• dockteater

Ska man använda solkräm på 1-åringar?

Solen steker snabbt på min lilla 1-åring när han sitter i sandlådan. Hur är det med solkräm? Ska man använda det eller är de "giftiga" och farliga för små barn? Vilken sort är bäst? Eller är det bäst med bara solhatt och långärmade kläder hela sommaren??

• Svar på tråden Ska man använda solkräm på 1-åringar?
  • korven72

Du ska ha solkräm på din 1åring samt ha solhatt och gärna tunna bomullskläder (långärm)
    På stranden är det bra med solparasoll =)

• Mumrika

"Vi föräldrar" testade solkrämer för barn i senaste numret en spray från Vichy 50+ för barn var dyrast, men också helt klart bäst i test (189 kr solfaktor 50+). Fanns att köpa på mitt apotek.

• Helheim
    dockteater skrev 2008-04-28 22:28:23 följande:
    Solen steker snabbt på min lilla 1-åring när han sitter i sandlådan. Hur är det med solkräm? Ska man använda det eller är de "giftiga" och farliga för små barn? Vilken sort är bäst? Eller är det bäst med bara solhatt och långärmade kläder hela sommaren??
    De ska inte sitta i solen mellan 11-14 på dagarna ...på somrarna...annars använde jag solkräm (sf 60) och hatt och tunna bomullskläder de övriga tiderna :)
  • myskatt
    Mumrika skrev 2008-04-28 22:53:37 följande:
    "Vi föräldrar" testade solkrämer för barn i senaste numret en spray från Vichy 50+ för barn var dyrast, men också helt klart bäst i test (189 kr solfaktor 50+). Fanns att köpa på mitt apotek.
    Barn, eller ingen igentligen, bör använda solskydd med kemiskt filter. Absolut inte så små barn som ettåringar. Aco spf 25 kan man använda till barn, och vuxna för den delen.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Mumrika

Myskatt: Vi föräldrar beskriver skillnaden och skriver att fysikaliskt skydd är bäst för barn, men de flesta krämer (utom ACo, Bamse och CCs innehåller både fysikaliskt och kemiskt solskydd. De uppger ändå att Vichy är bäst i test...Märkligt om det skulle vara skadligt.
    I testet finns nämligen även en kolumn för "totalt antal ingående ämnen" och en annan för "Antal ämnen med miistänkt hälsopåverkan" Vichy innehåller 21 ämnen varav 0 med misstänkt hälsopåverkan (risk för allergi etc.) ACO innehåller 24 ämnen totalt och = skadliga. Nivea innehåller 9 skadliga ämenen.

ACO har relativt lågt skydd mot UVA strålning enligt testet, så frågan är väl vad som är värst? Det kemiska solskyddet eller det svagare UVA -skyddet??

• dockteater

Hmmm, klurigt det där. Det är ju bara de senaste decennierna som det funnits solskydd... och vi människor har ju funnits i tusentals år och klarat oss hyffsat fint ute i naturen året om utan solskydd... Snarare så är det nu som allergier och liknande ökar, bl.a. på grund av alla märkliga kemiska påhittade ämnen som vi får i oss via mat, smink, krämer, solskydd etc.

Jag tror i första hand absolut på att försöka undvika solen mitt på dagen. och på att ha långärmat långbenat och hatt (men inte i tjockt trikåtyg i sommar utan i tunntunn bomull såklart). Men det är synd att lekplatser alltid är extremt soliga, skulle behövas lite solskydd i form av träd eller tak på delar av dem så man kan komma undan solen lite.

Svar på tråden Ska man använda solkräm på 1-åringar?