• hsj

Blöjbarn

Jag börjar bli riktigt orolig... Min son som fyller 4år i augusti vägrar att sluta med blöja. Han älskar verkligen blöjor... Försöker prata med honom men som vanligt så är han envis! Hur ska jag gå tillväga?? Är detta normalt tro?

• Svar på tråden Blöjbarn
  • CeeJay

Det sägs att pojkar rent generellt blir torra lite senare än flickor och sen får man ju inte glömma bort att alla barn är olika.

Jag har två flickor. Den äldsta började vi potträna när hon var 2 år men det hade vi inget för. Det tog 1 år innan hon var mogen och blev alltså torr på dagtid när hon var 3 år. Hon är nu precis också även torr på natten, hon fyller 4 år om två veckor.

Yngsta dottern tog själv initiativet till att potträna sig själv innan hon fyllde två år. Vi kände att det aldrig vara någon idé att pressa henne utan hade hon inte själv visat intresse för att gå utan blöja hade hon haft den fortfarande (hon är 2,5 år nu).

Jag tycker ni ska prata med er son men absolut inte pressa honom. Fråga om han själv vill välja ut en ny potta, fråga honom ofta om han behöver gå på toa - försök få in "tänket" med att han ska säga till innan han kissar (även om ni låter honom ha kvar blöjan). Ta det långsamt och beröm på rätt sätt när/om han går utan blöja. Ett bra alternativ är ju att låta honom gå naken nu till sommaren?

Det andra alternativet är ju att bara ta bort blöjan.

Om ni är oroliga kan ni ju prata med BVC för råd. Om jag vore er skulle jag dock "använda" sommaren till att ge honom en knuff i rätt riktning till att bli mogen för att gå utan blöja eller ta reda på om han kanske egentligen är mogen och använder blöjan som en form av säkerhetsgrej.

• JsL

gör en rolig grej av det, prova med "belöning". tex sätt upp ett papper på dörren så får han sätta dit ett klistermärke eller stämpla med en kul stämpel varje gång han går på toaletten. sen är det bra om man kan skriva tiden så man själv för en uppfattning på hur lång tid det är imellan.
    det är samma som pottan som fischerprice (stavas det så?!) den som spelar när dom gör sina behov, den är helt kanon! visst den kostar runt 400-500:- men om man kollar var blöjor man sparar in på det så lönar det sig i längden. pottan kan man öven ta av den översta delen så man kan sätta den del som spelar musik på toaletten. har en sån här hemma som alma fick i julklapp, men hon bryr sig inte om den men alla andra barn i ålder 1½ till 3-4 tar av sig blöjan direkt och bråkar om vem som ska sitta och kissa. ser ganska kul ut... Lycka till med blöjavvänjningen!!

Svar på tråden Blöjbarn