• QuteCat

Grillpotatissallad? Har du något smarrigt recept att bjuda på?

I morgon är det valborg och vi ska grilla.
    Är lite less på potatissallad på burk/låda.
    Skulle vilja göra en smarrig hemlagad variant.
    Har du ett sådant recept?

• Svar på tråden Grillpotatissallad? Har du något smarrigt recept att bjuda på?
  • mini79

Kokt färskpotatis
    Örtagårsdressing (liten påse som man blandar med olja och vatten. Krydda lite extra med salt, vitpeppar och pressad vitlök)Häll över potatisen när den är ljummen.
    Sallad (gärna färsk spenat, roccula, mangold osv..)
    Fetaost
    soltorkade tomater
    körsbärtomater
    gurka
    paprika
    rödlök

(ha i det som du tycker är gott)

Blanda allt med den ljummna potatisen. SÅ gott och fräscht!!!

• lotan

om man vill kan man hälla i äpple och rödlök i potatissallad på burk... det har varit populärt när vi grillar
    blev hungrig när jag läste receptet....

• QuteCat
    Glad
    Tack!

Är det någon som har en kryddig variant att potatissallad.. med lite sting i?
  • Spicy woman

Kryddig potatissallad

6 port

Ingredienser
    1 kg kokt potatis i bitar
    2 röda paprikor i tärningar
    1 finhackad schallotenlök
    3 salladslökar i skivor
    1 finhackad grön chilifrukt
    2 finhackad vitlöksklyftor
    2 msk finhackad gräslök
    2 msk finhackad, färsk basilika
    1 msk finhackad persilja
    3 msk matlagningsgrädde
    3 msk majonnäs
    2 tsk Dijonsenap
    2 msk Ljus Sirap

Blanda samman grädde, majonnäs, senap och sirap i en skål. Lägg i potatisen och rör om. Lägg i övriga ingredienser och blanda väl.

• Fröken Sophia

OJ vad sugen på potatissallad jag blev nu!

Jag brukar göra en krämig potatissallad, där jag bara kokar potatis låter den svalna och tärnar den.

Som "sås" blandar jag cremé fraiche/gräddfil, dijonsenap, majonnäs, rödlök, kapris, gräslök, peppar och salt och rör samman med den kokta potatisen.

Sen brukar jag även göra en "grön" eller "fransk" potatissallad, där jag låter potatisen vara ljummen. Som dressing tar jag olivolja, vitvinsvinäger, blandade hackade färska örter (basilika, gräslök, dragon, persilja, mynta, salvia mm), rödlök! Supergott!

• Fröken Sophia

Fröken Sophia skrev 2008-04-29 15:46:54 följande:

OJ vad sugen på potatissallad jag blev nu!Jag brukar göra en krämig potatissallad, där jag bara kokar potatis låter den svalna och tärnar den.Som "sås" blandar jag cremé fraiche/gräddfil, dijonsenap, majonnäs, rödlök, kapris, gräslök, peppar och salt och rör samman med den kokta potatisen.Sen brukar jag även göra en "grön" eller "fransk" potatissallad, där jag låter potatisen vara ljummen. Som dressing tar jag olivolja, vitvinsvinäger, blandade hackade färska örter (basilika, gräslök, dragon, persilja, mynta, salvia mm), rödlök! Supergott!
    Glömde rädisor i den krämiga varianten!
  • Gossa

Jag vill ha det enkelt o smakrikt.
    Alltså färsk kokt pot i klyftor.'
    Blanda olivolja el nåt som du gillar o i med en massa vitlök salt peppar o massor av färsk dill..Supergott=superenkelt
    serveras ljummen

Är mamma glad är alla glada
  • Fantastic5ive82

Jag gör en helt annan variant av grill potatis sallad då jag fått lite avsmak för den krämiga. Vill ha det fräscht och lätt på varma sköna sommardagar.

Jag marinerar först färskpotatisen i olivolja och citron i en plastpåse 15 minuter. Grillar dem sedan i ett par minuter. Blandar sedan med mozarella ost och ruccola sallad. En stor hit här hemma.

• ASG82
    Svar på #8
    kokt fäskpotatis skärs i lagom bitar
    feta ost
    charlottenlök
    körsbärstomater
    olje/vatten dressing (den varianten man känner för)
    lite krossad vitlök och havs salt
    man kan även slänga i lite andra saker ifall man vill tex gurka/paprika

en dressing som man kan ha vid sidan av som passar grymt bra till grillning är mango/chilli dressingen som e pulver som blandas med creme fraishe eller tex turkisk youghurt.
    har för mig att pulverpåsen e från santa maria.
    den är väldigt stark så blanda i lite åt gången och smaka av därefter själv så brukar jag ha ca halva påsen till den mängden creme fraiche/turkisk youghurt som det skall vara, då tycker jag att det är alldeles lagom å inte sådär jättestark
  • Nina1982

kom på en här förra sommaren, jättegod och fräsch.

Potatis i mindre bitar, kokt
    Paprika gul är godast
    avocado kan uteslutas
    fetaost
    rödlök
    balsamvinäger
    rapsolja
    salt
    svartpeppar

jättegott till grillat, blir godast om man låter den varma potatisen och rödlöken ligga och "dra" i vinegrätten ett tag först... Sen ska den vara riktigt kall...

• meya

Kokt potatis
    Creme fraiche
    Rödlök
    Fetaost
    Pesto
    Salt
    Peppar
    ev soltorkade tomater

• Jannamia

Het potatissallad

Gör så här
    Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • ElinOlsson

Jag vet, inte det du frågade etfer men jag brukar göra en röra som inte är potatissallad.

Jag använder:
    -1 st riven avrunnen/urpressad gurka (har funnit att potatispressen gör det snabbt och enkelt!)
    -1 burk krossad ananas, också avrunnen som gurkan
    -Ca 3 st skalade, fintärnade äpplen
    -Crème fraiche till bra konsistens, kommer inte ihåg exakt, men 5 dl kanske
    -Salt och peppar

Syrligt, frächt och otroligt gott!

• oOMayaOo

Koka potatis med eller utan skal. Låt dem svalna och skär i mindre bitar. Blanda sedan med tomat, rödlök, gröna bönor, pressad vitlök, olivolja, balsamvinäger, salt och svartpeppar.
    Supergott.

• QuteCat

Oj så många goda recept!

Nu har jag flera varianter att prova på i sommar!

Tack!

Svar på tråden Grillpotatissallad? Har du något smarrigt recept att bjuda på?