kirschkål...
Vet inte om det stavas så.... men HUR blir man smidigast av med den???? Det är invasion i trädgården....
Vet inte om det stavas så.... men HUR blir man smidigast av med den???? Det är invasion i trädgården....
det är bara att gräva, gräva, gräva..... dom förökar sig som maskrosor gör.. dvs under jorden. Så det gäller att inte bara plocka alla blad utan även se till att rotsystem försvinner.
Gräv upp landet och ta bort så mycket som möjligt o lägg dit ny jord.
Huuua!!! Vilka rötter dom har!!!! Har grävt rätt så mycket i en del rabatter... Bara att fortsätta antar jag... =)
usch de är jättejobbiga. Det är ett evigt rensande. Svärmor tipsade mig dock att plantera marktäckare efter att man rensat för att "kväva" dem med lite finare blommor som man hellre vill ha
Det enda man kan göra för att bli av med dem är att täcka marken med mörkplast och låta den liga där i flera år (typ 2-3 om jag minns rätt) och kväva ihjäl dem. Svårigheten är att alla måste in under och de har ju en tendens att sticka iväg åt sidorna.
Annars, var noga att plocka allt grönt fram till midsommar eftersom det är då de växer som mest och har mest kraft. Då urlakar man dem en del i alla fall.
Tänk på var du lägger det du plockar. Små bitar av kirskål blir snabbt nya plantor där du slänger dem. DÖDA dem! ;)
jag började rensa men insåg ganska snabbt att det inte va nån idé.
jag bestämde istället att vi gröver upp hela rabatten, lägger väv och ny jord på.
bättre att göra allting en gång istället för att rensa och rensa och rensa år efter år. de förökar sej så det e inte klokt!
Det är nog bara gräva som gäller. Såg i tidningen i dag att man tydligen kan koka rötterna och äta dem. Ska smaka som sparris.
Jo man kan plantera växter som har stora, djupa rotsystem också för att konkurrera ut dem.
Jag har recept på ogräspaj där kirskål ingår
Skämt och sido, kirskål är inte kul. Många har redan tipsat om rensning för att arma ut dom, plantera tätt med marktäckare för att konkurrera ut dom och täckning för att kväva dom. Alla tips är bra, bara bestämma sig för vilket
Annars kan du ju alltid äta upp dom
En släktings granne tog hem och PLANTERADE denna växt för att prova i matlagning... Hur dum får man bli??vNu är halva byn invaderad! Undrar om man kan stämma en granne för spridning av ogräs..?
På "Äntligen hemma" förra året la trädgårdskillen tidningar på marken och täckte med täckbark. Funderar på att testa det själv.
Ja eller hur
Jag hade den vitbrokbladiga i min trädgård när vi flyttade hit. Den hade varit med på Gröna rum och Gunnel tror jag också planterade den i sin trädgård. Den skulle inte alls vara lika aggressiv......my ass.
Den har tagit över halva rabatten. Hade jag bara litat på min instinkt hade den åkt redan första året då den var relativt liten
Ja, täckning brukar ju fungera red chili. Med tidningar har jag inte testat men det kan ju vara värt ett försök. Täckning tar ett tag bara, ca 2 hellst 3 år. Så man får ju ha lite tålamod och det krävs nog ett rejält lager så de inte förmultnar under dom åren.
Att täcka med tidningar funkar jättebra, dessutom är det ju både miljövänligt och så försvinner den ju av sig själv. Då slipper man ju momentet med att ta bort plasten sen...
Får lägga mig på alla fyra i trädgården å käka ogräs för brinnande livet.... nu kommer ju nässlor och maskrosor åxå. Det är värst i hallon häcken. Funderar på att gräva upp hallonplantorna och gräva upp hela rabatten så småningom. Men när på året är det bäst att ge sig på ett sådant projekt???
Men jag är ändå lite intresserad av att ha den i mat??? Någon som har recept???