*Vi kan få ett 6 år gammalt babyskydd
Vi kan få ett 6 år gammalt babyskydd av sambons bror. Vi vet att det INTE varit med i någon olycka, men någonstans har jag hört att babyskydd är "färskvara". Årsmodell 1999.
Vi kan få ett 6 år gammalt babyskydd av sambons bror. Vi vet att det INTE varit med i någon olycka, men någonstans har jag hört att babyskydd är "färskvara". Årsmodell 1999.
Jag har läst att ett babyskydd inte ska vara mer än 5 år gammalt.
Plasten åldras och ger således inget skydd i en ev. krock så NEJ, använd det inte!
Det spelar alltså ingen roll att det knappt är använt?
Någon som vet var man kan läsa mer om detta?
Jag frågade om mitt babyskydd i en babyproffsenbutik. Skyddet är köpt -99 och de sa att det inte var någon fara alls så jag hade det till min lillkille och ska ha det till bebisen som kommer i oktober...
På babyproffsen sa han att tidsangivelserna oftast handlade om stolar där vissa delar är i frigolit (som t.ex. min besafe är).
Har också hört det där med 5 år. (Har ingen säker källa.) Därför får jag till min "sorg" slänga den stol sonen hade som liten. Ja, ja. Vi får ju se om jag blir gravid först, men 2000:- känns som mycket pengar för nåt man redan har. Men, säkerheten först!!
Ekorren.
Detta står på NTF:s hemsida:
Materialet i stolarna åldras oavsett om de används eller ej och detta gör att materialet kan blir skört och sprött.
Jag har läst att en bilstol inte ska vara äldre än 8 år, för att plasten åldras och blir skör.
De kanske har ändrat till 5 år på senaste tiden?.......
Ska försöka kolla upp det.
Följande text fanns på NTF:s hemsida...
Vid begagnatköp: köp av någon ni litar på, bilbarnstolen får absolut inte varit inblandad i någon kollision. Bruksanvisningen måste följa med stolen. Bilbarnstolar har en livslängd på åtta till tio år. Datumstämpel finns i alla stolar.
www.ntf.se/fyrbodal/bilbarnstolar/default18111.asp
På denna sida kanske jag ska tillägga...
Det kan ha varit nåt annat de pratade om då med 5-årsperiod.. I vilket fall som helst är sonens stol 10 år i år och jag är inte ens gravid än.
Ekorren.
"Den rekommenderade livslängden för en bilbarnstol är 10 år, under förutsättning att den skötts väl och inte varit med i någon olycka. För att du ska kunna använda den så länge som möjligt bör den inte vara äldre än ca 5 år när du köper den. "
Kopierat från NTF´s sida.
Sedär... Alla har rätt
Var ju både fem, åtta och tio år med i texterna...
Ett babyskydd använder man ju inte så länge så då borde en stol av -99 års modell gå bra att använda med andra ord (om den varit ordentligt skött)...
Ojoj, tack för alla svar. Då kanske vi kan använda den iallafall då. Vi vet ju att den är pedantskött och att årsmodellen är 1999. Är studenter bägge två och har dålig ekonomi. Därför skulle ju en gratisstol sitta fint men man vill ju inte att det ska finnas några risker.
Tack för svaren. Ska in och läsa lite på NTF
Observera att det är skillnad på babyskydd och bilbarnstol! Ett babyskydd håller inte lika länge.
tillägger detta med då (från NTF)
Rekommendarad livslängd på ett babyskydd är ca 7 år. Detta beror på att materialet i stolarna åldras oavsett om de används eller ej och detta gör att materialet kan blir skört och sprött.
Vi har lånat ett babyskydd av min syster som är 6 år gammalt, verkar som det ska vara okej.
Jag har oxå läst och hört att babyskydd håller 5 år och bilbarnstol 8-10 år.
Jag skulle inte annvända ett 6 år gammalt babyskydd.
Men alla gör som dom vill.
Vi köper det andra dyra beg för att kunna köpa ett nytt fräscht babyskydd.
Hoppas det löser sig för er iaf
Om man är osäker så kan man hyra ett babyskydd. Här i Värmland hyr lanstinget och NTF ut babyskydd i nio månader för 300 kronor.
De stolarna ska det absolut inte vara någon fara med och det är inte så dyrt heller.
www.ntf.se/varmland/default22759.asp
Man säger att en bilbarnstol har en ungefärlig livslängd på 10 år. För babyskydd är det mellan 5 och 7 år. Du hittar tillverkningsåret på stolens ryggstöd eller under sitsen. Kontrollera också säkerhetsbältet i stolen så att det inte är slitet och att låsanordningen fungerar.
www.ntf.se/konsument/fraga776.asp