• Lisa 81

Vad gör vi för fel

Vi har försökt att få barn nu i 16 månader och inget händer. vi kanske ska få vänta länger eller vad har du för råd till mig att ge.

Vi har mycket tips:

Eller du kanske är i samma situation.

• Svar på tråden Vad gör vi för fel
  • majsalotta

Eftersom ni försökt sjävla i över ett år är det absolut bästa tipset att göra en fertilitetsutredning. Det kan finnas många anledningar till att det är svårt att bli gravid och efter ett år har man rätt till att bli undersökt, både killen och tjejen. Av dom som inte blivit gravid inom ett år hittar man problem hos tjejen i ca 30% av paren, hos killen i lika många fall, hos båda ibland och ibland hittar man inga "fel" utan man får pröva ett tag till.

Det finns också många olika behandlingar man kan får för att underlätta och bättra på chanserna att bli gravid, oavsett om man hittar något problem eller ej vid utredningen.

Det finns tyvärr inte så många riktigt bra tips för att lyckas på egen hand mer än att ha koll på ägglossningarna, sluta röka/snusa och inte vara kraftigt över- eller underviktig.

Som sagt - det bästa är att göra en utredning! Kontakta din gynekolog eller barnmorska, eller kvinnokliniken på ditt sjukhus för att få reda på vart du skall vända dig för utredningen! Kram och lycka till!

• q cat

Jag skulle också tipsa om att söka hjälp!! Vi ringde och fick hjälp, och allt som behövdes var att jag åt enkeldos Pergotime (ägglossningsstimulerande) för min ägglossning funkade helt enkelt inte som den skulle. Det finns jättemånga små steg på vägen innan det går till provrörsbefruktning/IVF så ring och kolla, be dem ta blodprov, kolla med ul osv. Det är SÅ värt det att ta hjälp!!

Stort lycka till!!

• evis79

Vi började med fertilitetsutredning i november privat. Eftersom ingenting fel hittades på ngn av oss ställdes vi direkt i kö till ivf. Där är vi nu, under förbehandling, och ska förhoppningsvis, om allt går vägen, göra embryoinsättning om 3 veckor. Alltsammans har gått på 6 månader, dr tyckte inte vi skulle försöka med pergo eftersom det var så kort kötid till ivf. Spännande! Vi hade försökt i ca 2 år innan.
    Lycka till

Svar på tråden Vad gör vi för fel