• Anonym (anklagad)

Anklagad för att fuska med flextiden

Måste bara få skriva av mig då jag inte mår så bra av det som hänt.

Min kollega kom till mig i slutet av förra veckan och sa att jag "inte är så ärlig med min flextid". Va? sa jag. Hon har då suttit och kollat min flexlista och sett att jag inte dragit ut mig när jag gått på en viktgrupp 2 tim innan arbetet slutar, att jag inte dragit ut mig när vi alla kollegorna åkte till Ikea 1,5 tidigare innan vi slutade jobbet bl a. Till saken hör att jag INTE fuskat, jag har GLÖMT att flexa ut vid detta första tillfälle (+ ett eller två till tidigare under månaden som ska korrigeras i slutet av månaden när vi får listor att skriva under från chefen). När vi åkte på Ikea drog vi ut oss alla, även jag utan att fuska. Så där måste nåt ha blivit fel. Flexklockan är lite seg ibland och det händer att den inte tar emot registreringen, vilket hänt mig tidigare.

Det ända "fel" jag har gjort är att jag dessa dagar när jag går på min viktgrupp hoppat över lunchen (men ändå dragit 30 min annars dras automatiskt 45 min om man inte gör nåt och 30 min har vi oftast) och även hoppat över eftermiddagsfikat för att det blir så hattit den dagen. Då har jag även bara gått dit och vägt mig (gruppen håller till på en annan avd på sjukhuset där jag jobbar) vilket tar 10 min. Sen när jag var ut på stan och äta lunch med sambon drog jag ut och in mig för 30 min först och sedan åkte ut på lunch i max 50 min och kvittade det då med min icke tagna lunch dagen innan. Så jag har både gett och tagit enligt mig, och visst så kan man väl egentligen inte göra.

Droppen som fick bägaren att rinna över och få mig att ha ont i magen hela helgen är att jag på fredag såg att 3,5 tim var borta från mitt saldo!! Alltså har denna person varit och korrigerat min flextid. Detta är CHEFENS uppgift. Min kollega har haft denna arbetsuppgift på sin förra avd där hon jobbade och har kvar behörigheten, och våran chef vet inte om att hon har den kvar fortfarande.

Jag korrigerar alltid mina listor i slutet av månaden när de kommer ut, det ska alltid skriva en förklaring om det står att det är draget s k auto-tid. Jag har INTE tänkt lura till mig tid och vet om att de 7 tim jag har på flexen egentligen är kring 0 eller t o m minus! Det känns olustigt att denna person går omkring och tror att jag tänkt lura till mig dessa timmar.

Hoppas ni förstår allt svammel, men det känns inte riktigt bra. Jag är ingen person som brukar luras på detta vis och det känns olustigt att ¨gå på jobbet i morgon, de pratar säkert bakom ryggen på mig för hon har garanterat sagt det åt mina andra kollegor (minst en till vet om det).

Jag har god lust att gå till chefen direkt och säga att hon tar för sig befogenheter hon inte har rätt till för att ge igen, men å andra sidan ska vi ju jobba ihop efteråt oxå så jag vill inte förstöra våran arbetsrelation. Jag har jobbat med henne 2 år på den tidigare avd plus några mån nu på denna då hon kommit över till oss och varit 1 år ca där.

Ja..har ni några kloka råd att ge? Hoppas ni förstår nåt av min förklaring.

• Svar på tråden Anklagad för att fuska med flextiden
  • Sommaren22juni1979
    Prata med din chef och kolla OM hon har befogenhet , du vet ju inte ifall hon fått utökat eller inte ?

Och så kollar du på din lista , o så tar du upp detta med chefen , så får ni två tillsammans korregera detta ..

Ang din arbetskollega...

Ingen seriös person om man skvallrar ... DET är ju något du kan ta upp , för man ska kunna lita på sina arbetskamrater ju..
    Trillingar har vi fått ( kattungar då )
  • Teskedsmamman

Gå till chefen först och främst och förklara hur saken ligger, att hon anklagar dig för att fuska, ta då upp exakt hur du tänkt osv... det är väl inte så smidigt alla gånger men då är du ärlig i alla fall.

Seda nsäger du att personen har kvar behörigheten och att hon varit och justerat ditt saldo och så frågar du chefen om h*n har bett henne göra det.

Så skulle jag gjort...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Tokaungen

I sak har väl din kollega egentligen rätt? Du har fixat och trixat lite och kvittat tid på eget bevåg. Det du ska göra är att knata upp till chefen och berätta att du blivit uppmärksammad av dinkollega på att du glömt stämpla ett par gånger. Sedan frågar du oskyldigt om han/hon redan fixat det eftersom ditt saldo var på si och så mycket - för vem skulle det annars kunna vara?

Sedan så ber du om ursäkt för att du missat och lovar att du inte ska glömma igen. I fortsättningen så sköter du flextiden enligt fastställda regler...

• Anonym (anklagad)

Jag vet att min kollega inte har behörighet till detta, det är chefen och ingen annan som gör korrigeringar och allt övrigt arbete när det gäller flexen. Min kollega själv har sagt för nån vecka sen att hon har kvar behörigheten och att chefen ej vet nåt, "att det kan ju vara bra ha kvar så man kan gå in och kolla..." sa hon då.

• Anonym

Gå till din chef och berätta. Om du brukar korrigerar eventuella fel så har du inte något att dölja.

Om din kollega varit in och ändrat i din lista så har hon troligtvis begått ett tjänstefel. Det är något som er chef behöver ha vetskap om. Även bör hennes behörighet plockas bort - om hon inte fått det förlängt!

Som sgat ta upp det med er chef!

• Anonym (anklagad)

Tokaungen - att jag "missat" dra ut mig när jag gått iväg justeras i månadsskiftet så det är inget jag ens döljer för det syns på listan. Jag springer inte direkt och till chefen och säger ooooj jag glömde dra ut mig igår kan du korrigera, jag lämnar in listan i mån-skiftet och det är inget fel med det.

• Justess

Jag tycker du ska prata med denna människa och förklara att du inte haft för avsikt att fuska. Vill hon inte tro på ditt ord tycker jag att du ska prata med din chef och förklara vad som hänt: både vad du gjort (ang flexen) och din arbetskamrats inblandning. Bättre det kommer från dig än att det kommer fram bakvägen.

Kvinna ? feminist ? mamma ? fru
  • Tokaungen

Anonym (anklagad) skrev 2008-04-27 20:35:38 följande:

Tokaungen - att jag "missat" dra ut mig när jag gått iväg justeras i månadsskiftet så det är inget jag ens döljer för det syns på listan. Jag springer inte direkt och till chefen och säger ooooj jag glömde dra ut mig igår kan du korrigera, jag lämnar in listan i mån-skiftet och det är inget fel med det.
    Fast jag menade bara att du skulle säga det till chefen eftersom din kollega har sagt till dig att hon kollat upp din flextid.

Bättre att ligga steget före liksom...
  • Anonym (cc)

Vilken snokare du fått på din avdelning.
    Visst har hon rätt i att din flex inte stämde, men om hon nu kände att hon måste lägga sig i kunde hon i alla fall väntat till efter månadsskiftet så du haft chans korrigera

• Anonym (anklagad)
    Tokaungen skrev 2008-04-27 20:40:52 följande:
    Anonym (anklagad) skrev 2008-04-27 20:35:38 följande:
    Fast jag menade bara att du skulle säga det till chefen eftersom din kollega har sagt till dig att hon kollat upp din flextid. Bättre att ligga steget före liksom...
    Oki!
  • Anonym (jeez)

Vilken sniken person, hon låter mest avundsjuk på dig? Jag anser att det är HELT normalt på de flesta arbetsplatser att man missar något då och då som man får korrigera i efterhand, vi är väl inga robotar?!

• Anonym (anklagad)

Anonym (cc) skrev 2008-04-27 20:43:03 följande:

Vilken snokare du fått på din avdelning.Visst har hon rätt i att din flex inte stämde, men om hon nu kände att hon måste lägga sig i kunde hon i alla fall väntat till efter månadsskiftet så du haft chans korrigera
    Nä så klart att flexen inte stämmer när jag inte hunnit lämna in korrigeringslistan, eftersom jag inte gjort korrigeringarna och jag kommer ju att göra dem också. Hon ska inte alls ens gå in där och snoka och dra sina egna slutsatser när hon egentligen ej har de befogenheterna. Usch jag känner mig verkligen som en bov trots att jag inte tänkt lura till mig tiden. Jag absolut hatar att bli anklagad för nåt jag inte gjort och kommer att känna mig så fruktansvärt olustig många veckor framåt...*ledsen*
  • Anonym (cc)

Skulle också känna mig illa till mods. Tycker du ska ta upp detta med chefen, jag tycker verkligen inte det är ok att ens kollega leker polis och ska trycka dit folk. Särskilt inte innan de ens gjort något fel (man måste ju få chansen rätta till listorna)

Anonym (anklagad) skrev 2008-04-27 20:48:15 följande:

Anonym (cc) skrev 2008-04-27 20:43:03 följande:
    Nä så klart att flexen inte stämmer när jag inte hunnit lämna in korrigeringslistan, eftersom jag inte gjort korrigeringarna och jag kommer ju att göra dem också. Hon ska inte alls ens gå in där och snoka och dra sina egna slutsatser när hon egentligen ej har de befogenheterna. Usch jag känner mig verkligen som en bov trots att jag inte tänkt lura till mig tiden. Jag absolut hatar att bli anklagad för nåt jag inte gjort och kommer att känna mig så fruktansvärt olustig många veckor framåt...*ledsen*
  • Anonym (anklagad)

Anonym (cc) skrev 2008-04-27 20:51:56 följande:

Skulle också känna mig illa till mods. Tycker du ska ta upp detta med chefen, jag tycker verkligen inte det är ok att ens kollega leker polis och ska trycka dit folk. Särskilt inte innan de ens gjort något fel (man måste ju få chansen rätta till listorna)Anonym (anklagad) skrev 2008-04-27 20:48:15 följande:
    Jo jag mår verkligen inte bra. Och har därför bestämt mig att jag inte ska gå på denna viktgrupp längre för att slippa bli anklagad i framtiden. Tråkigt men sant, jag behöver verkligen gå och väga mig iaf så jag inte ballar ur, men vad göra? Att åka ut på stan och äta lunch kommer jag dra mig för att göra i fortsättningen...iaf så länge min kollega kan gå och kolla listorna - för garanterat lär hon kolla om/när jag drar ut och in mig så hon har behörighet. Vi som haft så bra stämning på jobbet och jag har verkligen gillat denna person, vi har kommit bra överrens (enligt mig då...) och alltid haft roligt, även varit på tjänsteresor tillsammans för ett par år sen. Vad har hänt kan man ju undra....
  • Anonym (cc)

Klart du ska fortsätta gå på Viktgruppen. Låt ingen annan förstöra för dig om du inte gjort något fel!

• Anonym (vb)

Det verkar finnas ett gäng sådana personer överallt. Inom vården känns det dock som om de flesta håller till =)

Vi hade en "polis" på vår avdelning också, som försökte sig på samma sak med mig, men vad hon inte visste var att jag och chefen hade gjort upp om att om jag stannade ibland, och fick en ssk att skriva under på det, kunde jag gå på mina läkarbesök på arb. tid. För jag hade ju tiden innestående. men vi hade inte fått vår stämpelklocka då, därav att vi gjorde så.

Himla skönt att slå henne på fingrarna.

Nä stå på dig och strunta i henne. DU vet vad som är rätt, och det bör räcka för dig.

Svar på tråden Anklagad för att fuska med flextiden