• amisha

Barn som hoppar över krypning?

Hej!
    Vår dotter som är 15 månader visar inga tendenser att hon vill/kan krypa men kan ta sig upp till stående ställning med hjälp. Hon vill gärna att man håller henne i handen så att vi kan gå med henne.

Vad har ni för erfarenheter från era barn som hoppade över krypningen helt och gick över direkt till att gå. Vad jag förstår så ska det inte påverka grovmotoriken eller ska vi uppmuntra henne till att krypa?

• Svar på tråden Barn som hoppar över krypning?
  • HelHel

Min dotter är 13 månader och har aldrig visat att hon vill krypa. Hon vill mycket hellre gå istället och går bra nu, fortfarande lite feg och vill helst hålla i något när hon går.

• Cerdrica

Min mamma som är småbarnspedagog tycker man ska uppmuntra krypande för att det hjälper motoriken på traven så jag hade nog inte "gått" med mitt barn så mycket så tidigt utan mer försökt locka det till att krypa genom att lägga leksaker en bit ifrån och så. Men å andra sidan finns det ju barn som vägrar krypa och klarar sig bra i livet ändå så det är ju en smaksak.

• Thaibebis

Hej!

Vi har en kille på 15 månader.
    Han vill inte heller krypa. Han försöker resa på sig men tar sig än så länge fram genom att hoppa på stjärten... Han sätter sig i krypställning men vill inte ge sig iväg. Flera ggr har han kommit krypandes ut tex i köket men så fort nån ser sätter han sig och hoppar istället. Han vill helst stå upp och då måste vi hålla i honom...
    Har frågat många om detta, de säger att det är relativt vanligt att barn lär sig gå innan de kryper. Jag har själv aldrig varit med om det...

De jag har pratat med som har barn som hoppat över att krypa har inte haft problem med grovmotoriken.

/ Sandra

• mammatillvictor

Jag tror heller att ni ska oroa er för om han hoppar över krypstadiet, vad ska man göra liksom, tvinga dem att krypa Vår son kröp för glatta livet när vi fick honom och började resa sig och sedan tog det ganska lång tid innan han började släppa taget och verkligen gick men då tultade han inte fram utan han började springa riktigt istället Så gjorde jag också och det har gått bra.

• bambigirl

Det jag hört är att magläge och krypning är bra för att de då tränar upp kontakten mellan de olika hjärnhalvorna. Dålig kontakt därimellan kan tydligen leda till adhd. Men man kan ju inte tvinga ett barn till att krypa på annat sätt än att ge det tillfälle att öva (lägga dem på golvet).

• amisha

Bambigirl- Var kan jag läsa det du säger om olika hjärnhalvor och ADHD i samband med att inte kunna krypa?
    Jag har gått på några ADHD utbildningar och kurser och det här var nytt för mig.

• AJS

Vid utredning av barn med läs och skrivsvårigheter kommer frågan ofta upp om barnet kröp som baby eller inte. Vikten av att krypa har nog som ovan nämnt att göra med koppling mellan hjärnhalvorna.
    IKEA hade förut en kryptunnel som var kul för barn att krypa igenom om man nu vill uppmuntra sina barn att öva sina krypfärdigheter.

• Modin

Hmm 15 månader och knappt ställer sig mot möbler? De är mycket sent.. Säger dom inget om de på BVC?? Men de ända tipps ja kan ge är ju att locka henne med något som hon tycker om..

• lenabolin

Det dom kan missa är att de inte vet hur de ska ramla när de ställer sig upp o sånna grejer. Alltså när man lär sig rulla runt så lär mig hålla upp huvudet. När man lär sig krypa tränar man magmusklerna alla gtejer har ju sina grjejer dom tränar på. Man barnen tar säkert igen det sen.

Svar på tråden Barn som hoppar över krypning?