• Full av förhoppning

Paniiiik... Löss på dagis!

Jag är förskollärare och det härjar löss nu på min förskola... igen!!! Jag har varit på apoteket och kollat upp lusmedel och lusschampo och inget av det är något man ska använda när man är gravid, för det innehåller bekämpningsmedel... vad faaaasen ska jag göra... det kliar i min hårbotten och jag kan inte luskamma mig själv ordentligt... jag har midjelångt jättetjockt hår och min sambo är helt bakvänd.... blir tokig och ledsen och vet inte vad jag ska ta mig till......

• Svar på tråden Paniiiik... Löss på dagis!
  • Vanna

Å, så jobbigt! Har du kollat upp några gamla "huskurer" mot löss? Ättika har jag hört kan hjälpa, men är inte säker på om det stämmer.

Lycka till....

• lycra

Jag vet inte om det är sant eller ej men en jobbar kompis till mig berättade att hon aldrig haft lös men hennes syster hade det några gånger... jag har heller själv aldrig haft löss & hon satt det kan bero på att både hon & jag tillhör kategorin som älskar att duscha skållhett :) Kanske inte alla som gör det men hennes moster var tydligen läkare & hon sade det & att lössen då inte kan överleva :)

• Smultronet

Kan du inte doppa huvudet i en hink med vatten i några timmar. Borde inte lössen drunkna då?!

• Full av förhoppning

Hahaha nä tyvärr det är seeeega jäklar..... Ska prova skölja igenom håret med skållhett vatten så får vi se om det händer nåt.... Tack för tipsen.... huskurer innehöll tyvärr andra saker man skulle undvika som gravid :(

• mia80

det ska finnas nått medel som du kan köpa på Apoteket som ska sitta i håret (hårbotten) i 12timmar. Det ska du kunna använda när du är gravid.

En kompis till mig köpte det, och hon var gravid. Lössen försvann på en gång =)

• Full av förhoppning

Tack så mycket mia80 ska höra mig för på apoteket... det var nämligen de som sade att jag inte kunde använda lusshampo eller lusmedel när jag var gravid... har haft det en gång tidigare och använde då ett tolvtimmarsmedel som jag enligt dem nu inte fick använda för det var begränsad kunskap om det kunde ge fosterskador... bläää.... men jag ska kolla igen... Tack för tipset!

• Tin o Trolls mamma

Vanna: Sabadillättika använde man förr, men jag tror inte att det är så nyttigt, vare sig man är gravid eller ej..

FoF: Jag kammade bort mina löss, men det kan du ju inte göra ser jag.

Lycka till. Ekorren.

• mia80

Hmm ok..jag frågade apotekspersonalen och de sa att det inte vara någon fara att använda det medlet om man är gravid (vid engågnsanvändning). Det står att det är begräsad kunskap vid graviditet, men om man endast använder det max två gånger så skulle det inte vara nån fara....Jag gjorde det, och lössen försvann snabbt + att bebisen sparkar på lika mycket (om inte mer..)

• Rose77

Matas har även lusmedel, kolla där med om du har det där du bor. En på mitt jobb använder det istället för apotekets, eftersom apotekets inte tog på dom längre :)

• amonra

Hej Full av förhoppning!

Jag jobbar på Apotek, där finns ett medel som heter Nix som barn under 2 år och gravida kan använda, viktigt att bara behandla om man har löss. Du måste tänka på att luskamma 2 gånger om dagen och be gärna någon om hjälp.

Hoppas du har fått lite hjälp

Kramar från Amonra

• mia80

Dom är såååååååå äckligt äckliga!!

Hihi, det sägs att löss endast trivs i hår som är rent...så du behöver inte känna dig smutsig...även fast det är svårt att låta bli..
    Jag var nära att raka av mig allt hår...

• Full av förhoppning

Hahaha jaaaa jag är också nära att raka av allt mitt hår.. blääääääää jag kammar och kammar och kammar så gott JAG kan för ingen kan/vill hjälpa mig med luskam, och jag hittar inga.... men det kliar runt öron och nacke exakt som förra gången då jag hade.... faaaaasen också....
    Nix var det ena medlet som apoteket här i Malmö sade att jag INTE fick använda... grrrrr ska kolla Matas och ska dubbelkolla Nix,....
    tack för alla tips!

• Medsyster

Hoppas du blir av med dem!...Inte kul.

En annan liten tanke bara. Se till att skolssk eller Dsk som har hand om ert område "tar tag" i detta. Det gäller att gå ut med bra/rätt information till både personal, föräldrar etc. Annars kommer problemet att snart komma tillbaka snart igen Det är deras skyldighet!!

Lycka till!

Svar på tråden Paniiiik... Löss på dagis!