Ny i klassen, får ej vara med på skolresa......
Vi har en flicka som bytte skola i höstas, började när terminen började.
De går i femman och nu ska de iväg på skolresa.
Alla utom vår tjej.....
De andra eleverna har samlat in pengar genom "månadspeng/terminspeng"
mm under en massa år.
Nu kom vår tjej in i klassen, och hon får inte följa med om vi inte betalar 1200:-
Vi har inte dessa pengar att bara slänga ut, jag är så arg och ledsen på det här!!!
Jag har en halvtidslön plus ett urdåligt sjukbidrag.....
Varför kunde de inte informerat oss om detta när terminen började i augusti, så hade vi iaf haft en chans att kunna dela upp betalningarna.
De andra har ju haft flera år på sig....
Hur är det med sånt här?
FÅR man kräva att föräldrar ska betala?
De kommer att åka på skoltid, en fredag till lördag.
Jag känner mig som världens sämsta mamma som inte kan låta henne åka med.
Dessutom så säger fröken att hon ska få vara i en annan klass den dagen!
Inte ens ledigt kan hon få!!!!!!! *gah*
Ni kan ju gissa hur det känns för en 11-åring, relativt ny i klassen och inte får vara med......
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-29 10:43
EDIT:
Nu är det så här, att om alla tar och läser ordentligt, så har jag inte skrivit någonstans att jag vill att vår tjej ska få åka med gratis!
SJÄLVKLART hade vi oxå betalat månadespeng eller vad de nu har haft om vi gått i klassen tidigare. I hennes förra klass har det samlats in pengar och där har vi varit med och hjälpt till, men det skulle aldrig falla mig in att tigga tillbaka dessa pengar! Vad skulle de andra föräldrarna tro om oss då? -Vår tjej har sålt x-antal polkagrisar och nu vill vi ha pengarna? Näää, så kan man inte göra!
Det som det handlar om nu är att vi får ut med en rätt saftig peng bara så där! Fick veta det ca en månad innan de ska åka. OM vi fått reda på det i höstas hade vi ju kunnat dela upp betalningen.
Vi har inte alls någon bra inkomst, vi har ytterligare två barn som kostar pengar, de har oxå grejer med sina klasser. Vi har andra utgifter som måste betalas. Fick lov att köpa nya sommardäck, sotaren har varit här och hunden var tvungen att åka till veterinären.... Det är såna grejer som gör att man kanske inte har pengar över exakt just nu!
Sen var min fråga i det stora hela:
Får man kräva föräldrar på pengar?
De kommer att åka på skoltid.
Blev ett himla rabalder av det här.
Många tror att jag är snål och vill att hon ska få åka gratis, men så är absolut inte fallet!
Det finns några vettiga personer här som för står resonemanget om huruvida man får ha såna insamlingar, och problemet om det kommer till en elev.
Nu lämnar jag den här tråden.