• Bellbox

"Mamma-sömn"; ni med bebisar 0-4 mån!?

Hur mycket SÖMN får du som är mamma (med barn 0-4 månader) & som AMMAR i snitt per dygn??

Ibland får jag känslan av att jag är ensam i världen om att få kanske i snitt 4-5 timmar/dygn?! Alltså; att "alla andra" i samma situation sover "sååååå bra!".
    Jag trodde det vara snarare regel än undantag att det blir så med ett spädbarn som ammas fullt, men tycker inte att det låter så när man "kollar läget" med andra föräldrar i samma situation.

Själv är jag en person som i vanliga fall klarar mig bra på 6 timmar/dygn, men nu blir det ju lite mindre...
    men just nu stressar jag mest upp mig över att "alla andra tycks sova så bra" *knäpp*
    ÄR det inte så att man som spädbarns-förälder vissa nätter får nästan noll sömn, andra nätter ganska bra men egentligen aldrig 8 fulla timmar/dygn??

För MIG är det också lögn i h*lskotta att sova dagtid *suck!*
    Men vilar gör jag i alla fall då jag kan

Hur har NI det?!
    *kram*

Worth the wait !
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-29 16:00
    Alltså; ni med större barn får GÄRNA dela med er av era erfarenheter från då de var såpass små
    Att jag valde 0-4 mån är mest för att det väl är den "snitt-tid" som man hel-ammar (fram till ca 4 mån)?
  • Svar på tråden "Mamma-sömn"; ni med bebisar 0-4 mån!?
  • Flickan och kråkan

Jag har en liten groda på 4 månader. Han vaknar för att amma 3-4 gånger per natt. Har egentligen inte räknat på hur mycket jag sover. Tidigt går vi upp i alla fall - vid sju-tiden.

På dagen sover jag aldrig.

Jaha, så har vi det. Man vänjer sig på något märkligt vis

Fast just nu är jag jättetrött för han sover så dåligt på dagarna, blir övertrött och grinig. Det tär mer tycker jag...psykiskt

• parantesen80

Har en kille på 2,5 månader. Jag lägger mig mellan 23-24, ammar 2-3 gånger innan jag stiger upp vid 7-8 med de större barnen.
    Det känns helt ok nu.
    Men däremot när lilleman var mindre och var vaken & grinig på nätterna, och det kunde bli enbart 3-4timmars sömn på 3 nätter Då var jag i dimman! Kände att allt var jobbigt och besvärligt, och kunde heller inte somna när tillfälle gavs(kroppen var som speedad trots att jag var trött).

• fjomsan

Jaa 4-6 timmar blir det nog. På tok för lite vissa nätter om hon har svårt att somna eller sover "oroligt" (då hon sover men rör sig och låter. Min dotter är 1 mån. På dagarna sover hon bra då jag är ute och går med henne i vagnen, då vi bara är hemma så sover hon bara korta stunder men fler ggr. Jag hinner alltså aldrig sova på dan (jag är rätt långsam på somna). Idag är en TRÖTT dag. Längtar tills maken kommer hem

• Bellbox
    Flickan och kråkan skrev 2008-04-29 16:24:43 följande:
     Fast just nu är jag jättetrött för han sover så dåligt på dagarna, blir övertrött och grinig. Det tär mer tycker jag...psykiskt
    håller med dig; det känns värre de dagar de har en "ledsen"-dag... Man vill ju bara att de ska må bra
    parantesen80 skrev 2008-04-29 16:35:29 följande:
    Har en kille på 2,5 månader. Jag lägger mig mellan 23-24, ammar 2-3 gånger innan jag stiger upp vid 7-8 med de större barnen.Det känns helt ok nu. Men däremot när lilleman var mindre och var vaken & grinig på nätterna, och det kunde bli enbart 3-4timmars sömn på 3 nätter Då var jag i dimman! Kände att allt var jobbigt och besvärligt, och kunde heller inte somna när tillfälle gavs(kroppen var som speedad trots att jag var trött).
    Du den där "speedade" känslan känner jag igen! Det är precis som man kommer in i "andra andningen" då man väl kommer upp och då är det nästan omöjligt att komma ner i ro sen...
    fjomsan skrev 2008-04-29 16:46:18 följande:
    Jaa 4-6 timmar blir det nog. På tok för lite vissa nätter om hon har svårt att somna eller sover "oroligt" (då hon sover men rör sig och låter. Min dotter är 1 mån. På dagarna sover hon bra då jag är ute och går med henne i vagnen, då vi bara är hemma så sover hon bara korta stunder men fler ggr. Jag hinner alltså aldrig sova på dan (jag är rätt långsam på somna). Idag är en TRÖTT dag. Längtar tills maken kommer hem
    Ja det är ju lustigt att DE sover så bra när man själv är i rörelse & kör vagnen Min tjej kan dock oftast sova någon timme utan att bli körd i vagnen, men inte alltid...
    Just att de "låter" nattetid är absolut något som gör att jag har svårt att "stänga av" och somna/somna om...
    Worth the wait !
  • fjomsan

Jaa, som tur är så låter hon inte varje natt! Men som tjohanna skriver så kan det va svårt att varva ner ändå.

• Cocco

jag får det mesta ganska god sömn. Jag ammar ca varannann timme dygnet runt men jag går och lägger mig runt kl 21 och sover framtill kl 7-8 på morgonen så även om jag ammar 4 ggr på natten så får jag ju ändå sova en hel del.
    När nätterna var tyngre med längre vakenpass så sov jag alltid middag med skrutten på dagarna men viss är även jag trött av att inte få sova flera timmar i sträck.

• Eskobar77

Min dotter är 12 veckor o har sovit 9 timmar varje natt utan att äta i 7 veckor nu. Jag vet att jag är lyckligt lottad!

• Cicci1984

När vår lilla skrutt Cassandra var 1 månad kanske så sov jag kanske som mest 4 timmar per dygn, varnanna vecka..
    Varannan vecka, eftersom min sambo jobbade på sjön då..

Cassandra skrek från 19 på kvällen till 2-3 på natten. sen efter det vaknande hon med 2 timmars mellanrum och skulle ha mat, och så tog det 1 timme innan hon somnade om.
    Sedan skulle hon stiga upp 9 tiden...
    Så man såg i kors den veckan man var ensam hemma.
    Men sen när sambon var hemma så tog han kvällen och halva natten, så jag fick sova från 19 på kvällen till 3 på natten, och sedan tog jag över.. :o)

Men redan vid 2 månaders ålder slutade hon med sitt skrikandes och började sova bättre...

Nu är hon 1½ år och sover hela nätter från 19-20 tiden till 7-8 tiden på morgonen, utan uppvak... Sköönt...

Men nog saknar jag den där bebisperioden...

Lycka till!

• Trasan0606

Fram till skrutten var 3 mån så sov jag kanske ca 5-6 timmar per natt - utspritt. Max 2 timmar i sträck och jag var helt slut varje dag fram till helgen då pappan fixade sovmorgon åt mig. Innan skrutten kom så sov jag 8-9 timmar per natt.

Numera så sover jag ca 7 timmar men då vaknar jag för att amma 2-3 gånger mellan kl 3-6. Ibland vaknar han halv 6 och vill gå upp... jippie...

Går jag och lägger mig samtidigt som honom vid 20-20,30 så får jag sova läääänge men det kan jag inte göra. På dagarna sover han 20- max 40 min i sträck så jag kan inte sova då. Så för oss har sömnen blivit mycket bättre, slog om när han var runt 3 månader.

Stort tack till den som uppfann concealer!!!

Svar på tråden "Mamma-sömn"; ni med bebisar 0-4 mån!?