• Girly

Rödspätta, hur gör man?

Tänkte köpa rödspätta hem idag men är helt grön i köket och gubben kan inte tillaga någon fiskrätt.

Jag undrar om någon har ett riktigt husmanskostrecept att dela med sig av, tänkte ha potatis till.
    Vad har man för sås?
    Men viktigast, HUR tillagar man rödspätta i stekpanna?

• Svar på tråden Rödspätta, hur gör man?
  • Girly

Oj, det vet jag inte. Vad är enklast/bäst? :)

• ericas mamma

filé bukar ja panera, jättegott.
    doppa dom i mjöl blandat med salt o vitpeppar, sen doppa dom i uppvispat ägg o sen i ströbröd o sen ner i stekpannan. riktigt gott 

Erica 060202 BF 080628 ericasmamma.blogg.se
  • Prettypink

Rulla ihop filéerna, koka upp lite vitt vin/matlagningsvin tillsammans med vatten i en gryta eller sauteringspanna med lock. Lägg i rulladerna en stund, sedan häller du på grädde och fiskfond/buljong. Låt tjockna, tillsätt ev redning. Servera med kokt (gärna pressad) potatis! Jätteenkelt och jättegott!

• Girly

Panera heter det ja, tack!
    (Ja ni hör ju hur mkt om matlagn. jag kan, hehe)
    Vad kan man ha för sås till?

• skrutt snutt

som ericas mamma skrev brukar jag också göra serverar det med en sås gjord på majonnäs, gräddfil och dill.

Hel brukar jag vänd i mjöl och sen steka upp hastigt på ganska hög värme, sen får den steka färdigt i ugnen 10- 15 min. serveras med smält smör (inte så nyttigt men väldigt gott till)

• vera82

Det går bra att ha remuladsås till panerad rödspätta.

• Girly

Tackar för alla tips.
    Får se vad det blir i inköp, remouladsås finns ju färdig, hehe :)

Återigen, tack för all hjälp!

• Sapho

doppa i uppvispat ägg och doppa de sedan i ströbröd, salt och vitpeppar.

Har aldrig använt mjöl..

Här är ett recept som liknar mitt:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=318

• Cezi

Jag brukar steka den utan panering och har då en krydda från ZETA "Sale di mare" havssalt med basilika och mild rosépeppar.

Man kan ju även ha smält smör till denna fisk.

• ericas mamma
    Sapho skrev 2008-04-29 11:58:06 följande:
    doppa i uppvispat ägg och doppa de sedan i ströbröd, salt och vitpeppar.Har aldrig använt mjöl..Här är ett recept som liknar mitt:www.ica.se/FrontServlet&state=re...
    mjöl har man om man dubbelpanerar, inget man måste göra
    Erica 060202 BF 080628 ericasmamma.blogg.se
  • Sapho

Aha :D hur gör man då menar du?

ericas mamma skrev 2008-04-29 12:24:00 följande:

mjöl har man om man dubbelpanerar, inget man måste göra
  • Mizzz

Bara så du vet så kan det bli svårt att få tag på rödspetta, iaf vår ICA MAXI säljer det inte eftersom det finns på listan av utrotningshottade fiskar.

• skrutt snutt

se hur jag skrev att jag gör i inlägg nr6

Sapho skrev 2008-04-29 12:37:59 följande:
    Aha :D hur gör man då menar du?ericas mamma skrev 2008-04-29 12:24:00 följande:
  • Sapho

Jo jag såg men jag förstår inte riktig :D Du steker dem i mjöl och sen doppar dom i ströbröd och sen in i ugnen eller?

skrutt snutt skrev 2008-04-29 12:47:41 följande:

se hur jag skrev att jag gör i inlägg nr6
  • Girly

Jag köper fisk hos en lokal fiskargubbe och det brukar finnas det mesta. Det blev ingen fisk i dag utan får bli i morgon i stället.

Tackar för alla tips på recept,
    får väl återkomma med resultatet :)

Kom på, det är ju valborg i morgon o då blir det ingen firre.
    Återkommer nästa vecka då...haha!

• Hanah

Jo, det finns rödspätta i de flesta affärer också, men man bör inte köpa den eftersom den är "utrotningshotad", den riskerar att bli utfiskad. Man ska hellre välja annan fisk, fråga din "fiskgubbe" efter liknande fisk, det finns massa goda! Så köp inte rödspätta, den kommer bli utfiskad då!!

med själva tillagningen är det supergott med dubbelpanering. Tinad file vänds först i vetemjöl (se till att alla ytor täcks), sen i en skål med ägg, och sist doppas filen i ströbröd.
    Sen steker man på medelvärme i ganska mycket smör ca 2-3 minuter / sida, tills den fått fin färg. Servera med kokt potatis och kall sås.
    Tips på smarrig kall sås:

3 dl gräddfil
    4 msk majonnäs
    1 tsk salt
    1 dl hackad dill

BF+1
Svar på tråden Rödspätta, hur gör man?