• Maria84

Flytta rabarber

Nån som har några bra tips eller så ang att flytta rabarber?
    Det växer en massa rabarber i en hästhage, är äkta rabarber då det har varit trädgård där tidigare men nu vill vi gräva upp dem och flytta dem hem hit istället.

Nåt speciellt att tänka på?

Mamma till Liam 030605 och Lucas 080127
  • Svar på tråden Flytta rabarber
  • korven72

Jag har just flyttat en rabarber i min trädgård. Hoppas att jag kommer lyckas.

Jag grävde ett ordentligt stort nytt hål som jag vattnade. Fyllde på med ny färsk matjord runt plantan och vattnade på nytt...

De har långa rötter så gräv ordentligt runt om...

• Camarogirl

Jag tog rabarber hos Svärmor och grävde ner mitt i vår gräsmatta för ett par år sen. De lever än. Dock blir de inte så stora här, men jag misstänker att det beror på att vi har värsta lerjorden...

• korven72
    Svar på #2
    Det kan nog stämma ang. jorden. Testa att fyll på med lite ny jord och näring så tar de sig nog =)
  • Torparn

Det brukar gå utmärkt att flytta rabarber. Du kanske inte ska skörda första året så de får etablera sig i lugn och ro.

Fyll på med lite fräsch jord och vattna, håll också undan ogräset så näringen gynnar rabarbern istället för ogräset.
    Annars brukar inte rabarber vara så kräsen

• zigge4ever

Många har sagt till mig att ma inte kan flytta rabarbern när den gått i blast, men jag flyttade min i höstas och det gick bara bra. Däremot kunde jag inte skörda då, eftersom rabarbern började hänga (fick sig väl en liten chock), men nu har den kommit upp och ser ut att må bara bra...

Se bara till att det är någorlunda dränerat så den inte står i vatten...

Lycka till

• Annani

Rabarber är ett ogräs som inte går att bli av med... Jag har grävt upp min tre år i rad och den kommer tillbaka, antagligen har ja inte fått med alla rotbitar. Det är lätt att flytta och föröka, det räcker med en rotbit, sen blir du inte av med den.

Som kuriosa kan jag berätta att för några vintrar sen kanade jag ner med bilen i slänten där rabarbern står, och på våren kom det upp rabarber överallt, då jag antagligen skjuvit omkring plantorna med däcken på bilen... Så som sagt, de är svåra att ta död på...

Svar på tråden Flytta rabarber