• dàunou

Vet Ni någon med lymfom som är gravid eller vill bli?

Har malignt lymfom som jag fick när jag väntade mitt första barn. Har nu bestämt oss för att våga prova en gång till.Önskar hitta hitta "en som jag" :)

• Svar på tråden Vet Ni någon med lymfom som är gravid eller vill bli?
  • MoWo

Hej!

Ja, jag känner en = MIG!
    Vilken typ av lymfom har du haft? Själv hade jag ett non-Hodgkins (diffust storcelligt Bcellslymfom) och förlorade ett barn i processen. Var då 28 och är nu 30. Har på inget sätt slutat längta efter en familj - tvärtom! Detta trots att jag har kvar porten ännu, som en försäkring vid ev recidiv. Som du säkert vet är åsikterna från läkare kring frågan med graviditet efter cellgiftsbehandlingar tudelad. Mina hematologläkare motsätter sig inte idén, men min gynekolog tycker inte jag ska "belasta" kroppen med detta. Jag har bestämt mig för att lyssna mer på hjärtat än på henne. Och jag vet minst en tjej i närheten som haft en framgångsrik graviditet och förlossning efter precis samma diagnos som jag.

ALL LYCKA TILL DIG!!!!!

• MoWo

Hittade förresten precis lite som du säkert också är intresserad av att läsa. Lustigt att du postat frågan precis idag när jag surfar på "lymfom, gravid"

www.fertilehope.org/index.cfm

www.fertilehope.org/find-support/cancer-survivor-stories-details.cfm

www.fertilehope.org/find-support/cancer-survivor-stories-details.cfm

(För övrigt så fick jag - som du kanske förstår - ingen som helst behandling för att bevara fertiliteten under behandlingarna, men de prover som tagits hos gynekolog ser bra ut idag.)

• dàunou
    Svar på #2
    Hallå där.
    Så trevligt att du finns,känns ensamt i lymfomdjungeln mellan varven. Fastän man har nära och kära runt sig som försöker ge sitt bästa är det ändå mer naturligt för de att låta allt bero,låtasas som att det inte finns just för att nu är min sjukdom i remission.Jag har follikulärt lymfom,obotbar men levbar:-
    Maj-05 fick jag beskedet efter en lång tids sjukdom,ett och ett halvt år,utlösande var graviditeten. Så spädbarnsåret var tufft, klåda feber värk mjölkstockningar avlöste varandra. Plussa sedan på att jag fick kämpa med läkarna när jag var sämst... Jadu ibland så undrar man var krafterna kommer ifrån.
    Dagsläget är nu att vi har en dotter på fyra år, fem år i sept.Och att jag väntar tvåan. Fast egentligen så vågar jag knappt uttala det högt, missfallsrisken är stor och oron växer med smärtan.. Men visst är det fullt möjligt att få barn efter cellgiftsbeh. Hos min hematolog tyckte de att jag har ju redan en dotter och skulle nöja mig med det så frågan kom aldrig om framtida chanser.

Min gynekolog har också åsikten om att låta kroppen vila. tyckte tom att jag skulle sterilisera mig!!! Min kropp...stark nog för tuffa beh. stark nog för barn.
    Hematologen ger mig klartecken,det primära var att klara två år och vi är nu på tredje.
    Ett recidiv kan uppstå närsomhelst, passa på att leva fram till dess. Håller tummarna för att en graviditet till inte blir orsaken bara. Ser ju alla friska lyckliga mammor i omgivningen, önskar bli en av dem:)
    Är en 78:a också...fyllde 27 samma vecka jag fick första beh.
  • Matilda80

Hej, jag har precis läst inlägget. Jag har non-hodgkins follikulär Lymfom och har nu varit i remission i två år. Står inför frågan om att skaffa ett barn till eller inte. Ville bara höra hur det har gått, vad bestämde ni er för och vad hände med lymfomen?

Svar på tråden Vet Ni någon med lymfom som är gravid eller vill bli?