• Anonym (fegisen)

Hur ont gör det att ta bort födelsemärken?

Hur ont gör det att ta bort födelsemärken på en skala från 1 till 10??
    Jag vill ta bort flera stycken som sitter på obekväma ställen, men är livrädd för att det ska göra hur ont som helst så jag drar ut på det hela tiden.

Hoppas någon vänlig själ vill svara :)

• Svar på tråden Hur ont gör det att ta bort födelsemärken?
  • kitty79

Jag tog bort ett par för några år sedan , de använde laser och lokalbedövning, det var bara själva bedövningen som sved till , när de brände bort de kändes inte alls , men det luktade iofs inget vidare....=)

• Anonym

Det vanligaste är nog ändå att man skär bort födelsemärket. Då bedövar läkaren först under huden -det kan svida och kännas obehagligt. Direkt efter försvinner känseln vid det bedövade området och man känner ingenting när läkaren tar bort det. Läkaren skär bort märket och syr så många stygn som behövs. Det går oftast jättesnabbt för en erfaren.

• Anonym (:-))

Jag har opererat bort två i ansiktet. De skars bort och det blev inte särskilt fint den första tiden. Idag syns de dock inte men det är för att ärren har läkt och bleknat.

Att ta bort födelsemärken i ansiktet runt munnen är inget jag önskar någon att göra. Mina satt dock gräsligt till och var riktigt stora och fula. Det gjorde inte ont efteråt och jag kände inget under själva ingreppen, men fn vad ont det gjorde när de satte sprutorna på ovansidan av överläppen (snett ut under näsan) samt vid sidan om hakan. Hade jag vetat att det skulle göra så ont som det gjorde, hade jag om jag vetat att det fanns, krävt att få bedövningskräm innan. Jag grät inte och var inte ledsen, men tårarna sprutade ändå. Fick väl samma reaktion som när man råkar slå i näsan och tårarna bara rinner efteråt.

Skulle jag behöva göra om det någon annan stanns på kroppen skulle jag nog endast tveka om det var i ansiktet eller på fötterna. Övriga ställen på kroppen är inte jag så kännslig på, men vi är alla olika.

Be att få bedövningskräm om du är orolig för smärta vid bedövning, sen finns bra värktabletter att ta mot eventuell smärta. Prata med doktorn så ska du se att det går bra.

Lycka till

Svar på tråden Hur ont gör det att ta bort födelsemärken?