• Bamsefarmor

Amning och blodtrycksmedicin

Jag äter blodtrycksmedicin och ammar min son. Jag vill nu veta om det finns fler som ammar och medicinerar mot högt blodtryck? Vilka mediciner äter ni? Hade ni nån speciell koll av ert barn när ni startade/bytte medicin? Själv äter jag Lasix retard, trandate och apresolin men det håller inte trycket nere helt:( så det ser ut som att jag måste byta medicin... Vill inte bli tvungen att sluta amma!

• Svar på tråden Amning och blodtrycksmedicin
  • Ainomia

Japp, här är en till.
    Jag äter adalat och salures
    Nu delammar jag bara men har ätit adalat sen han kom.
    Den sägs gå över i mjölken men fick den redan på bb.Ingen har kollat upp lilleman men han verkar ha mått bra hela tiden.
    Mitt bldtryck har inte heller gått ner helt tyvärr.

Hur gammal är sonen?

• Bamsefarmor

Ainomia: Min son är 7 månader men är född för tidigt så han är 4 mån korrigerad ålder och äter inget annat än bröstet...han har ätit smakportioner och lite gröt, försökte nu, när trycket steg och doktorerna ville ändra medicinering, att ge honom flaska men ICKE! Det slutade med att han vägrade smakportioner och amma oxå...:( Så nu har vi börjat om från början med smakportioner igen. Nu ökades min nuvarande medicin och jag får fortsätta amma åtminstonde för ett tag...(om trycket sjunker till en acceptabel nivå).
    Fick du högt tryck under grav. eller har du haft det länge?
    Skönt iaf att veta att jag inte är ensam som ammar och äter blodtrycksmedicin!

• Ainomia

Jag fick högt blodtryck från v 36 o sen gick det aldrig ner.
    Din lilleman har bestämd vlja med vad han vill ha =)
    Hur känner du dig i övrigt?
    Känner du av det?

• Bamsefarmor

Jo visst känner jag av trycket ibland, det går lite upp och ner men...just nu har det varit en högre period, Bt 198/115 (toppnotering), känner mig "rätt så tryckt" hjärtklappning, ont i huvudet och sus i öronen. Men det är de dåliga dagarna, när trycket är på en acceptabel nivå mår jag toppen:) (Jag brukar ligga på Bt 135/85 ca.)
    Jag har för övrigt ätit Bt-medicin i många år men under grav. och amning får jag inte ha den medicin som jag brukar utan äter nu en "nödlösning" som tydligen inte passar mig riktigt så bra...:(
    Hur är det för dig? Hur mår du av ditt tryck och hur högt har du?

• Ainomia

Jag känner inte av det så mycket. Hjärtklappning ibland.
    Har 10kg att gå ner till och om jag gör det tror läkarna att bt blir bra. Men kilona sitter som berget.
    Som högst mätt var det 170/110. Men nu ligger det på ca 140/90.

Hade varit skönt att bli av med det helt.

• Bamsefarmor

Ainomia: Visst skulle det vara skönt att slippa högt bt men jag får nog gilla läget och vara glad om jag kan amma "färdigt". Jag skulle oxå må bra av att minska ungefär 10 kg, och det är samma för mig, kilona sitter fast!

Finns det någon fler som äter bt-medicin och ammar?

• diz

Jag åt Seloken Zoc när jag ammade men trycket sänktes inte direkt mycket. Mådde inte alls bra när jag åt dem, men läkarna ville inte ge mig några andra under tiden. Slutade amma tidigt och nu äter jag Furix Retard. Nu ligger trycket stabilt på 138/88, och det är som natt och dag hur jag mår.

Svar på tråden Amning och blodtrycksmedicin