• planerar

1års Tårta för äggallergiker+ andra roliga tips

Sonen fyller 1år och nu undrar jag om ngn har ett bra recept på tårtbotten utan ägg?

Andra recept på bullar, kakor eller dyl utan ägg tages tacksamt emot!

Har ngn några roliga ideér vad man kan göra på 1års kalaset iform av roliga tårtbottnar eller nått?
    Tips som gör att kalaset blir lite "speciellt"

• Svar på tråden 1års Tårta för äggallergiker+ andra roliga tips
  • Suneboll

Vi gjorde glasstårta när sonen flyllde 1 och 3 år...när han fyllde 2 år hade vi Panacotta...mmmm

Glassen gjorde vi själva och den kan man ju köpa el göra äggfri, dessutom gillar ju barn glass...sen dekorerade vi med bär o choklad o ljus...hade fruktsallad till. I bottnen hade vi cholkad, mellanlagret hallon/yoghurt o vanlijglass överst.

Pannacotta, vilket sonen älskar är ju superenkelt att göra själv...man kokar grädde med socker o vanilj, man kan ha yoghurt i om man vill, sen ska man ha gelantin. Den garnerade vi med hallaon o hackad choklad, mkt uppskattad av hela släkten o framförallt av barnen...man serverar den i en fin form.

Vanliga kanelbullar är ju gott, pensla dem med mjölk istället för ägg. Vi mat, förutom tårtan.

barn tycker det är speciellt bara man hänger upp ballonger o girlanger...till en 1åring behöver man definitivt inte göra mer....

• FrökenBokmal

Har ni inte fått recept från läkarmottagningen? vi har en sockerkaksrecept som verkar bra.

• planerar

Inga recept har vi fått härifrån läkarmottagningen! knappt att man kan få en tid o komma innanför dörrarna... långsam sjukvård här!!

• ninaboel

Är det tårta du vill baka eller kan det vara paj kanske? Finns ju massor av goda pajer man kan göra

Ett tips är att använda smördeg till bottnarna. Är inte sockrigt direkt heller om du vill undvika massa socker till småttingarna Blir gott, frasigt och äggfritt. Kan sedan läggas som vanliga tårtbottnar på varandra med mumsig fyllning (fruktmos) och garnering (grädde och frukt t.ex.) Eller göra som bakelser.

Har bakat denna sockerkaka, den blev inte så hög som jag hoppats men god:
    3 dl vetemjöl (e.v något annat mjöl också om man vill)
    1 ½ dl socker
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2 msk margarin
    2 dl mjölk/naturell sojadryck
    Skal och lite citronsaft efter tycke

Såg att jag i receptboken skrivit upp detta tårtbotten recept:
    3dl vetemjöl
    2dl strösocker
    2tsk bakpulver
    2tsk vaniljsocker
    50g margarin
    ugn 175 grader
    blanda de torra ing. först. Häll sedan på det smälta marg.
    Häll upp i smörad o bröad form.

http://www.vegan.nu kan du hitta recept som är både mjölk- och äggfria

• Tjejligans mamma

Jag brukar göra tårta av sockerkaka.
    Har ett mkt gott recept på en sockerkaka UTAN ÄGG som du skulle kunna göra en tårta av!
    (Receptet är ur "Sju sorters kakor").

En lättbakad som får ganska tät konsistens. mmmmm gott!!!

Ugnstemp:200 grader, Varmluft: 175 grader.

4½ dl vetemjöl
    3 dl socker
    3 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    50 g smör eller margarin
    2½ dl mjölk
    (1 msk pressad apelsinsaft eller om du vill ha chokladbotten tar du 4 msk kakao)
    ÄGGFRITT ströbröd eller kokos.
    Gör så här:
    Blanda vetemjöl, socker, bakpulver & vaniljsocker (& ev. kakao)  i en skål.
    Smält matfettet.
    Rör ner matfett, mjölk (& ev. apelsinsaft) i mjölblandningen.
    Rör så att allt blir ordentligt blandat.
    Häll smeten i en välsmord & bröad form som rymmer 1½ liter.
    Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 45 min.
    Låt den stå kvar i formen en stund innan den stjälps upp.

Sen så kan du dela den i två eller tre  delar.
    Jag brukar ha vaniljkräm i ett lager, sen så har jag grädde med hallon eller jordgubbar tillsammans med mosad banan.
    Bäst är att göra tårtan dagen innan så den kan suga åt sig & bli saftig & dekorera den med bl.a. grädde den dagen man ska äta den.
    Personligen tycker jag mest om chokladtårtbotten! Räcka ut tungan

/Lycka till!

• planerar

TUSEN TACK FÖR ALLA TIPS!!

Har ni ngn "ritning" på ngn nalle eller bil eller dyl man kan göra då?

• ninaboel
    planerar skrev 2008-04-29 10:47:58 följande:
    Har ngn några roliga ideér vad man kan göra på 1års kalaset iform av roliga tårtbottnar eller nått? Tips som gör att kalaset blir lite "speciellt"
    Hittade denna länken igår när jag letade efter tårtor bara för att jag var sugen
    http://www.spelochpyssel.com/barnkalas/tarta_barnkalas.htm
  • flippertjejen

Trot eller ej men de flesta maränger är äggfria! Vi brukar köra på marängtårta med vispad grädde och jordgubbar. Jag köpte även en oblatbild på Tradera och lade på tårtan. Det var Blixten McQueen på oblatbilden så 3-åringen var salig

Svar på tråden 1års Tårta för äggallergiker+ andra roliga tips