• Guncai

Barndrömmar. Finns det intresse?

Hur många har inte avfärdat barns drömmar med att uttrycka sig i termer som "gå och lägg dig igen lilla vän det var bara en dröm" istället för att ta den tillvara och inse att här i drömmen, gäller vuxna som barn, finns de sanna bilderna om vilka vi är och hur vi faktiskt mår. Vi måste bara lära oss att förstå symboliken och metaforerna, så har vi skapat en genväg till vårt sanna jag.
    En dröm av en sjuårig pojke;

En hård verklighet...

Jag drömmer att jag vaknar på asfalten Jag har inga armar eller ben. Jag gungar och gungar för att försöka komma mig upp
    Vem som helst, utan de minsta kunskaper i drömbearbetning kan förstå den krassa verklighet som denna pojke levde i och hans hopplösa kamp att kunna komma upp på de fötter som inte fanns
    Innan jag går in mera på detta ämne vill jag först se om intresse finns för drömmar i allmänhet och barndrömmar i synnerhet här på Bloggen. Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter och hoppas kunna få ta del av era.
    Men först vill jag veta om intresse finns ?

Det barn INTE talar om drömmer de...

• Svar på tråden Barndrömmar. Finns det intresse?
  • Vaniljlatte

Jag är intresserad av alla sorters drömmar. Drömmer själv väldigt mycket.

Men menar du intresse på bloggen eller på forumet?

• Guncai
    Svar på #1
    Jag vet inte hur jag bäst gör. Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter av barndrömmar och ta del av andras. Men det funkar inte så bra med blogg här. Så jag tänkte att man kanske kan ha en drömtråd. Vad tror du?

Är lite ovan med denna typ av blogg
    Ha det bra
    guncai
  • Vaniljlatte
    Guncai skrev 2008-04-27 14:41:02 följande:
    Svar på #1Jag vet inte hur jag bäst gör. Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter av barndrömmar och ta del av andras. Men det funkar inte så bra med blogg här. Så jag tänkte att man kanske kan ha en drömtråd. Vad tror du?Är lite ovan med denna typ av bloggHa det braguncai
    Jag tror att här är det nog lättast med en drömtråd faktiskt.
  • Guncai
    Svar på #3
    Ja en hel "drömväv" kanske det blir till slut...
  • Vaniljlatte
    Guncai skrev 2008-04-27 14:45:20 följande:
    Svar på #3Ja en hel "drömväv" kanske det blir till slut...

hehe.. ja. Så ska du spinna vidare på det eller?

• Guncai
    Svar på #5
    ja skulle vi bli många som tar upp och söker tolka barndrömmar, bidrar med våra drömtrådar, så kan man ju säga att det bildligt blir som en väv av förståelse *L*
  • Vaniljlatte
    Guncai skrev 2008-04-27 16:00:20 följande:
    Svar på #5ja skulle vi bli många som tar upp och söker tolka barndrömmar, bidrar med våra drömtrådar, så kan man ju säga att det bildligt blir som en väv av förståelse *L*
    Men ska man verkligen tolka barndrömmar alltför mycket? Vi drömmer ju också om saker som läst eller hört andra berätta om. Ska man lägga så stor i vikt i alla drömmar?

*för att skapa en diskussion*
  • Guncai
    Svar på #7
    Problemet är inte att man övertolkar barns drömmar. Problemet är att ingen bryr sig om dem.

Vi missar något här
  • Vaniljlatte
    Guncai skrev 2008-05-02 22:08:11 följande:
    Svar på #7Problemet är inte att man övertolkar barns drömmar. Problemet är att ingen bryr sig om dem.Vi missar något här
    Hur menar du att man ska göra då, säg som förälder?

Själv kommer jag i alla fall lyssna på min dotters drömmar, när hon väl kan prata om dem..
  • Guncai
    Svar på #9
    jag har ett treårigt barnbarn. Hon vaknar ibland på nätterna och gråter. Då visar det sig ofta att hon har drömt något otäckt. Vi pratar om drömmen och jag tar den på allvar. Sedan ksn hon somna lungt igen.

Det räcker ju på det här stadiet att vi lyssnar och tröstar
  • Vaniljlatte
    Guncai skrev 2008-05-02 22:22:39 följande:
    Svar på #9jag har ett treårigt barnbarn. Hon vaknar ibland på nätterna och gråter. Då visar det sig ofta att hon har drömt något otäckt. Vi pratar om drömmen och jag tar den på allvar. Sedan ksn hon somna lungt igen.Det räcker ju på det här stadiet att vi lyssnar och tröstar
    Jag drömde en gång att jag träffade min bästis och hon sa "vi ska flytta till X-vägen!" sprang upp och berättade den för mamma, men hon sa inget vad jag kan minnas. Någon vecka senare sa min bästis just de orden..

Tyvärr tror jag att många är för trötta för att ta sig tiden att lyssna på exakt VAD barnet drömt om man jobbar osv.  Man kan dock få känslan av TS att du bara menar att man ska tolka barns drömmar som i drömtydning, inte bara i att förklara och tolka för barnet vad drömmen kan ha kommit ifrån.
  • Guncai

Man frågar ja barn om allt: Vad åt du i skolan idag, vem lekte du med osv. Det borde vara lika naturligt att vi frågar våra barn vad drömde du inatt. Kanske berätta en egen dröm. Detta gör att barnet kanske blir mer uppmärksamm på sina nattliga äventyr och får en lust att vilja berätta och dela med sig.

Kul att du är så intresserad.
    Ha det bra och ta hand om dina drömmar

Svar på tråden Barndrömmar. Finns det intresse?