• Norma

Bo utomlands 1 år med föräldrapenning?

Hej!

Vi funderar på att bo ett år på Nya Zeeland, min man har blivit erbjuden jobb där. Nu undrar jag om ngn vet om jag skulle kunna ta ut föräldrapenning under vår vistelse där? Vi kommer att ha fått en liten bebis när det blir aktuellt.

Tacksam för svar, hittar ingen info ang.detta på Försäkringskassans hemsida..

• Svar på tråden Bo utomlands 1 år med föräldrapenning?
  • Sofias bebbe

Vi flyttade precis utomlands och vår son är drygt tre månader. Anledningen till att vi flyttade är att min man fått arbete utomlands. Jag är fortsatt anställd i Sverige och kan därför ta ut föräldrapenning som vanligt. Enda skillnaden är att jag får alla dagar eftersom min man är anställd utomlands. Det gäller dock att man inte blir socialförsäkrad i det landet man flyttar till men det blir man normalt sätt bara om man börjar arbeta där. Och man måste vara fortsatt anställd i Sverige. Det tog ganska många timmar (dagar snarare..) innan jag fått svar på alla mina frågor från försäkringskassan så lycka till!

• Tovaliten

Jag bor utomlands nu och har FP hela året. Inte ens försäkringskassorna verkar helt veta svaret på din fråga, för jag och en annan tjej här har fått olika uppgifter. Till henne hade de sagt att hon bara fick ta ut SGI-dagar och inte garantidagar.

Eftersom min man är anställd av svenska staten och vi ämnar åka tillbaka när året är slut så är det inga problem för oss och jag tro att det är det som är haken. Det är därför du måste ha en anställning kvar i Sverige.

Om ni bestämmer er, se till att begära SKRIFTLIGT svar av försäkringskassan på vad som gäller i ert specifika fall.

Vi begärde det och fick "Intyg på att inga av våra förhållanden skulle komma att ändras hos försäkringskassan under vår utlandsvistelse", annars kan man ju också bli utförsäkrad efter 6 månader eller förlora sin SGI och sånt.

Lycka till!

• campanilla

Vad jag har fátt veta efter att ha pratat med Försäkringskassan efter liknande situation sá beror det pá om föräldrarna är anställda av ett svenskt företag eller ett utländskt. Kolla upp ordentligt sá du inte blir áterbetalningsskyldig.

• Norma

Hej!

Tack för alla svar! Jag har pratat med FK och man kan vara utomlands 1 år men inte en dag mer med bibiehållen FP. Däremot så får man bara behålla barnbidraget i 6 mån utomlands om man inte vet redan innan att man ska vara borta längre för då får man inget alls!?!?
    Alla dessa skumma regler...

;)

• Tovaliten

Jag får behålla barnbidraget, trots att jag är borta 11 månader... men min man är anställd av svenska staten...? Ja, du, som sagt. De verkar inte ha riktigt koll de heller.

• Losam

Vet någon vad som gäller när manen ska studera och frun och barnen ska flytta med? I detta fall till finland.

• Kinne79
    Norma skrev 2008-05-01 10:18:59 följande:
    Hej!Tack för alla svar! Jag har pratat med FK och man kan vara utomlands 1 år men inte en dag mer med bibiehållen FP. Däremot så får man bara behålla barnbidraget i 6 mån utomlands om man inte vet redan innan att man ska vara borta längre för då får man inget alls!?!?Alla dessa skumma regler...;)
    Så om man ska bo utomlands i 2 år, så får man inte ta ut fp ens för det första året?
  • tusca

Jag bor utomlands (skriven inom EU) och jobbar for svenska staten. Jag har foraldrapenning samt barnbidrag. FK har full koll pa att jag bor har, sa allt borde ju stamma, tycker man. MEN jag kan ha bade FP och barnbidrag pga min svenska anstallning (jag jobbar nu igen).
    Jag antar att om man ar mamma/pappaledig fran sitt svenska jobb kan man visst vara utomlands (inom ramen for alla andra regler). Det viktiga verkar vara att ha kvar den svenska anstallningen. Men som vanligt ar det ju inte sa latt att fa ett enkelt svar fran FK.
    Jag hade turen att prata med en pa "utlandsavdelningen" och inte bara vid kundtjanst ("mitt" kontor ar Uppsala). Hon verkade ha stenkoll. Be att fa bli kopplad till utlandsavdelningen vid ditt kontor. De har ju bara sadana har fall. Det var faktiskt FK som hjalpte mig med att begripa skattereglerna ocksa.

Lycka till i djungen.

• Oui

Min man är utsänd från sitt svenska företag och vi har fått behålla både barnbidrag och föräldrapenning.

Så mycket problem jag haft med försäkringskassan, så mycket timmar jag suttit i deras kö och pratat om samma saker om, om, och om igen...

Skulle jag göra om detta skulle jag låta mig och barnen stå kvar som folkbokförda i Sverige. Speciellt om jag bara skulle vara borta i ett år. Det är inte rätt men alla konstiga regler hit och dit gör ju en galen. Det som är värst är att de inte kan sina egna regler och trots alla dubbelkollningar så blir det problem ändå...

• Kinne79

Så om man är borta 1 år får jag behålla min Fp om pappan är utsänd av sin svenska arbetsgivare? Måste jag ha fast anställning i Sverige att komma tillbaka till?

Om vi åker kommer vi vara borta i 2 år, får man ingen Fp alls då?

Får man behålla barnbidraget, så länge man är utsänd av ett svenskt företag?

Svar på tråden Bo utomlands 1 år med föräldrapenning?