• MaryMalou

Byte av förskola inom Stockholm

Vi har fått en lägenhet i en annan stadsdel i Stockholm. Ett ställe där flera av våra vänner bor och ett område som vi anser är mycket bättre för vår son att växa upp i. Han har gått på en underbar förskola sedan i januari men kommer nu behöva byta.
    Hur gör man? Finns det någon särskild kvot för byten eller är det tremånaders garantitid och barnets ålder som avgör? För de nya reglerna gäller väl inte om man ställer honom i kö nu? Vi skulle verkligen behöva en plats från början av augusti. Är så nervös för att detta inte ska fungera. Inskolningarna brukar väl inte börja förrän en bit in i augusti men han är ju inskolad en gång (vilket tog två dagar) och han kommer vara ca två år då så han kanske kan få börja tidiagre än de "vanliga" inskolningarna?

Är det någon som har erfarenhet av liknande?

• Svar på tråden Byte av förskola inom Stockholm
  • solida

Du kan nog inte räkna med att han kan börja tidigare, vi förskolepedagoger behöver också semester och oftast är inte alla tillbaka förrän tidigast v 33. Det finns anledningar till att man har satt det datum man har för inskolning. Beroende på när skolan börjar så finns det kanske inte plats förrän då t ex.

Så om du kan, försök flytta fram din egen semester så att du kan täcka upp för hela augusti. bara för att man har haft en inskolning tidigare behöver inte den andra bli lättare... (även om det är vanligt).

• MaryMalou

Fast vårt nuvarande dagis och flera andra jag kollat med öppnar igen ca 3/8. Dock vet jag inte hur det är på förskolorna dit vi flyttar. Eftersom förra inskolningen var en sk föräldraaktiv inskolning så gick den väldigt fort, jag tror att en ny inskolning enligt den metoden skulle gå lika snabbt igen. Däremot en inskolning som beräknas ta två-tre veckor enligt ett visst schema som alla nya följer skulle nog kunna ta tid för då tror jag att han kommer känna sig osäker.

Jag har tyvärr inga möjligheter att ändra min semester då vi har otroligt svårt med vikarier. I värsta fall får min man ta ut lite föräldraledigt, vi har åtminstone lägstanivå-dagar kvar.

Usch vad nervös jag blir.

• solida
    MaryMalou skrev 2008-04-27 19:25:32 följande:
    Fast vårt nuvarande dagis och flera andra jag kollat med öppnar igen ca 3/8. Dock vet jag inte hur det är på förskolorna dit vi flyttar. Eftersom förra inskolningen var en sk föräldraaktiv inskolning så gick den väldigt fort, jag tror att en ny inskolning enligt den metoden skulle gå lika snabbt igen. Däremot en inskolning som beräknas ta två-tre veckor enligt ett visst schema som alla nya följer skulle nog kunna ta tid för då tror jag att han kommer känna sig osäker.Jag har tyvärr inga möjligheter att ändra min semester då vi har otroligt svårt med vikarier. I värsta fall får min man ta ut lite föräldraledigt, vi har åtminstone lägstanivå-dagar kvar. Usch vad nervös jag blir.
    Jo, vi öppnar också igen v 32, men som sagt. De flesta är tillbaka till v 33, och man börjar inte en inskolning om flera pedagoger saknas.
    Vi har föräldraaktiv inksolning på tre heldagar, men efter de tre dagarna ska man som förälder vara tillgänglig "stand-by" i nån vecka även om man inte är på plats på förskolan. Inskolningar, datum och hur man utför dem är olika på alla förskolor, även inom samma stadsdel. Så visst kan ni ha tur och få det precis som ni vill ha det, men ni kan också få det på ett annat sätt.
    Hoppas allt blir bra för er och grattis till att ha hittat ett bra boende!
  • miamoto

prata med de ansvariga för kön i den stadsdelen ni ska flytta till, men gör det nu! placeringar för augusti har redan gjorts så det gäller nog att ligga på.

Hur det blir med inskolning får ni väl lösa med förskolan det blir han ska gå på.

Han har rätt att gå kvar på sin nuvarande förskola om ni så önskar om det är inom stockholms kommun ni flyttar.

• MaryMalou

Tack Solida! Känns bra med boendet, bara nervöst med dagis.

Miamoto: Det är inget alternativ att gå kvar i nuvarande förskola efetrsom det är för långt bort. De flesta placeringarna för augusti är gjorda men pga tremånadersgarantin måste de spara några platser vad jag förstått tills alla hunnit anmäla i månadsskiftet. Sedan kan de fylla alla dagisplatser. Om jag fattat rätt alltså.

Det jag oroar mig för är att det blir något problem med att byta. Alltså att han kommer fortsätta gå på sitt gamla dagis men ändå stå i kö till annat dagis. Får man göra så? Han ska gå till midsommar på sitt gamla dagis, sedan ska han vara hemma till början av augusti. Första augustiveckan kan mina föräldrar komma och passa honom, sedan får min man vara föräldraledig och skola in honom. Bara vi får en plats alltså. Usch vad krångligt det känns.

• MaryMalou

Självklart vet jag att olika förskolor har olika rutiner för inskolningar men om det visar sig att det går bra brukar dagisen vara flexibla då och korta tiden för inskolningen? Sonen är som sagt väldigt förtjust i dagis och den förra inskolningen gick otroligt smidigt.

• solida
    MaryMalou skrev 2008-04-27 21:36:33 följande:
    Självklart vet jag att olika förskolor har olika rutiner för inskolningar men om det visar sig att det går bra brukar dagisen vara flexibla då och korta tiden för inskolningen? Sonen är som sagt väldigt förtjust i dagis och den förra inskolningen gick otroligt smidigt.
    Kan inte tala för alla försklor, men de flesta jag vet och de jag har jobbat på är alltid lyhörda för vad barnet har för behov och hur bra barnet klarar av att vänja sig vid förskolan. I vissa falla får man förlänga inskolningen, i en del fall kan man korta ner den.
    Det är ganska vanligt att barn som redan gått på förskola innan, har lättare att komma in i den nya miljön och att vänja sig vid verksamhet och gruppen. De har också oftast lättare att vinka hej då till föräldrarna. Då brukar man kunna korta ner inskolningen.
    Men vet ju inte om det är så överallt.

Dock tror jag att ni har en bra chans att hitta en plats i augusti, det är verkligen inte färdigt än vilka som ska få plats då. Vi har inte fått några som helst besked om vilka barn som kommer i augusti, eller vilka som har erbjudits plats.
    Vilken stadsdel är det ni flyttar till?
  • MaryMalou

Låter bra att de brukar vara lyhörda!

Vi flyttar till Bagarmossen (från Rågsved...) så det känns mycket bättre för sonen. Tanken är att vi inom några år ska köpa radhus eller hus där (beroende på våra löneutvecklingar). Dessutom har vi fått positiva omdömen om flera dagis i Bagarmossen av våra vänner.

• MaryMalou

Och skönt att jag verkar ha rätt om plats i augusti.
    Det blir inget krångel då eftersom vi byter? Och vi borde inte beröras av nya kösystemet eftersom det börjar gälla 1 juli. Det verkar svårare att få byta med nya systemet.

• solida

Ja, Bagarmossens förskolor har gott rykte. Så det är nog bra där. Jag var på någon som hette nåt med Ljus... på studiebesök för ett par år sen. Den verkade jättebra, med engagerade pedagoger och välplanerad miljö. Men har hört bra även om andra i området.

Ni kan stå i kö även om er son fortfarande går kvar på sin gamla förskola. Det finns många som "måste" ta en plats på en förskola fast de hellre vill ha en annan. De står då kvar i kön i hopp om att få en plats där de vill.

• MaryMalou

Bra att även "branschfolk" som du hört att Bagis förskolor ska vara bra!

Skönt att det går att köa trots att man redan har plats. Jag ska ringa imorgon och höra hur vi ska göra med kö till ny förskola och uppsägning av gamla platsen. I vilken ordning det ska göras och så. Känns skönt att ha fått lite svar redan nu eftersom jag oroar mig så mycket. Hoppas allt löser sig.

• MaryMalou

En fråga till: Vi kan stå i kö trots att vi har plats redan. Men då får vi kanske inte platsgarantin (plats efter tre måndaer)? Den gäller kanske inte om vi redan har plats?

• MaryMalou

Har pratat med en barnomsorgssamordnare idag. Garantitiden gäller! Alla förskolor dit vi flyttar börjar sin inskolning 20/8 så vi får se om han går på sin gamla förskola från 3/8 till 19/8 och sedan börjar på ny eller om hans far får vara föräldraledig hela augusti. Kanske blir knepigt för sonen att ha sex veckors sommarlov, vänja sig vid förskolan igen för att sedan byta ställe? Kanske vore det bättre att han får vara hemma ända tills han kan börja på nya stället (om han får någon plats vill säga...)?

Är det någon som har erfarenhet av liknande?

• miamoto

Om det går skulle jag valt att ha honom hemma till den 20:e augusti.

Hoppas att allt går bra!

Svar på tråden Byte av förskola inom Stockholm