• jeanettte

mirakelmedel mot myggor, knott, blinningar?!

ja som rubiken lyder - någon som vet ngt bra köpt eller "eget" mirakelmedel mot dessa äckliga kryp.. jag tänker då till hästar=)

mina är inte allergiska men det är ju fruktansvärt när alla svärmar omkring dom...

tänkte om man krossade vitlök, citronsaft och vatten att spruta på dom - det kan väl ej vara farligt för dom??

• Svar på tråden mirakelmedel mot myggor, knott, blinningar?!
  • Isabel04

Nu vet jag inte hur effekivt det är till hästar men prova citronolja..... Ska kika vilket företag jag beställer det ifrån.... Det är superbra!!

• jeanettte
    Isabel04 skrev 2008-04-27 20:51:52 följande:
    Nu vet jag inte hur effekivt det är till hästar men prova citronolja..... Ska kika vilket företag jag beställer det ifrån.... Det är superbra!!
    ja tack!! kan man göra egen oxå eller?
  • lillagryn2

vitlökspulver i fodret

• jeanettte
    lillagryn2 skrev 2008-04-27 21:15:57 följande:
    vitlökspulver i fodret
    funkar det? ska man pudra i lite bara?
  • lillagryn2

Jag har haft mer än trettio hästar och det funkade på alla. Ett mått per dag, mått finns i burk!

jeanettte skrev 2008-04-27 21:17:38 följande:
    funkar det? ska man pudra i lite bara?
  • mitchi

ha inte i för mycket, har hört att förmycket kan vara skadligt för magarna på hästarna, men lite e bra vilket vi har till våra hästar oxå. dom får inte mcyket fästingar av det i allafall men visst kommer knotten och så ändå.

• MTE

Mina får alltid vitlökspulver i maten (bra mot förkylning mm) men speciellt effektivt mot mygg,knott och fästingar är det tyvärr inte. Jag kör alltid med Switch, funkar kanon och håller i sig ett par veckor.

• tintilar

Jag tycker att hemmagjord spray fungerar bäst. Vitlös, citron och lite annat smått o gott, blandas ut i matolja och vatten.

Min häst har haft en del hudåkommor och därför vill jag inte använda gifter som jag inte känner till ordentligt.

I man och svans (där han tidigare haft exem) använder jag olivolja endast. Det minskar klådan för honom och det skyddar också mot sol och insekter.

• bumbi 84

tänk på att inte använda switch på dräktiga ston
    därav jag använder mitt

• tintilar

Kan tillägga att 4ESS Hundsalva/hästsalva (samma sak) är superbra att använda på känsliga områden med tunn hud. Det läker sår extremt bra, bildar en hinna som gör att insekter inte kommer åt men ffa så tycker insekterna inte om det och håller sig borta på egen hand. Jag smörjer alltid min hästs skap, insidan av låren, under magen och ibland även bringan om det är mycket insekter - varje dag. Ffa innan jag rider så att man slipper alla bromsar.

Ett måste på sommaren. Mild mot hästen, läker sår och håller garanterat inekterna borta från de känsligaste områderna. Han har aldrig bett på skapet om vi smörjer honom varje dag.

• MTE

Tänk på att olja kan börja koka i sommarsolen.

Svar på tråden mirakelmedel mot myggor, knott, blinningar?!