• elektra1

Motorcykelåkande med en 7 åring???

Min ex vill att våran 7 åriga dotter ska åka motorcykel med honom
    i sommar istället för bil.
    Han ska inte använda bilen i sommar har han sagt.
    Jag känner att jag inte alls vill att hon ska åka motorcykel så mycket.
    Tycker det är så osäkert.
    Vad skulle ni tyckt om det?

• Svar på tråden Motorcykelåkande med en 7 åring???
  • Pikaur

En liten mindre tur här och där i sakta mak på t ex en skogsväg hade jag inte haft ngt emot, men när det handlar om att t ex åka på motorvägar etc gillar jag det inte.

• Pansarhamster

Beror väl lite på hur han kör, vilken typ av motorcykel det är osv. Jag tycker det är skillnad på om han är fartgalen och kör en R1:a eller kör en goldwing där dottern kan sitta i värsta fotöljen.

Och om dottern har godkänt mc-ställ och hela kitet.

Men ändå lite riskabelt tycker jag. Så små barn ska väl dessutom spännas fast runt föraren väl?

• Hihi2

har ingen aning, men visst finns det skyddskläder även för barn? om eran dotter har sådana och en ordentlig hjälm så borde det vara ok tycker jag. sen att ditt ex inte kör som en galning också så klart.

• Tecken

Jag undrar vad det där du, TS, är rädd för? Om man kör MC "som man ska" så är det inte mer osäkert än att köra bil.

• elektra1

Jag tycker absolut att det är mera osäkert att ett barn åker motorcykel än bil.
    En 7 åring är ju inte så stark. Tänk om föraren måste väja för nåt.
    Eller åker på ojämnheter. Då kanske inte en 7 åring orkar hålla sig fast.
    Och OM det blir en olycka, ja då gör man sig ju illa mycket mera än i en bil.
    Tycker hon är alldeles för liten. Hon får gärna åka när hon blir lite äldre.
    Och självklart får hon prova på att åka lite lungt hemmavid.
    Inte åka långt på motorvägar.
    Har åkt en del motorcykel själv, men det var några år sedan sist.

• Pansarhamster
    elektra1 skrev 2008-04-27 21:38:41 följande:
    Jag tycker absolut att det är mera osäkert att ett barn åker motorcykel än bil.En 7 åring är ju inte så stark. Tänk om föraren måste väja för nåt.Eller åker på ojämnheter. Då kanske inte en 7 åring orkar hålla sig fast.Och OM det blir en olycka, ja då gör man sig ju illa mycket mera än i en bil.Tycker hon är alldeles för liten. Hon får gärna åka när hon blir lite äldre.Och självklart får hon prova på att åka lite lungt hemmavid.Inte åka långt på motorvägar.Har åkt en del motorcykel själv, men det var några år sedan sist.
    Håller nog med dig. Jag har kört omkull med motorcykel själv och man skadar sig ordentligt även om det är en mindre olycka. Bara att välta med en mc ger ju risker med klämskador osv...

Men huruvida flickan kan trilla av så finns det speciella selar som barnet har på sig. Man fäster liksom barnet runt midjan på föraren så att barnet sitter fast som en ryggsäck. Det är nog en bra idé även om ni bara ska köra henne kortare sträckor.
Svar på tråden Motorcykelåkande med en 7 åring???