• Tovetrollet

Vad bör man inte äta om man ammar och har ett barn med gasig mage??????

Min lille kille som är 3 veckor har ganska mycket gaser i magen... Han får minifom droppar vid varje måltid o det har gett resultat... Men nu undrar jag vad jag inte bör äta för att underlätta ännu mer för honom. Har slutat äta lök o dricka mjölk... Men vad mer kan jag prova att sluta äta eller dricka???

• Svar på tråden Vad bör man inte äta om man ammar och har ett barn med gasig mage??????
  • Trakka

När min lilla dotter var i din sons ålder var hon också jättegasig och barnmorskan frågade om jag ätit vindruvor. (Som jag hade ätit mängder av)

Sen finns det förståss massor med andra saker som kan orsaka gaser, men det var vad jag kom på just nu.

• snartliverhorn

Äpplen ska visst inte vara bra sägs det. Min lillkille är7var likadan. han är nu 2 mån och det börjar bli bättre.

• Tessa76

testa att ge sempers magdroppar också.

Du kan även testa att sluta med brokoli, lök, vitlök, starka kryddor, blomkål, Choklad, skaldjur. Allt detta kan barnet reagera mot.

• Tovetrollet

Ok tack... Så man kan kombinera sempers magdroppar med minifom???

• Tessa76

ja absolut. de påverkar magen på olika sätt. Bvc-tanterna brukar dock föreslå att man först kör med minifom, och sen om inte det fungerar helt så kör man också med semper. Detta antagligen för att sempers är betydligt dyrare, så slipper man använda det så är det ju bra

Vi har kört med båda två nu ganska länge. Jag försökte nyligen dra ner på minifomen, men direkt blev lillan mer gasig i magen. Så nu ska jag till apoteket och köpa en ny flaska.

• Caroline08

Vår BVC-sköterska har sagt att allt som vi blir gasiga i magen av blir barnen gasiga av, som t.ex. lök, ärtor, kål, bruna bönor...

• MKAsson

Jag var tvungen att sluta med en massa saker, sånt som är klassiska "prutt-produkter";
    lök
    bönor
    ärtor
    kål
    broccolli
    allt i både rå och tillagad form.

Det som förvånade mig mest som jag var tvungen att sluta med (och fortfarande inte kan dricka nu när jag bara delammar och tjejen är 7 månader) är kolsyrade drycker!

Lycka till!

• Mirandampc

Märker du ingen förbättring så kan du börja äta livsmedlet igen.

Vad gäller komjölk måste man sluta med ALLA produkter som innehåller någon form av komjölk, dvs även allt som innehåller skummjölkspulver, vassleprotein osv och det går inte att fuska lite och ta mjölk i kaffet tex. Det behövs inte heller, det är helt OK med havremjölk i kaffet.
    Jag tror man måste hålla upp med all mjölk och mjölkprodukter i en hel vecka och då se om det blir bättre vad gäller gaserna.

En hel massa annat kanske kan ge gaser, men man får pröva sig fram och inte vara rädd att börja äta all god mat igen om man inte märker någon förbättring.

En annan sak du kan fundera på är om du kan ändra på något i amningen för att minska besvären med gaser. Ibland hänger gasig mage och explosiva avföringar ihop med att bajset är grönt. Det kan betyda att barnet får för liten andel fett i mjölken. Då kan det hjälpa att amma flera gånger i rad på samma sida.Se också över så att barnet har optimalt bra tag, ligger rak i kroppen utan att vrida på huvudet och håller hakan lite framskjuten och huvudet lite bakåt (precis oms vi själva gör när vi dricker).

• Mirandampc

Glömde: Vad gäller möjlk så kan man göra uppehåll i en vecka och se om besvätrren försvinner. Då kan man pröva att börja lite med mjölk igen och se om besvären komer tillbaka. Rådgör gärna med en dietist om vad du kan äta medan du gör uppehåll med mjölk och mjölkprodukter.

• Flickan och kråkan

den allra vanligaste orsakerna till gasig ond mage är att lill-skruttisarna sväljer mycket luft när de äter (oavsett om de ammar eller flaskmatas) och då hjälper inga kostförändringar överhuvudtaget.

• Mirandampc
    Flickan och kråkan skrev 2008-04-28 12:29:16 följande:
    lill-skruttisarna sväljer mycket luft när de äter (oavsett om de ammar eller flaskmatas) och då hjälper inga kostförändringar överhuvudtaget.
    Nej vid amning får man då se över taget, se ovan.
  • CCA

beror lite på barn. jag fick sluta med.

vitlök
    kolsyra
    päron (oavsett om det var riktiga eller en lite procent i ngn saft eller linande)
    begräns mjölkprodukter (behövde alltså inte sluta helt men fick var lite förskitig)
    friterad mat
    färidga potatis produkter (tex pomfritt, pyttipanna och liknande)
    Vissa kryddor

Jag hade dock inga problem lök ,choklad, kål, sötningsmedel som annars är ganska vanligt. Pröva dig fram så gott det går.

Svar på tråden Vad bör man inte äta om man ammar och har ett barn med gasig mage??????