• Jozze

Hur mår föräldrarna till funktionshindrade barn?

Eftersom hab inte verkar bry sig nämnvärt om föräldrar och syskon till funktionshindrade barn, så frågar jag er:
    Hur klarar ni av allt?
    Tar ni er tid för er själva? För ert förhållande?
    Var får ni hjälp?

Jag är inne i en väldigt jobbig period (det kommer och går). Där jag känner att jag har nästan hela föräldraansvaret och dessutom ska ha koll på allt med hab och dagis. Jag är nästan alltid den som tar ledigt från jobbet för att gå på ev. möten. Och så ska hemmet skötas. I det stora så känner jag att jag förlorar mig själv som person...
    Är det fler som känner igen sig?

• Svar på tråden Hur mår föräldrarna till funktionshindrade barn?
  • Septemberknodd
    Jozze skrev 2008-04-27 19:54:56 följande:
    Eftersom hab inte verkar bry sig nämnvärt om föräldrar och syskon till funktionshindrade barn, så frågar jag er:Hur klarar ni av allt?Tar ni er tid för er själva? För ert förhållande?Var får ni hjälp?Jag är inne i en väldigt jobbig period (det kommer och går). Där jag känner att jag har nästan hela föräldraansvaret och dessutom ska ha koll på allt med hab och dagis. Jag är nästan alltid den som tar ledigt från jobbet för att gå på ev. möten. Och så ska hemmet skötas. I det stora så känner jag att jag förlorar mig själv som person...Är det fler som känner igen sig?
    Jag och Teas pappa M får mycket stöd av mina föräldrar som bor 5 minuters bilresa från oss, liksom av min syster. Även min moster med familj tar del i Teas liv och leverne och vi är lyckliga som har ett litet men slitstarkt nätverk kring vår Tea. Vi utnyttjar det frekvent, men inte FÖR ofta. Det kan vara bara för att få egentid att handla på Maxi, så exotiska är vi, en timme eller två. Min mamma kan komma över bara för att ta Tea på promenad i vagnen en timme. Det är guld värt. Vi försöker också lämna bort henne över natten då och då, för att vara själva. På lördag ska vi åka till Bjertorps slott utanför Skara för att fira tioårsdag, och då ska Tea inte med! Vi tog även en vecka i Turkiet strax före Teas ettårsdag, efter det tuffaste året i vårt liv, bara för att få samla kraft, maken och jag. Då kom Ms mamma och faster ner från Sundsvall till Göteobrg och bodde i vårt hus med Tea i en vecka. (tog tjänstledigt). Och Tea är ingen pic nic, hon matas med slang in i magen och hade tidigare syrgas med grimma och allt. Så, det är släkten som hjälper oss. Men vi stod även i begrepp att få avlastning från kommunen ett tag när allt var som jävlgast. Det löste sig dock innan något möte hann äga rum.

Jag tror att det är jätteviktigt att försöka ta hand om varandra, UTAN barnet, för att orka med. Nu har vi bara ett barn, menvi väntar nummer två i juli. Vi har inte heller satt henne på dagis och jag går fortfarande hemma, så än har jag inte hamnat i dagisruljansen, varför mitt svar kanske inte känns helt relevant för dig, i din situation. cke desto mindre tror jag att det är jätteviktigt att försöka få hjälp med barnpassning så att man kan åka bort några timmar ihop, utan att allt kretsar kring kidsen. Bio och middag, liksom, det räcker. OM man har möjlgihet till hjälp, förstås.
  • Nattljus

Det fungerar bra numera. För ett år sen hade jag inte svarat likadant..

Det som vi ändrat är dels att leja ut städningen här hemma samt att beställa mat på nätet och få det hemlevererat, otroligt stor avlastning att slippa mat och städ. Vi bekostar det med pengar från vårdbidraget. Sen har vi avlastning 15 timmar i månaden. Vi är på habiliteringen en gång i veckan och då tar jag vab. Annars flyter allt på bra med resursen på dagis och så. Är inne i en lugn period just nu och gossen har dessutom varit frisk ända sen i julas!

• pcalma

Vi är inne i en tuff period! Vi har 4 barn.
    Tjej 11 år med kombinerad ADHD+autistiska drag
    Pojke 10 år astma
    tjej 4 år med genomgripande uppmärksamhets o koncentrationsstörning med bettendestörning o aggressionsproblematik
    Pojke 2 år astma
    Vi har i snitt 2 besök i veckan på BUP eller barn. Jag går hemma ännu och kan pga mina arbetstider inte återgå till min tjänst ( hade planerat att göra detta i jan-08) Lilla tjejen är otroligt oflexibel o klarar inte att tiderna ruckas på dagis, så jag måste ha ett jobb där jag jobbar samma tider varje dag och fm (50%)
    Stora tjejen klarar inte av att vara ensam hemma och vi har ingen barnomsorg till henne. Hon är mellan två stolar. Finns inget bra alternativ för henne, så jag måste vara hemma efter att hon har slutat skolan.
    Stora killen känner sig osynlig i familjen, då hans systrar tar sån stor plats, och vi alla måste "rätta" oss efter deras behov..
    Lilla tjejen är på dagis 20 tim i veckan, annars har vi ingen avlastning. Stora tjejen har en stödfamilj (en kvinna, ensam utan barn, 36 år) där hon ska vara en helg i månaden, med det fungerar inte då denna inte har tid. Har varit där en gång i år bara..

• Röda
    Hej - vad jag känner igen det här, fastän det är jag som är "mannen" här i huset med heltidsjobb.
    Pappan har gått ner till deltid och det är väl bra med tanke på fördelat ansvar och arbete.
    Men förskola, hab, odontolog, sjukvård osv osv - alla instanser kontaktar ändå inte pappan i första hand, utan det går oftast via mig. Vilket innebär heltidsjobb OCH ansvaret för att administrera allt.
    Det sliter. Och jag håller med, fullständigt: habiliteringen jobbar INTE med hela familjen i sitt tänk. Åtminstone inte vår hab och nu när den flyttat till ett ännu mer barnfientligt ställe långbort i stan känner jag en trötthet. Det kostar oss mer dyrbar och sinande energi att ha kontakt med hab än att låta bli.
    Och det går ju ut över vårt barn.
    Det är LSS som gäller som avlastning. Men det hjälper inte hab:s upplägg. Och det i sig är en för stor apparat att dra igång. Hade avlösare förra sommaren, väldigt bra handläggning och generöst. Men vi upplevde att vi med avlösaren istället förlorade ännu en skärva av vårt privatliv.
    Hm. Det här behövde jag visst få ur mig.
    Jag tror på: en timme bio med kompisen. Bara dra ut på lördag kväll, och ta en fika efteråt ungefär.
    Egen tid. Pusta ut.
    Till att börja med.
  • NiWa

Jag är inte förälder till ett barn med funktionshinder (utan snarare tvärtom kanske), men... Jag tror det är oerhört viktigt att man får bra kontakter med andra som är i samma/liknande situation. Man ska inte underskatta detta... Min erfarenhet är att stöttning föräldrar emellan ger en enorm kraft!

Världens stoltaste & lyckligaste mamma!
  • NiWa

Glömde... Och inte minst - att syskonen prioriteras hos habiliteringen! Där kan man absolut ställa krav... Hoppas att ni har läst boken "Doktorn kunde inte riktigt laga mig"!

Världens stoltaste & lyckligaste mamma!
  • tammimamman

Hej!

Finns en helt underbar bok som heter "En sked för morbror Fred" av Jenny Jejlid. Hon berättar ur ett syskonperspektiv hur det är att växa upp med en utvecklingsstörd och autistisk bror. En bok som verkligen berör och som man kan hämta kraft ur. Jenny uppmanar gång på gång att se till att få avlastning, kan räcka med korta stunder. Bara man får en stunds vila från en många gånger turbulent vardag...läs den!

• Röda

Måste säga att det sista jag skulle vilja vore att doktorn kunde laga min dotters kromosomfel.

Dotterns fel på tolvfingertarmen är jag oändligt tacksam för att hon kunde laga, dock.
  • Alvi

Vi mår bra. MEn så har vi en tjej med inte särskilt grav kromosomskada med... (okänd, finns inget info om, så vi vet inte vad vi har att vänta dock)

Vi har blivit erbjudna kuratorhjälp på båda Haben vi har varit inskrivna på, men inte känt behov av det.

JAg har känt mig mycket mycket trött på sistone, men det är för att barnen har varit sjuka i omgångar på en vecka var om och om igen och det är påfrestande att ha båda hemma, eftersom Lilja trots allt kräver lite mer än ett "normalt" barn kanske skulle ha gjort.

Nu (PEPPAR PEPPAR!!!) är båda friska, och nu tror jag att det kommer att kännas bättre fort.

Vi har nyss flyttat och har noll egentid förutom när barnen sover, pga ingen barnvakt, hade vi  inte flyttat hade det oxå funkat.

Ule buku på er!
  • malvas mam

Känner också igen mig...
    Ibland går det bättre, ibland sämre...

Vi har i alla fall tagit hjälp av den avlastning man kan få med LSS, så vi har både avlösarserivce i hemmet och en avlastningsfamilj, och ändå är vi rätt slutkörda... men så är det med villa, två bilar, tre barn, eget företag osv...

//Anna, Malvas mamma

Svar på tråden Hur mår föräldrarna till funktionshindrade barn?