• DenDär

Körsbärsträd - vilka är godaste sorten?

Tänkte köpa ett körsbärsträd och plantera.

Vilka är godast och finaste blommor på? Vill ha både och nämligen. Men viktigast är ändå smaken.

Någon som vill tipsa på god sort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-29 12:33
    En tilläggsfråga: ska man ha en sort som är självfertil eller spelar det ingen roll (vet inte vad det innebär annars, måste jag gå som en humla från blomma till blomma annars )?

• Svar på tråden Körsbärsträd - vilka är godaste sorten?
  • Torparn

Själfertila är bra om inga andra i närheten har körsbärsträd av annan sort än den du väljer. Då pollinerar sig trädet själv, annars krävs korsbefrukning av annat körbärsträd.

Vill du ha körsbär för direktkonsumtion eller för att göra syl/saft av?

• DenDär
    Svar på #1
    jag vill kunna äta direkt från trädet. Är det söta körsbär man väljer då (inte sura)?
    Jag vill att det ska kunna sköta sig själv. Bara att vi klipper det och naturligtvis äter från det
    Torparn skrev 2008-04-29 13:00:14 följande:
    Själfertila är bra om inga andra i närheten har körsbärsträd av annan sort än den du väljer. Då pollinerar sig trädet själv, annars krävs korsbefrukning av annat körbärsträd.Vill du ha körsbär för direktkonsumtion eller för att göra syl/saft av?
  • Torparn

Då är det sötkörsbär man brukar välja eller biggaråer som de också heter.

En självfertil sort är Stella den går dessutom att köpa som E-planta. Den ska dessutom smaka utmärkt men jag har aldrig smakat själv

En sån ska bo hemma hos mig en dag

• Torparn

Körsbär beskär man dessutom inte så mycket allra hellst inte när de är ungträd. De beskärs alltid under jas perioden eller något senare om hösten är varm.

Det viktigaste är att den har ett ordentligt toppskott. Och att man tar bort döda eller skadade grenar samt grenar som ligger mot varandra.

• DenDär

Ok! Det var en snabblektion i körsbär
    Då vet jag lite vad jag ska kolla efter.
    Tack!

Svar på tråden Körsbärsträd - vilka är godaste sorten?