• Melissa

*Är det ok att äta hästkött ? Köpte

Är det ok att äta hästkött ? Köpte igår en hel ring Gustafskorv, basturökt
    och den innehåller ju nästan bara hästkött. Har ännu inte vågat smaka på den..

• Svar på tråden *Är det ok att äta hästkött ? Köpte
  • norpan74

Jag älskar Gustafskorv och har ätit det under grav. Kan inte tänka mig att det är farligare än annat pålägg...

• Pion75

Äta häst!!!! Det är ju som att äta hund eller katt.....
    OT jag vet, men kunde inte låta bli...

• ebben

Oh,häst ÄR gott. "hamburgerkött" som pålägg........Skulle inte gämföra det m hund-däremot kanske kossa.........

• LillaMalin

Jag är häst tjej men jag äter hästkött då o då ändå!
    Inget svar på frågan, men gött é det

• lata kocken Johanna

varmrökt korv som gustavskorv är helt OK oavsett vilket kött det är

och som gammal hästtjej så tycket jag hästkött är jättegott

• Pion75

Blä på er, hästar föds inte upp för att ätas, det är inte som med kor!
    De flesta hästar är lika älskade som hundar och katter! Som hästägare kan jag dock inte förstå hur man kan låta sin pålle bli "mat", då kanske man ska syssla med något annat.

Så tycker jag! (det får vara hur gött det vill! )

• lata kocken Johanna

men de flesta hästar har ju levt ett bra liv innan de blir mat

vad skulle man göra med dom annars?
    gräva ner så maskarna äter upp dom? skicka till sopstationen för förbränning - så någon stackars sopmänniska får ta hand om min pålle? lägga ut i skogen så rovdjur och larver kan käka upp dom?

• Pion75

Man kan kremera dem, precis som med människor och andra husdjur, eller begrava dem om man har egen mark och får tillstånd!

Jag förstår hur du menar, men tycker att det är samma sak som om mina katter eller hunden (eller varför inte människor), blir till "mat" när de dör, det handlar helt enkelt om etik och respekt för mig.

Det gäller också för kor och alla andra djur som äts upp, men det kanske är en annan diskussion, plus att jag inte är vegetarian och därför kanske inte har så stor rätt att uttala mig... Dock tycker jag att det är extremt viktigt att djuren har bra liv, så bra det nu går under omständigheterna, köper därför endast kravkött. Nu blev det verkligen OT!

• Dodisens mamma

Bättre att vi svenskar äter upp våra hästar än att dom ska fraktas till utlandet ;) Hästar är min passion men äter ändå hästkött.

• kbrr

Dodisens mamma
    Håller med dig. Om vi åt mer hästkött skulle dom inte tjäna på att skicka dom utomlans. Har häst och älskar att äta hästkött.

• Pion75

Så ni menar att ni äter hästkött för att hästarna inte ska fraktas utomlands?! Man kan protestera mot vidriga slakttransporter på andra sätt...

• Snölykta

ursäkta men ja blir så irriterad på alla som säger att det e OK att äta gris, ko etc men INTE häst, katt å hund! Kött som kött vem säger att en hund skulle lida mer än en ko av att bli slaktad? Bara för att vi människor har hund som husdjur nej då e det inte OK att äta det det e ju bara en kulturgrej sånt. tycker det e nedvärderande mot grisar/kor. antingen säger man ja eller nej till att äta kött tycker ja vem säger att tex. grisar inte e intelligenta men vi kanske inte har de som husdjur så mkt för vi anser dom inte vara så söta å gulliga som en hund typ. grrr.

• BlueBlue

Ät inte upp de fina hästarna........ Snolykta..det är ju faktiskt så att vi har hundar, katter och hästar som husdjur här i Sverige. Det är djur vi ägnar väldigt mycket tid till och får en relation till. Om jag hade haft en ko som jag fick ett sådant band till skulle jag inte äta upp den heller. Det handlar helt enkelt om vilken relation vi har till djuret.

• BlueBlue

Och en sak till. Det är ju inte så att det är de hästar som har levt ett gott liv i många år som äts upp. Tvärtom så är det faktiskt så att det föds upp hästar till mat i andra länder. Även här i Sverige skickas fullt friska hästar till slakt. Jag köpte min förra häst från ett slakteri. En helt frisk nordsvensk som skulle bli hamburgare. Tyvärr fick jag inte köpa hans två friska kompisar som var 2 år gamla. En flicka skulle inte ha så stora hästar var anledningen. Men min lilla ettåriga nordsvensk tog jag hem, körde in och red in med åren. Nu är han i småland hos en barnfamilj och njuter av livet. Han är 14 år nu. Världens goaste häst.

• lata kocken Johanna

Vi hade grisar som vi tog hand om och pysslade om - de hade olika personligheter och man lärde känna dom precis som hästarna/hundarna/katterna... Tyckte inte alls att det kändes konstigt att äta upp dom sen

likaså våra kor, hönor, får etc

Är uppfödd på landet och har med modersmjölken fått i mej att liv och död är naturligt, att det inte är respektlöst att äta upp sina djur. Sålänge man ser till att döden är så bra som möjligt och att de mått bra i livet.

Jag tycker nog att jag fäste mej lika mycket vid en del av kossorna som en del av hästarna och ser ingen skillnad mellan kor, hästar, får etc. Och för mej känns det mer onaturligt och konstigt att gräva ner eller elda upp djur som kan göra nytta även som döda.

• Dodisens mamma

Pion75 hehe näe jag äter inte hästkött för att protestera utan för att det är gott. Kött som kött fast det va min favvo häst..skulle kunna äta upp min syrra om hon dog före mig på alperna för att själv överleva ;))

Svar på tråden *Är det ok att äta hästkött ? Köpte