• Elaizans mamma

Hur mycket i semsterlön??? Hotell och restaurang.

Är det någon som vet hur mycket man får ut om dagen i semesterlön om man arbetar inom hotell och restaurang??

Kan inte hitta det på hrf´s hemsida någonstans?

• Svar på tråden Hur mycket i semsterlön??? Hotell och restaurang.
  • Birgitta2

De beror ju helt på din lön. Ring ditt fack direkt och hör med dom.

• Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2008-04-29 16:39:42 följande:
    De beror ju helt på din lön. Ring ditt fack direkt och hör med dom.
    PS... knappt 13% av din lön brukar man räkna med
  • ginana

jag hade 12.75% av den intjänade lönen

• tyresö

inom vården är det iaf runt 12%. borde vara likande inom ditt yrke.

• Elaizans mamma

Men så mycket kan de ju inte vara???

Jag har cirka 19000 i lön och räknar jag på 13% så blir det ju typ 2500:- om dagen????

• tyresö

alltså du räknar 13 % på din timlön inte på hela månadslönen:)

• Elaizans mamma

Känner mig trög nu....

13% extra, utöver sin vanliga "dagslön"??

• tyresö

precis, om du tex tjänar 100 kr i timmen så lägger du på 13 % på hundra. summan är din timlön inkl. semesterersättning.

• Birgitta2

Elaizans mamma skrev 2008-04-29 16:47:03 följande:

Men så mycket kan de ju inte vara???Jag har cirka 19000 i lön och räknar jag på 13% så blir det ju typ 2500:- om dagen????
    Men du tjänar väl inte 19000 kr om dagen väl? Om du är månadsanställd och har 19000 kr i månadslön så får du den samt 13% extra av din månadslön när du har fem veckors semester. Den kommer under juni eller juli. Du får 2500 kr i påslag på din lön samt din månadslön. Hade du haft timlön så hade den varit 13% på varje timpenning. Ex.vis om du tjänat 100 kr, så hade du fått 113 kr i timmen, inkl semesterersättning. Detta innebär att du INTE skulle få dina fem veckors semester betalt.
  • jojjsa

Är du kollektiv anställd? Då har du 12,72% enligt SHR-avtal.

Tänk på att du som kollektivare även får ett avdrag på lönen när du tar ut semester.

• heval

hej jag undrar hur mycke jag jag får som semesterersättnig för 23 dagar betalda eller hur räknar man jag har jobbat 11 månad och min 7 månad var 17300 4 månad 18300 jag hoppas nån som kan kan svara till mig tack.

• Stormorsan
    heval skrev 2011-03-30 21:20:07 följande:
    hej jag undrar hur mycke jag jag får som semesterersättnig för 23 dagar betalda eller hur räknar man jag har jobbat 11 månad och min 7 månad var 17300 4 månad 18300 jag hoppas nån som kan kan svara till mig tack.
    Tjänsteman eller kollektivare?
Svar på tråden Hur mycket i semsterlön??? Hotell och restaurang.