• Pess

Ni som arbetar deltid....SGI och det här med att ta ut 5 dagar/v efter 1 år....

Jag undrar om någon VET hur det egentligen ligger till med det här med att ta ut 5 dagar/v efter barnet fyllt 1 år för att skydda sin SGI. Jag arbetade 80% innan jag blev föräldraledig och min SGI är baserad på 80%. Ska även jag ta ut 5 dagar då precis som en "heltidare"? Skickade ett mail till FK och fick ett svar tillbaka som jag inte tror de själva ens fattar Förut har jag ringt dit och pratat med en som det var SÅ uppenbart att hon egentligen inte visste.....Men svarade ändå

Nu frågar jag ER....

• Svar på tråden Ni som arbetar deltid....SGI och det här med att ta ut 5 dagar/v efter 1 år....
  • CeeJay

Jag har alltid utgått ifrån att det är 100% sysselsättning som gäller och alltså inte beroende på hur mycket man arbetade innan.
    Jag ska höra efter med mina kollegor som jobbar med FP så ska du få ett korrekt svar..om du orkar vänta till onsdag?

• Pess

Åhhh, ja, vad SNÄLLT

Det kan ju tyckas lite märkligt om man ska ta ut lika många dagar med en SGI baserad på deltid, men jag har som sagt ingen aning och har fått två olika svar när jag kontaktat FK..

Väntar med spänning till onsdag då

• Petronilla

Jag tror att du måste ta ut 5 dagar i veckan för att skydda din 80 procentiga SGI. Men det är vad jag tror.

Själv hade jag 100 procent innan jag blev fl. Sen började jag arbeta 100 procent på schema.

Må, ti, fre lö sö ena veckan och ons tors andra veckan.
    Men så bestämde vi oss för att jag skulle vara fl lö och sö
    och efterssom jag arbetar 12 timmars pass, så blev det nu ett
    stötande och blötande för att hitta alla timmar.

Efterssom FK räknar på 8 timmars dagar. Jag har löst det så
    att de dagar killarna är på fsk och jag är ledig, så hämtar jag senast 15 och tar då fl två timmar på em. Eller så är de helt lediga och då tar jag ju 8 timmar.

FK är lite stelbenta helt enkelt!

• CeeJay

När jag läser på hemsidan står det så här:

Det finns sätt att skydda SGI:n Du kan bland annat behålla din SGI när ditt barn fyller ett år om du:

* inte alls arbetar och tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka

* arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid

* studerar med studiestöd.

Du som är arbetslös måste vara anmäld som arbetssökande hos arbetsförmedlingen.

...och jag gör den tolkningen att man då ska fylla upp till sin ordinarie tid dvs att det "räcker" att fylla ut till tex 80% om man arbetade det innan. Men som sagt jag återkommer om ingen annan hinner före

• Maria och Andreas

du får ju 80% utav din tidigare årslön och den slås ut på 365 dagar och inte på dessa antal dagar som du faktist arbetade.
    Man kan alltså säga att om du tar ut 7 dagar i veckan så får du då i stort sett ut 80% utav din tidigare lön minus skatten.
    Så bara för att du tar ut fler dagar så betyder inte det mer pengar. hoppas du förstår...

• Maria och Andreas

förlåt jag missuppfattade frågan!!!!
    Maria och Andreas skrev 2008-04-28 17:35:56 följande:

du får ju 80% utav din tidigare årslön och den slås ut på 365 dagar och inte på dessa antal dagar som du faktist arbetade.Man kan alltså säga att om du tar ut 7 dagar i veckan så får du då i stort sett ut 80% utav din tidigare lön minus skatten.Så bara för att du tar ut fler dagar så betyder inte det mer pengar. hoppas du förstår...
  • myskatt
    CeeJay skrev 2008-04-28 15:36:29 följande:
    När jag läser på hemsidan står det så här:Det finns sätt att skydda SGI:n Du kan bland annat behålla din SGI när ditt barn fyller ett år om du:* inte alls arbetar och tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka * arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid * studerar med studiestöd. Du som är arbetslös måste vara anmäld som arbetssökande hos arbetsförmedlingen....och jag gör den tolkningen att man då ska fylla upp till sin ordinarie tid dvs att det "räcker" att fylla ut till tex 80% om man arbetade det innan. Men som sagt jag återkommer om ingen annan hinner före

Nej så är det inte . Man bör ta minst fem dagar i veckan oavsätt om SGI:n är baserad på 50%, 100% eller 150%.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Pess
    myskatt skrev 2008-04-28 17:42:22 följande:
    Nej så är det inte . Man bör ta minst fem dagar i veckan oavsätt om SGI:n är baserad på 50%, 100% eller 150%.
    Så har jag uppfattat det från början, men i mailet jag fick från handläggaren idag står:

"Svaret på din fråga är att det räcker med att du återgår till din ordinarie tjänst på 80% för att du ska få kvarstå i din SGI, förutsatt att din SGI är baserad på 80% och inte 100%. Om du därefter återgår till föräldraledighet på deltid så måste du täcka upp med föräldrapenning den del du inte arbetar så att det motsvarar din fastställda SGI"

Där kan man ju lätt tro att det är annorlunda...
  • CeeJay

Jag tolkar hennes svar som att du inte behöver fylla upp till 100% av 100% utan 100% av din 80%.

Pess skrev 2008-04-28 17:47:53 följande:
    Så har jag uppfattat det från början, men i mailet jag fick från handläggaren idag står:"Svaret på din fråga är att det räcker med att du återgår till din ordinarie tjänst på 80% för att du ska få kvarstå i din SGI, förutsatt att din SGI är baserad på 80% och inte 100%. Om du därefter återgår till föräldraledighet på deltid så måste du täcka upp med föräldrapenning den del du inte arbetar så att det motsvarar din fastställda SGI"Där kan man ju lätt tro att det är annorlunda...
  • myskatt
    Pess skrev 2008-04-28 17:47:53 följande:
    Så har jag uppfattat det från början, men i mailet jag fick från handläggaren idag står:"Svaret på din fråga är att det räcker med att du återgår till din ordinarie tjänst på 80% för att du ska få kvarstå i din SGI, förutsatt att din SGI är baserad på 80% och inte 100%. Om du därefter återgår till föräldraledighet på deltid så måste du täcka upp med föräldrapenning den del du inte arbetar så att det motsvarar din fastställda SGI"Där kan man ju lätt tro att det är annorlunda...
    Jag får inte det svaret till åt annorlunda. Går du tillbaka till 80% eller tex 50% ocnh fyller upp med FP till 80% behåller du din SGI.

Svaret säger ju inget om hur mycket FP du bör ta för att behålla din SGI när du fortfarande är ledig, bara hur det blir om du går tillbaka till jobbet och sen går ner i tid.
  • myskatt

"För att kunna anses vara ledig i oavbruten följd från förvärvsarbete för vård

av barn som fyllt ett år bör en försäkrad som är

• helt ledig från förvärvsarbete ta ut totalt minst fem föräldrapenningdagar

per kalendervecka

• delvis ledig från förvärvsarbete ta ut ett proportionellt färre antal föräldrapenningdagar

än den som är helt ledig från förvärvsarbete enligt 1.

Samma villkor gäller för den som har en SGI som baseras på en arbetstid

mer än heltid, heltid eller mindre än heltid samt på ett arbete med oregelbunden

arbetstid"

http://www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/pdf/vgl0405.pdf s148-149

• CeeJay

Ja då hade jag rätt från början då

myskatt skrev 2008-04-28 18:04:02 följande:
    "För att kunna anses vara ledig i oavbruten följd från förvärvsarbete för vård
    av barn som fyllt ett år bör en försäkrad som är? helt ledig från förvärvsarbete ta ut totalt minst fem föräldrapenningdagar
    per kalendervecka? delvis ledig från förvärvsarbete ta ut ett proportionellt färre antal föräldrapenningdagar
    än den som är helt ledig från förvärvsarbete enligt 1.Samma villkor gäller för den som har en SGI som baseras på en arbetstid
    mer än heltid, heltid eller mindre än heltid samt på ett arbete med oregelbunden
    arbetstid"www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/... s148-149
  • CeeJay

Nu har jag fått svar från en av våra "experter":

När man är helt föräldraledig ska man ta ut 100% 5 dagar i veckan för att behålla sin SGI oavsett hur många procent man arbetade innan.

När man går in och arbetar delvis räcker det med att fylla upp till den nivå man arbetade innan (om SGI är baserad på tex 80% fyller man upp till 80% om man tex arbetar 50%).

• Pess
    CeeJay skrev 2008-04-30 11:17:07 följande:
    Nu har jag fått svar från en av våra "experter":När man är helt föräldraledig ska man ta ut 100% 5 dagar i veckan för att behålla sin SGI oavsett hur många procent man arbetade innan.När man går in och arbetar delvis räcker det med att fylla upp till den nivå man arbetade innan (om SGI är baserad på tex 80% fyller man upp till 80% om man tex arbetar 50%).
    Stort tack
Svar på tråden Ni som arbetar deltid....SGI och det här med att ta ut 5 dagar/v efter 1 år....