• EMBLA1

Flytta hallon och vinbär!?

Hej
    Har köpt ett renoveringsobjekt som tidigare stått tomt i 4 år. Alltså är allt misskött. Har upptäckt att det finns hallon och vinbär alldeles vid ingången till huset. Vill flytta dem en bit bort. Kan man göra det nu eller måste man vänta till hösten? De är nu helt ner klippta.
    Tacksam för era goda råd!
    Kram i vår solen

• Svar på tråden Flytta hallon och vinbär!?
  • Bummelumman

Jag flyttade mina buskar (vinbär) på våren. Det går bra, men det är inte säkert att de får frukt i sommar.

Jag är mamma till en prins så det borde göra mig till drottning!
  • Torparn

Flytta på du men tänk på att vattna ordentligt om våren blir varm och torr. Försök få med så stor rotbit du kan. Om de är helt nedklippta vinbär får du dock inga bär i sommar.

Har du klippt ner hallon också? Det är ju så att hallon skjuter skott under sommaren som sen ger bär nästa år. Man tar alltså alltid bort fjolårsskotten som redan gett bär och sparar årsskotten. De kan ju vara lite svårare att bli av med hallon också. Så du får kanske räkna med att rensa bort från gamla stället vartefter det tittar upp nya skott.

• Maria84

Snor din tråd lite, hoppas det inte gör nåt.
    Vill nämligen göra samma sak med de vinbärsbuskar vi har kvar men hur blir det att flytta dem när det har börjat komma knoppar på dem? Är alltså inte nedklippta nåt, men inte heller speciellt stora, ena taniga stackare!

Mamma till Liam 030605 och Lucas 080127
  • Camarogirl

I nån av villatidningarna som kom nyss frågade man just detta och fick svaret att det går att flytta ALLT när som helst,(Kanske inte när det är tjäle och man inte får ner spaden i backen då, men annars!) bara man vattnar mycket om det är vår/sommar stod det!

Ska i det närmaste flytta på jättåtel, ormhassel, diverse blommor o lökar. Bara jag kommer på var jag ska sätta dem istället...

Svar på tråden Flytta hallon och vinbär!?