Lägger mej i lite, trots att sonen missade definitionen för extremprematur med 15 min (är född i v 29+0). Brukar inte skriva här, men läser då och då.
Den officiella rekomendationen är amning/ersättning tills barnet är 6 mån okorrigerad ålder. Har barnet ont i magen/magknip ska man ju givetvis ta det mkt lugnt med introduceringen av mat. Att äta fulla portioner mat med kött vid 4,5 mån ålder okorrigerat när man dessutom är så mkt förtidigt född låter inte riktigt bra, ialla fall när barnet uppenbarligen inte klarar av det.
Pinja skrev 2008-04-30 00:27:59 följande:
Hej! Hur ser rekommendationerna ut för matstart i Sverige? Min väninnas son (min gudson) är född i v.24+4 och är nu 7 månader. De började med välling vid ca 2,5 mån (okorr.) och vid 4,5 mån skulle han redan äta kött för fullt. Till saken hör att han har stora problem med magen. Känns ju lite dumt att de ska proppa i honom stora mängder svårsmält mat... Han bajsar sällan själv, mamman måste ofta hjälpa till genom att stimulera med tops trots att han hela tiden får motsvarande Lactulos och plommonpuré. Ska tipsa henne om det där med varm handduk.Har naturligtvis tipsat henne om denna tråd, men hon säger att hon helt enkelt inte hinner surfa. Han blir fort missnöjd när han är vaken och när han sover störs han av magknip och hon får hela tiden springa ut och gunga
vagnen.Vi bor långt ifrån varann så om jag kan hjälpa henne genom att söka svar på frågor här så gör jag det så gärna! Hoppas det är ok med er att jag ställer frågor trots att jag inte själv är ept-förälder.