• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr10

Japp nu var det dags igen för en ny tråd. Jag hittade ingen nystartad så jag gör en.

Hinner inte skriva så mycket men läser så ofta jag hinner.

Välkomna alla gamla och nya, här kan vi prata om allt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 11:05
    Nya tråden www.familjeliv.se/Forum-3-142/m34815230.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr10
  • Basses mamma

Oj, jag blir först! Måste fråga en sak, angående infektionskänslighet. Hur länge räknar man med att barnet är extra känsligt? Sebastian är snart 6 (3) månader nu och vi är fortfarande väldigt försiktiga. Dvs går inte i affärer och jättenoga med vem som kommer hit och hälsar på så att ingen är förkyld. Tur att vi går mot rätt årstid nu iaf! Men till hösten när alla förkylningar kommer tillbaka, är han lika känslig då tro? Ska på planerat läkarbesök nästa vecka och tänkte fråga då, men ni i den här tråden är ju oxå experter!

• MsBeauty

Jag har inget svar på ovanstående fråga, men tänkte ställa en fråga själv.

Vad ger man mot trög mage när inte Laktulos hjälper? Det är idag en vecka sean sonen bajsade och han har jätteont i magen

• Therese33

Basses mamma: Min son är 5 månader (2 månader korrigerad) och sist när vi pratade med vår barnläkare så sa hon att vi kunde slappna av och vara ute mer, men självklart så skall man inte ta emot besök av folk som är förkylda och inte besöka stora köpcentra de 6 första månaderna, det gäller även fullgånga barn... Tror det räcker med att ha sunt förnuft, för även om dom får bättre och bättre immunförsvar så när dom väl bli sjuka så blir dom så mycket sjukare än vi blir...
    MsBeauty: Laktulos hjälpte inte för oss heller, men vi brukar göra så att när han börjar knipa så lägger vi honom på skötbordet och böjer upp båda bena och lägger en varm fuktad handduk i baken, det stimulerar, hjälper inte det så kör in en temp (man skall inte göra det för ofta men någon gång gör inget)

• boktok
    MsBeauty skrev 2008-04-29 13:06:39 följande:
    Jag har inget svar på ovanstående fråga, men tänkte ställa en fråga själv.Vad ger man mot trög mage när inte Laktulos hjälper? Det är idag en vecka sean sonen bajsade och han har jätteont i magen
    Pröva katrinplommonpuré,dock inte för mycket då kan han bli för lös. Messmör går också bra.
  • MsBeauty
    boktok skrev 2008-04-29 19:43:18 följande:
    Pröva katrinplommonpuré,dock inte för mycket då kan han bli för lös. Messmör går också bra.
    Men han äter inte puréer? Han är bara 40 veckor. Kan man ge honom det ändå?
  • MsBeauty
    Therese33 skrev 2008-04-29 15:11:11 följande:
    MsBeauty: Laktulos hjälpte inte för oss heller, men vi brukar göra så att när han börjar knipa så lägger vi honom på skötbordet och böjer upp båda bena och lägger en varm fuktad handduk i baken, det stimulerar, hjälper inte det så kör in en temp (man skall inte göra det för ofta men någon gång gör inget)
    Tack för svar.

Jag gör magmassage på min son 1 gång per dag och då böjer jag upp benen så också, då det är en del av massagen. De gånger han bajsat har det varit i samband med massagen, men kan ju inte trycka hur länge som helst. Tänkte prova med temp, men gör helst "allt annat" först, eftersom det inte är bra att hålla på med tempen där. Men funkar inget annat får jag göra det mer.
  • M I R R E

Min son är två år och fortfarande infekionskänslig, det har varit sjukt jobbigt i vinter. Vi har varit försiktiga med att ta med honom och storhandla osv pga att han drar på sig sjukdomar nästan direkt. Vi hoppas och läkaren tror att nästa säsong blir bättre. Han har fått RS vaccinet detta år men nästa år är han för stor.

Vi har gett plommonpureé och magmassage. Magmassagen är bäst då bajsar han någon timme efteråt.

Ms Beauty: men 40 veckor är väl OK för pureer?

• Pinja

Hej! Hur ser rekommendationerna ut för matstart i Sverige? Min väninnas son (min gudson) är född i v.24+4 och är nu 7 månader. De började med välling vid ca 2,5 mån (okorr.) och vid 4,5 mån skulle han redan äta kött för fullt. Till saken hör att han har stora problem med magen. Känns ju lite dumt att de ska proppa i honom stora mängder svårsmält mat... Han bajsar sällan själv, mamman måste ofta hjälpa till genom att stimulera med tops trots att han hela tiden får motsvarande Lactulos och plommonpuré. Ska tipsa henne om det där med varm handduk.

Har naturligtvis tipsat henne om denna tråd, men hon säger att hon helt enkelt inte hinner surfa. Han blir fort missnöjd när han är vaken och när han sover störs han av magknip och hon får hela tiden springa ut och gunga vagnen.

Vi bor långt ifrån varann så om jag kan hjälpa henne genom att söka svar på frågor här så gör jag det så gärna! Hoppas det är ok med er att jag ställer frågor trots att jag inte själv är ept-förälder.

• Basses mamma

M I R R E skrev 2008-04-29 21:20:14 följande:

Min son är två år och fortfarande infekionskänslig, det har varit sjukt jobbigt i vinter. Vi har varit försiktiga med att ta med honom och storhandla osv pga att han drar på sig sjukdomar nästan direkt. Vi hoppas och läkaren tror att nästa säsong blir bättre. Han har fått RS vaccinet detta år men nästa år är han för stor.Vi har gett plommonpureé och magmassage. Magmassagen är bäst då bajsar han någon timme efteråt.Ms Beauty: men 40 veckor är väl OK för pureer?
    Kan man alltså vaccinera mot RS?! Det har inte vi fått någon som helst information om, naturligtvis vill vi göra det om möjligheten finns!
  • knäppisen

Lägger mej i lite, trots att sonen missade definitionen för extremprematur med 15 min (är född i v 29+0). Brukar inte skriva här, men läser då och då.

Den officiella rekomendationen är amning/ersättning tills barnet är 6 mån okorrigerad ålder. Har barnet ont i magen/magknip ska man ju givetvis ta det mkt lugnt med introduceringen av mat. Att äta fulla portioner mat med kött vid 4,5 mån ålder okorrigerat när man dessutom är så mkt förtidigt född låter inte riktigt bra, ialla fall när barnet uppenbarligen inte klarar av det.

Pinja skrev 2008-04-30 00:27:59 följande:
    Hej! Hur ser rekommendationerna ut för matstart i Sverige? Min väninnas son (min gudson) är född i v.24+4 och är nu 7 månader. De började med välling vid ca 2,5 mån (okorr.) och vid 4,5 mån skulle han redan äta kött för fullt. Till saken hör att han har stora problem med magen. Känns ju lite dumt att de ska proppa i honom stora mängder svårsmält mat... Han bajsar sällan själv, mamman måste ofta hjälpa till genom att stimulera med tops trots att han hela tiden får motsvarande Lactulos och plommonpuré. Ska tipsa henne om det där med varm handduk.Har naturligtvis tipsat henne om denna tråd, men hon säger att hon helt enkelt inte hinner surfa. Han blir fort missnöjd när han är vaken och när han sover störs han av magknip och hon får hela tiden springa ut och gunga vagnen.Vi bor långt ifrån varann så om jag kan hjälpa henne genom att söka svar på frågor här så gör jag det så gärna! Hoppas det är ok med er att jag ställer frågor trots att jag inte själv är ept-förälder.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr10