sjukdom, efter många år sjukdom. Hans förvirring gör att jag får flashbacks till hennes sjukdomstid. Mina föräldrar är/var för unga för att drabbas av sånt här! Tack för era uppmuntrande ord, jag ska försöka se positivt på situationen

• ODS

hej ts, jättejobbigt det som hänt din pappa *beklagar* min pappa har drabbats av 3 st hjärtinfarkter o hjärtat har till viss del återhämtat sig men lite av hjärtat är dött. han har god livskvalitet ändå. som dame72 skrev så finns det ju mkt bra rehab och säkert goda förhoppningar om att din pappa kan bli bättre. jobbigt för dig det med din mamma oxå, nu har du ju "bara" din pappa kvar, förstår om det kanske blir extra jobbigt då. skickar massor med styrkekramar!!

*kram*

• Anonym (Frida)

Är dn pappa återställd intellektuellt eller fick han nån hjärnskada?

ODS skrev 2008-04-27 16:16:59 följande:
    hej ts, jättejobbigt det som hänt din pappa *beklagar* min pappa har drabbats av 3 st hjärtinfarkter o hjärtat har till viss del återhämtat sig men lite av hjärtat är dött. han har god livskvalitet ändå. som dame72 skrev så finns det ju mkt bra rehab och säkert goda förhoppningar om att din pappa kan bli bättre. jobbigt för dig det med din mamma oxå, nu har du ju "bara" din pappa kvar, förstår om det kanske blir extra jobbigt då. skickar massor med styrkekramar!!*kram*
  • ODS

Han är helt återställd intellektuellt. Det enda man kan märka på honom är att han är lite tröttare än vanligt, samt att han kan få kärlkramp då o då, det är det enda.

• Anonym (min bror)

Din trådstart kastade mig nästan 8 år tillbaks i tiden.

Min bror fick en hjärnblödning. Jag träffade honom ungefär ett dygn efter att han åkte in akut. Då var han väldigt virrig, väldigt trött, uselt närminne, kände igen oss men fattade inte vad vi gjorde där och dessutom praktiskt taget totalförlamad i vänster kropphalva inkl. ansiktet vilket gjorde att han pratade väldigt sluddrigt.

Idag är han inte virrig, minnet kan svikta ibland men inte farligt mycket, han orkar inte riktigt med allt lika bra som innan men det fungerar att tex arbeta på samma arbetsplats som tidigare dock inte riktigt full tid. Ansiktsmusklerna fungerar som de ska så talet har han inga problem med längre. Han kan gå även om han haltar, han kan använda vänster hand att ta stöd med men har ingen finmotorik i fingrarna.

På det stora hela, andra kan tycka att han är tämligen handikappad medan jag istället ser hur illa det kunde varit, om han inte hade blivit alls bättre efter första dygnen. Så det går att återhämta sig från hjärnskador, hur mycket beror förstås på vilken typ av skada och hur stor och det är nog omöjligt till och med för läkarna att säga på förhand.

• Anonym (Frida)

Vad skönt att höra att det faktiskt ordnat sig riktigt bra för en del Nu hoppas jag att det ska gå lika bra för min pappa!

Svar på tråden Hjärtinfarkt! Syrebrist, hjärnskada?