• Doris6

Kan man äta omeprazol mot halsbränna?

Har förstått att vissa gravida äter det och att de fått ok från BM, men hur är det egentligen?
    På janusinfo står det att det är begränsad erfarenhet typ..

skulle gärna ta en då jag har vansinnig halsbränna..men är det ok?

• Svar på tråden Kan man äta omeprazol mot halsbränna?
  • sataya

kan du inte ta gaviscon eller sådant man får ta istället???

Älskade Felicia 12/1 -08
  • Doris6

Gaviscon skulle jag bara spy av....
    äter novalucol & samarin, hjälper inte ett dugg...

• Intelligenti pauca
    sataya skrev 2008-04-28 21:08:57 följande:
    kan du inte ta gaviscon eller sådant man får ta istället???
    Gaviscon neutraliserar inte saltsyran.Den lägger sig enbart som ett lock över magmunnen.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • MaddeMamman

Det var det enda som hjälpte  mig när jag var gravid.

Tandkräm på min spegel.
  • Doris6

Maddemamman: rådfrågade du BM först?
    vad sa hon om det isåfall?

• Doris6

Ingen mer som vet eller har erfarenhet?

• sataya
    Intelligenti pauca skrev 2008-04-28 21:10:04 följande:
    Gaviscon neutraliserar inte saltsyran.Den lägger sig enbart som ett lock över magmunnen.
    nej men det finns ju annat man får äta.. gaviscon var det enda som hjälpte för mig tycker jag.. så det är ju olika...
    Älskade Felicia 12/1 -08
  • guldplutt

när jag var gravid förra gången fick jag losec istället, eftersom det var testat och ok för gravida. behöver man medicin på den nivån så duger inte gaviscon långt...

• Intelligenti pauca
    guldplutt skrev 2008-04-28 21:17:56 följande:
    när jag var gravid förra gången fick jag losec istället, eftersom det var testat och ok för gravida. behöver man medicin på den nivån så duger inte gaviscon långt...
    Omeprazol och Losec är samma tablett men med olika namn.Omeprazol är både detverksamma ämnet i just Losec. Samt en "egen"tablett.
  • twistedtofit

TA omeprazol.. Det gör absolut ingenting! JAg har frågat BM plus 3 olika läkare samt apotek, alla säger att det är lugnt. Novalucol kan du äta hur många du vill oxå

• MaddeMamman
    Doris6 skrev 2008-04-28 21:11:33 följande:
    Maddemamman: rådfrågade du BM först?vad sa hon om det isåfall?
    Jag fick halsbränna väldigt akut o ringde bm som inte svarade så jag pratade med läkare på vårdcentralen o han sa att det var ok.
    Tandkräm på min spegel.
  • MaddeMamman

min bm sa sen att det var ju bra att jag hittade något som hjälpte. Att det står som det gör i fass fick jag förklarat att alla läkemedel är inte direkt relevanta för graviditeten. därför har de inte testat det heller...

Tandkräm på min spegel.
  • wifen

Jag äter omeprzol nu under min graviditet och jag har kollat upp det väldigt noga (är forskare själv inom medicin). Vad jag har kommit fram till och fått höra så är det helt ok att äta omeprazol under graviditet. Men jag försöker minimera intaget så mycket det går. Äter 20 mg tabletter (1 per dag) när besvären är som värst men har även fått rådet att ta en extra om besvären inte ger sig då omeprazol tydligen har lite sämre/kortare verkan än losec.

• substitutet

Jag äter Losec mups som innehåller omeprazol. Både enligt min BM och innehållsförteckningen är det helt ok att äta när man är gravid (inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats)! Det är väl snarare vid amningen som de är osäkra på om barnet påverkas. Jag hade inte överlevt utan dessa tabletter!

• Intelligenti pauca
    wifen skrev 2008-04-29 04:06:01 följande:
    Jag äter omeprzol nu under min graviditet och jag har kollat upp det väldigt noga (är forskare själv inom medicin). Vad jag har kommit fram till och fått höra så är det helt ok att äta omeprazol under graviditet. Men jag försöker minimera intaget så mycket det går. Äter 20 mg tabletter (1 per dag) när besvären är som värst men har även fått rådet att ta en extra om besvären inte ger sig då omeprazol tydligen har lite sämre/kortare verkan än losec.
    Ändå är Omeprazol samma medicin som Lozec.Omeprazol är ju det verksamam ämnet i just Losec.Jag brukar ta 20 mg Omeprazol i ggr dag.Vilket motsvarar 20 mg Losec.
  • Doris6

Tack för svaren!
    Nu tog jag en omeprazol, håller på att spy varje sekund..står inte ut längre!

• sataya

knepigt vad olika alla säger... när jag var gravid så fick jag inte äta annat än antingen gaviscon, novaluzid eller novalucol och ja typ samarin..

Älskade Felicia 12/1 -08
  • tborst

jag fick Omeprazol Ratiofarm utskrivet av min MVC-läkare så det är inga problem med det...

tänk bara på att det inte går att kombinera med vilken annan magmedicin som helst utan det måste i såfall vara magnesiumfritt... som novaluzid eller flytande gaviscon...

Svar på tråden Kan man äta omeprazol mot halsbränna?