• Anonym

Är det farligt att flyga när man är gravid?

Hej.
    Jag undrar om det kan vara nån fara att flyga när man är gravid? Jag ska utomlands om tre veckor och då är jag i v13 eller 14 tror jag.
    Jag tänkte, kan  det vara farligt med trycket och så där. Jag är själv inte så pigg heller iaf inte nu. Jag får riktigt jobbiga blodtrycksfall och så där. Men jag vill ju hemskt gärna göra den här resan också då jag ska fara och hälsa på min familj som jag inte har träffat på länge.

• Svar på tråden Är det farligt att flyga när man är gravid?
  • Klarisen

om du har låg blodtryck borde du prata med en läkare om det, för det låter inte så bra i mina öron, men jag tror inte det ska vara nån fara när man är gravid, det är ju att de inte tar ansvar efter vecka 32 har jag fått lära mig men det är ju olika för olika bolag säkert

men du borde tala med en läkare tycker jag!

• Anonym

Ja, jag ska nog prata me bm om det iaf. För det är ju det som känns otäckats. Idag svimmade jag, fruktansvärt obehaglig upplevelse. När jag hade kvicknat till hade jag 90/60 och det är ju lågt. , Men det är ju några veckor kvar så det kan u ordna till sig hoppas jag.

• Anonym

Inget farligt att ha lågt blodtryck om det inte är väldigt väldigt lågt eller om det är så att du brukar gå o svimma (fallrisk). Det enda du kan göra för att öka den lite är paradoxalt nog att röra på dig mer.
    När man flyger finns det en ökad risk för blodpropp. Men om du inte fått reda på att du har en ökad risk utöver att du ju är gravid så kan du ju anv bra stödstrumpor från apoteket som de ska prova ut, och se till att du är en "hoppjerka" på planet
    Ha det så trevligt!

• filos

Har du alltid så lågt blodtryck eller bara nu under graviditeten? Ifall bara nu så hinner det kanske ge sig innan. De värsta symptomen brukar ge sig efter v. 12 nånstans!!!

Flyga i sig under graviditeten är ingen farligt. Jag har flygit både kortare och längre sträckor under båda mina graviditeter och det har gått utan problem. Bebisen känner inte trycket på planet alls som jag har förstått. Det är dock bra att veta att flygbolagen har lite olika tidsbegränsningar när det gäller hur länge in i graviditeten man får flyga, normalt är det ok fram till v 28-31. Efter v 28 gäller INGA vanliga försäkringar dock! Men nu är det ju inte aktuellt för din del. Men bra att veta om du ska flyga senare också. Ha en bra resa nu!

• Anonym

Tack för era svar :) Det där med stödstrumpor var smart. Det ska jag inhandla. Ne, jag tror inte att jag brukar ha så här lågt i vanliga fall 110/70 kanske jag har annars, så jag hoppas ju att det gått upp lite till resan. Skönt att höra att det inte påverkar barnet heller, för det var jag ju mest orolig för

Svar på tråden Är det farligt att flyga när man är gravid?