• Catja820

Någon som pluggat mer än 6 år och fått CSN?

I höst har jag endast 6 månader kvar innan jag tar examen och till saken är att jag de sista 17 veckorna (tror jag att det är) får jag inte ta CSN, för då har jag fått CSN i 6 år. Undrar dock om det är någon som fått förlängt studiemedel och i så fall varför? Hur gjorde du för att få det?

Mamma till Engla 3/10-06
  • Svar på tråden Någon som pluggat mer än 6 år och fått CSN?
  • Sötisnosen

Jag har inte använt alla mina veckor än, så hur man gör mer än att man ansöker på dispens hos CSN vet jag inte.

Däremot läste jag någonstans ett tips: man skriver in sig på en distanskurs på gymnasienivå (tex datorkunskap A eller något sådant). Man kan få CSN för 80 veckor på gymnasienivå.

Det kräver ju lite extra ansträngning, men det är förmodligen inte lika jobbigt som att jobba extra.

• Lilla Mumintrollet
    Catja820 skrev 2008-04-28 19:26:56 följande:
    I höst har jag endast 6 månader kvar innan jag tar examen och till saken är att jag de sista 17 veckorna (tror jag att det är) får jag inte ta CSN, för då har jag fått CSN i 6 år. Undrar dock om det är någon som fått förlängt studiemedel och i så fall varför? Hur gjorde du för att få det?
    Jag har pratat med CSN i höstas om det. Och numera får man inte förlängt studiemedel. Jag får det inte i alla fall. Utan jag har fått dela upp mina 6 terminer som jag har kvar att ta ut på 7 terminer som min utbildning är på. Går nu min andra utbildning dvs skolar om mig
  • NickiA

Jag är också inne på min andra utbildning och fick inte heller förlängt CSN. Jag har tagit ut halva CSN-bidraget varje termin för att få det att räcka så länge som möjligt. Tyvärr räckte det ändå inte nu den här sista terminen utan då har jag fått vara helt utan bidrag.

• Brittan

NÄr jag läste till lärare arbetade jag heltid och pluggade på heltid under de 2 första terminerna. Kunde därför läsa in samhällsutbildninge på univ. efter det.Jag hade ca 5-6 v på samhällsutbildninge som jag inte skulle få något lån/bidrag för och jag ansökte om förlängning med motiveringen att jag skulle bli attraktivare på arbetsmarknande om jag hade hela samhällsutbildningen klar. Jag fick förlängt från CSN dessa veckor.

• Tecken
    Brittan skrev 2008-05-06 09:54:55 följande:
    NÄr jag läste till lärare arbetade jag heltid och pluggade på heltid under de 2 första terminerna. Kunde därför läsa in samhällsutbildninge på univ. efter det.Jag hade ca 5-6 v på samhällsutbildninge som jag inte skulle få något lån/bidrag för och jag ansökte om förlängning med motiveringen att jag skulle bli attraktivare på arbetsmarknande om jag hade hela samhällsutbildningen klar. Jag fick förlängt från CSN dessa veckor.
    Jag trodde CSN var väldigt restriktiva med förlängning. Var det längesedan?
Svar på tråden Någon som pluggat mer än 6 år och fått CSN?