seilo skrev 2008-06-02 15:31:42 följande:
Hejsan!har en dotter vilket är väldigt ovanligt som fått diagnosen phertes,det började för ca 1år sedan men enligt läkaren längre tillbaka en så. Hon klagade på växtvärk (var då 7år) både när hon gick o vilade. Nonchalerade det som växtvärk o gav smärtstillande,men det slutade aldrig helt ibland bättre ibland mycket värre förstod då att detta var inte växtvärk. Fick träffa skolsköterskan men hon tyckte hon såg bra ut. Men då började hon gå snett o konstigt försökte mig på ett besök till hos skolssk,men inget resultat gick vidare till vårdcentralen fick träffa läkare tyckte hon gick bra,hon hade ju en bra period just då. Skulle fortsätta med smärtstillande troligen sträckning osv. Fick en period till med smärta som hon grät utav. Blev förbannad och åkte till läkare igen,han såg då att något var galet o skickade remiss för röntgen. Men hon hann aldrig vänta på den vid juletid ramlade hon ihop och kunde ej stödja på benet,fick då akutröntga och visade sedan perthes syndrom. sen har vi kämpat på här att leva så normalt som möjligt men det är tufft periodvis då hon har väldigt ont ska snart iväg o prova ut rullstol så hon kan åka med på aktiviteter i sommar när det är som värst hon har fått låna min 2,5 årings vagn hittills. Tycker det är svårt att riktigt fatta vad sjukdomen går ut på av läkare den läkaren vi har haft har inte riktigt tagit detta på allvar eller lyssnat eller förklarat bra. Därför har jag sökt internet läst böcker o allt möjligt för att bli bra påläst sen har jag begärt överflyttning till barnsjukhuset i göteborg vi har redan en kontakt där med hennes övriga problem. Skulle vara så intressant och roligt att träffa andra i samma situation så skriv gärna!!!
Åh va jobbigt för er! Låter nästan identiskt med hur jag har haft det, den som sagt upptäckte mig var min dagmamma !!! fick åxå åka in och ut på sjukhus och de sa att det var växtvärk!
Ska hon bara vila nu eller hur säger dem? Tror att det är så man gör idag för att få bästa resultat! Hoppas det inte blir så illa i saommar så hon kan gå.
Hör gärna av dig om du vill veta mer hur jag har haft det!
Lycka till