• Idah84

Problem med "kisseriet" efter förlossning

Är det någon mer än jag som har jättesvårt att kissa efter förlossningen?
    Jag födde min son den 21/4 o EDA:n gjorde att jag inte kunde kissa själv, fick därför ha kateter i tre dygn.
    Jag lyckades kissa själv efter den tagits bort, visst det gick trögt, men det gick o nu en vecka efter förlossningen kan jag inte kissa alls!!!
    Någon mer med samma beskymmer eller som har tips på vad man kan göra?
    Livrädd för ytterligare komplikationer pga detta!!

• Svar på tråden Problem med "kisseriet" efter förlossning
  • Grönögat

Jag hade svårt att kissa, fick sitta länge på toan innan det kom, hade också EDA + kateter, men det släppte efter ett tag och nu har jag ibland svårt att hålla kisset i stället.
    Har tyvärr inget råd annat än att sitta ett tag på toan, annars tycker jag att du ska låta gynundersöka dig, kan ju ha uppstått något stul efter katetern?

• SallyK

Den här Mama-bloggaren hade samma problem! Jag tror att hon länkat tillbaka till de gamla inläggen precis i början av sin blogg. (den är nyligen flyttad till Mama, så jag tror inte att det är så många sidor att klicka tillbaka).

För att göra historian kortare så har jag för mig att hon fick ha kateter ett tag och sen släppte det.

• Missred

Jag hade oxå kateter i 3,5 dygn pga att de hade glömt att tömma blåsan efter förl. och det ledde till att den var så ut-töjd (1,1 liter)att jag trots 3,5 dygn med kateter inte kunde tömma blåsan på två dagar, urin stod kvar i blåsan och jag kände mig kissnödig hela tiden men kunde inte kissa. Då sattes kateter igen 4,5 dygn och sedan har det fungerat bra bortsett från att jag fick urinvägsinfekton 4 v senare, har aldrig tidigre haft det.

Jag tycker absolut att du ska ringa gyn och kolla upp detta, det är inte bra om det inte funkar.

• Dancia

Jag fick också ha kateter i 3 och ett halvt dygn på grund av EDA:n och kunde kissa efter den tagits ut. Sen fick jag problem efter det igen och det visade sig att jag fått UVI. Kolla så du inte fått UVI. Annars har jag tips på att duscha när du ska kissa eller trycka en varm fuktig handduk mot urinröret ¨så du slappnar av.

• miss parker

Jag fick ha kateter i 3 veckor(!!!) efter min förlossning.
    Kunde inte kissa och när dom väl kom till skott och tömde blåsan kom där ut 2 liter urin.
    Fick en remiss till urologen som tog bort katetern och jag fick tappa mig själv i 1 vecka.
    Efter det kunde jag kissa själv.
    Hade en väldigt svår förlossning och fick ligga kvar i 5 dygn efteråt.
    Att jag hade jätteont och var helt borta hela tiden verkade ingen bry sig nämnvärt om. Var uppenbarligen normalt och smällar man får ta efter att ha fött barn, men att jag hade problem att kissa togs på absolut största allvar.
    Risken för bestående men och problem med njurarna var inget att leka med blev jag informerad om.
    Jag menar inte att skrämma upp dig, men om jag var dig skulle jag kolla upp det snarast.

• Hellen Dellen

Jag hade oxå svårt med kisseriet efter förlossningen. Jag kunde inte alls kissa efteråt utan de satte KAD i tre dygn för avlastning (tappade ut 1,5 liter direkt). Tappades under förlossningen oxå för att underlätta för barnets passage...'
    Jag kunde kissa då jag for ifrån BB men problemet var att jag aldrig blev kissnödig hur mkt jag än samlade på mig. Tog ett halvår ca innan jag kände att var kissnödig. Fick gå och kissa var 3:e timma för att inte komma ihåg. Hade 2 urinvägsinfektioner veckorna efter förlossningen, berodde mest på resurin, alltså att jag hade dryga dl kvar efter varje vattenkastning och det är en risk att det samlar på sig bakterier. (Mådde så illa under urinvägsinfektionerna, hade ont i magen och kunde inte alls äta. Gick ner 11 kg direkt på BB, sen resterande 4 kg närmaste 2 veckorna.) Fick rådet att urintappa mig morgon och kväll av uroterapeuten. Hon tyckte jag kissade med bra flöde men att det stannade upp lite på slutet. Den egna urintappningen hela gick inte så bra, fick inte ut det sista ändå så jag slutade rätt tvärt med det. Ont gjorde det oxå :=(. Har typ 300 st urintappningskatetrar hemma nu :=). Gyn/kirurgen trodde att allt berodde på uttänjd urinblåsa pga 1,5 litrarna jag hade, sen att en nerv var i kläm under förlossningen. Nu i efterhand tyckte jag det tryckte förfärligt sista timmarna av förlossningen på ett sätt jag inte kunde beskriva....
    Frisk nu i alla fall tack och lov. Har mitt arbete att tacka oxå (medicinavd). Gick ofta dit till avdelningen för att kolla bladder scan och u-stickor. Är tryggt att veta lite runt detta med kisseriet i yrket o så men jag är rädd att det ska hända igen vid nästa förlossning :=(

Krya på er och lycka till!

• Hellen Dellen

Kan tillägga att jag inte hade epiduralbedövning. Blev däremot klippt, lokalbedövad, sen sugklocka för att Lovisa skulle kunna komma ut. Puh....Sprack rejält oxå (även delar av ändtarmen), gjorde ondare efteråt än under förlossningen och värkarna.

• Idah84

Tack för alla svar! Måste tillägga att jag lyckades kissa senare, men det går ganska trögt fortfarande..=)
    Men jag ska kolla upp detta med UVI först o främst för jag är inte säker på om jag lyckas tömma hela blåsan.. Har aldrig haft UVI..

Jag fick oxå tappas på en liter under förlossningen samt en liter*2 senare på BB.. Så visst blev blåsan uttöjd.. Är även sydd en massa i underlivet pga att jag både sprack o blev klippt, vå stygn gick senare upp i klippet så detgör riktigt ont fortfarande så det kan va en anledning att jag inte kan slappna av riktigt..

Men som sagt tack så mkt för alla råd o erfarenheter!!

Svar på tråden Problem med "kisseriet" efter förlossning