• Delphina

Hyrbil på Kreta?

Jag och maken åker till Kreta en vecka i sommar och funderar på att hyra bil ett par dagar för att få se lite mer än bara Chania och Agia Marina där vi skall bo. Är inte så sugen på att åka med Fritidsresors svindyra utflykter...
    Ni som hyrt bil på Kreta, var det lätt att köra eller är trafiken väldigt intensiv och läskig?

• Svar på tråden Hyrbil på Kreta?
  • Laura05

Ute på landsbygden är det OK att köra, lite stökigare inne i städerna. Biluthyrare finns det gott om. Tur att det inte är vänstertrafik där i alla fall

• enola

Sambon och jag hyrde moppe i Rethymnon i somras, ett jättebra sätt att ta sig fram om man reser utan barn. Inne i stadskärnan var det lite läskigt att köra, folk kör lite mer aggressivt där än i Sverige. Men när man väl tagit sig ut ur innerstan är det helt okej. I sommar ska vi till Agia Galini (Kretas sydostkust) och då blir det hyrbil eftersom barnen är med :)
    Delphina, är det första gången på Kreta?

• enola

Nä nu har jag blivit snurrig! Makrigialos är det vi ska till. Agia Galini är också en liten stad (by) på sydkusten, där hamnade vi och stannade en natt i somras när vi tog moppen tvärs över ön. Också jättemysig.

• Delphina

Japp, det är första gången på Kreta. Det skall bli jättespännande! Men jag är lite smånervös för detta med att köra i lite annorlunda trafik, i synnerhet då jag inte gärna kör i gyttret inne i stockholm här hemma heller...dessutom är det bara jag som har körkort.
    Är det lätt att undvika städerna på Kreta eller är man tvungen att ta sig igenom dem?

• Jennisen82

Vi hyrde bil på Kreta förra sommaren och det var inga problem!!! Men måste bara vara uppmärksam på alla moperder som far överallt samt att ta det lugnt. Mitt råd är absolut att hyra bil!! Vi hyrde bil i 3 dagar för 1200 kr på plats och när vi kom hem såg vi att det var billigare att hyra genom researrangören här hemma innan resan. Så kolla upp det oxå. Vi åkte då med Ving.

• enola

Delphina: Det finns massor av mindre vägar, man behöver inte åka genom städer om man inte vill. Se bara till att skaffa en bra karta!

• Ann Lee

Det går absolut att undvika att köra i städerna. Hyr bil via researrangören så får ni försäkringar som täcker det mesta. Om man hyr ute på gatan så ser det ut att vara billigare men inte alls säkert att ni får en heltäckande försäkring fast det står att det ingår. Hyrbilsföretagen som researrangören anlitar brukar leverera och hämta bilen på hotellet. Skulle ni t.ex. få punka på vägen så ringer ni hyrbilsföretaget och de kommer och lagar det eller kommer med ny bil åt er.
    Researrangören kan även föreslå karta som är bra för att ta sig runt på ön och rekommendera lämpliga resvägar. De ger även tips på vad man kan tänka på. När vi hyrde bil så tyckte vi att t.ex. vänstersvängar var läskiga men det gick bra. Och kör man på en smal och krokig väg så får man tuta lite extra så att eventuell mötande trafik hör att man är på väg.
    Vi tog oss på egen hand med hyrbilen till Falassarna och även till ett vattenland. Dessutom så åkte vi runt på landsort och såg apelsinträd, vattenmeloner och genuina byar, stannade och fikade, köpte grillad fisk osv.

• sandbacken

Vi var på Kreta förra sommaren i Rethymnon. Vi hyrde bil en dag och for runt lite t e x Georgioupolis och uppe i bergen. Det gick jättebra att köra. Det var bra skyltat, och man har en speciell skylt på en hyrbil så jag trot att dom tar lite hänsyn till en när man kommer och kör.

• isisisis

Precis som vid motorcykelåkning KAN det vara så att hettan gör den blankslitna asfalten hal.

Vissa dagar när det är hett ute kan man få sladd.

Är van Kretaresenär och hade en MC olycka på Kreta för 2 år sedan.

Vi satt efter olyckan och fundarade i en backe...en bra stund efter olyckan.

Detta var backen ut ur Rethymnon mot Chaniahållet och så gott som var 3:e bil fick sladd i den vanliga backen denna dagen.

Det var varmt.

Så är det hett,så var försiktig.

Grattis Enola som ska till Makrigialos förresten.
    Toppenpärlan på Kreta.

Svar på tråden Hyrbil på Kreta?